Kontrolka brzdového obložení. Co dělat?

Kontrolka brzdového obložení většinou ukazuje na opotřebení samotného obložení. Jak moc akutní problém to je? Můžete v klidu dojet, nebo je nutné zařídit odtah? Vše se dozvíte v dnešním článku.

Obsah: Kontrolka brzdového obložení. Co dělat? Zobrazit

    Kontrolky v autě známe bílé, zelené, modré, žluté (oranžové) i červené. Zpozornit bychom měli hlavně tehdy, když se objeví diagram ve žluté (oranžové) nebo červené barvě. Jak je to s kontrolkou brzdového obložení?

    Kontrolka brzdového obložení

    Kontrolka brzdového obložení vypadá jako kolečko s přerušovanými čárami na bocích. Pokud se vám tento signál rozsvítil, znamená to, že vaše brzdové destičky dosáhly minimální síly obložení. V takové situaci nezbývá nic jiného než se objednat do servisu na výměnu.

    Kontrolka opotřebení brzdových destiček
    Kontrolka opotřebení brzdových destiček

    Jak akutní tento problém je? Není to ta nejurgentnější záležitost, a tak můžete v klidu dojet domů a objednat se na návštěvu servisu. U některých aut, například u Škody Octavia, se takto ohlašuje, že je obložení zhruba na 20 až 30 % životnosti. Což znamená, že před sebou máte v klidu ještě několik tisíc kilometrů.

    Pokud se v autech vyznáte, můžete se sami na obložení a také brzdové destičky (přední i zadní) podívat a zjistit, jaký je stav. Jestli je potřeba do servisu zajet okamžitě, nebo to ještě chvíli počká. Jestli ale nejste zrovna technický typ a nevěříte si, zamiřte za technikem co nejdřív.

    Přeci jen jde o komponent, který je kriticky důležitý z hlediska bezpečnosti a kdyby brzdový systém selhal, může dojít k nehodě. S brzdovým systémem je spjaté také ABS – když se rozsvítí kontrolka ABS, může to souviset s problémem v tomto systému.

    K čemu slouží brzdové obložení?

    Brzdové obložení je součástí brzdového systému. Ten jako celek slouží ke snížení rychlosti nebo úplnému zastavení automobilu pomocí tření. Ke tření dochází mezi brzdovými destičkami a rotujícím brzdovým diskem.

    Kinetická energie vozidla se třením mění na energii tepelnou. Proto je důležité, aby brzdové destičky i kotouče byly vyrobené z odolného materiálu, který vydrží vysoké teploty. Pokud například dlouho a strmě klesáte, brzdové obložení se může zahřát klidně i na 800 °C.

    Problémy s brzdami jsou různé. Spoustu z nich nám hlásí klasická kontrolka brzd. Může jít o nedostatek brzdové kapaliny, ale i další závady. Brzdové obložení (a jeho opotřebení) by se však mělo ohlásit vlastní kontrolkou.

    Jak na výměnu?

    Samotná výměna brzdového obložení není nijak složitá. Jakmile dojde k demontáži, technik rovnou zkontroluje i stav kotoučů. Může se totiž stát, že kromě obložení bude potřeba vyměnit i kotouče.

    Pokud vás celkově výměna destiček a kotoučů zajímá trochu víc, podívejte se na náš článek Kotoučové brzdy: Jak vyměnit destičky a kotouče na autě. V textu najdete i tipy na to, jak brzdy po výměně zajet a jak prodloužit jejich životnost.

    Nejčastější dotazy

    Co znamená žlutá kontrolka brzdového obložení?

    Ukazuje na opotřebení brzdového obložení, bude tedy nutné zařídit jeho výměnu.

    Jak dlouho se může s touto kontrolkou bezpečně jezdit?

    Závisí na konkrétním případu. Jelikož se ale jedná o součást důležitého bezpečnostního systému, není dobré situaci podceňovat. Brzy se objednejte do servisu.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *