Jak fungují P+R parkoviště a kde je najdete?

P+R parkoviště vám usnadní cestu po Praze, ať už dojíždíte do práce, do školy nebo třeba za kulturou. Vyhnete se díky nim nekonečnému čekání v ranní a odpolední koloně. A navíc nebudete muset řešit neustálý problém s parkováním.

Obsah: Jak fungují P+R parkoviště a kde je najdete? Zobrazit

    Co je to P+R parkoviště a jak funguje

    P+R parkoviště patří do systému Dopravního podniku hlavního města Prahy. Nápadem bylo vytvořit místa pro dojíždějící řidiče, kteří na parkovišti za drobný poplatek nechají auto a pokračují v cestě městskou hromadnou dopravou. Od toho také zkratka P+R, která vychází z názvu Park and Ride. Cíl je jasný – ulehčit přeplněné Praze, kde je to s parkováním na pováženou, a urychlit celkový provoz.

    Nachází se vedle stanic metra, hlavně na konečných stanicích. Dnes je ale najdete i na několika místech blíže k centru, jedno je dokonce u Kongresového centra. Stále jsou to ale převážně periferie.

    Kde se dá zaparkovat

    MístoHlídané za poplatek nebo zdarma nehlídanéLokalita
    Metro AZdarma i hlídanéSkalka, u obchodního domu Tesco Skalka, Depo Hostivař
    Metro BHlídanéRajská zahrada, Černý most, Palmovka, Nové Butovice, Zličín

    Metro CHlídanéHlavní nádraží, Ládví, Letňany, Vyšehrad Kongresové centrum, Chodov, Opatov

    Mimo stanice metraHlídanéU vlakového nádraží Praha-Radotín
    Mimo stanice metraZdarmaU vlakového nádraží Praha-Běchovice, pod lanovým mostem na Jižní spojce v Záběhlicích, Nádraží Braník, Košíře

    Hledáte další možnosti, kde v Praze zaparkovat? Koukněte na náš přehled parkování v Praze.

    Provozní doba a cena

    Narozdíl od takového parkoviště na letišti se zde počítá s tím, že zaparkujete na delší dobu. P+R parkoviště jsou otevřená každý den od 4:00 ráno do 1:00 po půlnoci. Na některých místech, například v Troji, na Skalce, Kotlářce, Nových Butovicích, Běchovicích a Braníku se smí parkovat pouze 12 hodin vkuse. Za to se na ně ale nevztahuje otevírací doba. Stát na nich tedy můžete i mezi jednou a čtvrtou ranní.

    Jakmile skončí provoz metra, parkoviště s omezenou otevírací dobou se zavírají. Pokud si do této doby automobil nevyzvednete, budete penalizovaní 100 Kč včetně parkovného jak za minulý, tak následující den.

    Nechte tam automobil ještě déle a dostanete další pokutu. Za každý den je to 100 Kč (někde jen 50 Kč) a za každou noc zase 100 Kč. V součtu tedy 200 Kč + parkovné.

    Cena parkovného

    Cena celodenního parkovného je velice sympatická.

    • Místa bez hlídání jsou zdarma.
    • P+R parkoviště s hlídáním vzdálenější od centra Prahy stojí 50 Kč na den.
    • Parkoviště v blízkosti centra vás vyjdou na 100 Kč na den.

    Jak je to s jízdenkami? Pokud máte Lítačku nebo máte nárok na jízdy PID zdarma, koupíte si pouze parkovací lístek pro automobil. V případě, že jízdu hromadnou dopravou předplacenou nemáte, společně s parkovacím lístkem si koupíte i jízdenku.

    Parkovací lístek nezapomeňte dát na viditelné místo. Jízdenky PID si uschovejte, kontrola na parkovišti je bude chtít při odjezdu vidět.

    Prázdné parkoviště

    Proč parkovat na P+R parkovištích?

    Největší výhodou jsou lidové ceny a dobrá dostupnost. Zatímco parkovací zóny věc často jen komplikují, P+R problém s parkováním efektivně řeší. Autem dojedete do Prahy a dál pokračujete MHD, čímž ušetříte nejen čas, ale i peníze. Pokud chcete systém P+R využívat častěji, určitě se vám vyplatí předplatit si Lítačku. Jednorázové vstupenky se umí prodražit.

    Nevýhodou může být omezená kapacita. Tak například parkoviště v Kongresovém centru bývá většinou plné. Záleží na době, kdy do Prahy jedete, popř. na akcích, které ve městě probíhají. Na ostatních je ale většinou vždy volno.

    Nevýhody P+R parkoviště

    Ne všechna parkoviště jsou hlídaná. Problémem může být i omezená otevírací doba, pokud například pracujete na noční směny. Pozor. Nemůžete na nich parkovat bez toho, abyste poté pokračovali MHD.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *