Dojezd elektromobilu v zimě. Proč se snižuje?

Dojezd elektromobilu se v zimě snižuje. Proč se to děje? A můžete to nějak ovlivnit? Pojďte se s námi podívat na to, s jak velkými ztrátami můžete počítat a jaké jsou příčiny. V textu najdete i porovnání, jak velké ztráty vznikají u různých značek a modelů.

Obsah Zobrazit

    Proč se dojezd elektromobilu v zimě snižuje?

    Elektromobily čelí v zimních měsících specifickému problému – zkracuje se jim dojezd. Tento jev nastává i u konvenčních automobilů, ale studie naznačují, že dopad na elektrická auta je mnohem výraznější.

    Jednou z hlavních příčin je chladné počasí, které zpomaluje chemické reakce v bateriích, čímž se snižuje jejich výkon a kapacita. Baterie nejsou schopné udržet optimální kondici, což má za následek kratší dojezd.

    Zásadní roli zde ovšem hraje i spotřeba energie na regulaci klimatu v interiéru vozu. Vytápění (a v létě zase klimatizace) jsou energeticky velmi náročné procesy, které značně ovlivňují celkový dojezd. Systém vytápění výrazně zatěžuje baterii, což způsobuje rychlejší pokles její kapacity.

    Chcete-li v zimě dojezd prodloužit, doporučuje se auto před jízdou předehřát, zatímco je připojeno k nabíječce. Tím se pro vytápění využívá energie ze sítě a nikoli z baterie, což může významně šetřit energii.

    dojezd elektromobilu v zimě

    Kdy byste měli být obzvlášť obezřetní? Pokud teplota klesne na nulu nebo pod ní, je čas věnovat větší pozornost stavu baterie. Snížený dojezd není jediným problémem – nízké teploty zpomalují také samotný proces nabíjení, což může mít zásadní vliv na vaše plány. Podrobněji se tématu nabíjení věnujeme v článku Jak nabíjet elektromobil.

    Je také důležité mít na paměti, že elektromobil odebírá energii nejen při jízdě, ale i tehdy, když je zapnutý či připojený k síti, aby udržel teplotu baterie na přijatelných hodnotách. Výjimkou je Tesla, která aktivuje tepelnou regulaci baterie i ve chvílích, kdy je vůz vypnutý nebo není připojený k nabíječce, což v určitých situacích může být nevýhodné.

    O kolik se tedy dojezd elektromobilu v zimě zkracuje?

    V zimních měsících dochází k výraznému poklesu dojezdu elektromobilů. V závislosti na modelu vozu a okolních podmínkách se dojezd může snížit o 10 až 40 %. Nižší teploty zpomalují chemické reakce v bateriích, což snižuje jejich výkon a kapacitu. Zásadní vliv na spotřebu energie má také vytápění interiéru, které odebírá značnou část energie z baterie.

    Studie ukazují, že například některé vozy ztrácejí kolem 20 % dojezdu, zatímco jiné mohou přijít až o třetinu. Dopad chladu na dojezd závisí nejen na typu elektromobilu, ale také na tom, jaké funkce jsou během jízdy používány – vytápění, odmlžování oken nebo i samotné nabíjení se v zimních měsících zpomaluje.

    Jak se vyhnout zkrácení dojezdu:

    • Předehřívejte auto, zatímco je připojeno k nabíječce, abyste minimalizovali spotřebu energie z baterie na vytápění.
    • Vyhřívejte pouze sedadla a volant, což je méně energeticky náročné než vytápění celé kabiny.
    • Používejte pneumatiky vhodné do zimních podmínek, což pomáhá snížit valivý odpor a zlepšuje efektivitu jízdy.

    TIP: Kolik stojí nabíjení elektromobilu?

    Dojezd elektromobilu v zimě klesá až o 33 %

    Zajímá vás, o kolik přesně se v zimě snižuje dojezd elektromobilu? Naštěstí máme k dispozici tvrdá data. Studie organizace Recurrent, která se dlouhodobě věnuje zkoumání elektromobilů a jejich chování v různých podmínkách, poskytuje přesnější odpověď.

    Recurrent analyzovala data z více než 7 000 elektromobilů různých značek a modelů, aby zjistila, jak jejich dojezd klesá v zimních podmínkách. Výsledky ukazují, že při teplotách kolem nuly a nižších může dojezd elektromobilu klesnout o 10 až 40 %. Tento pokles závisí na mnoha faktorech, včetně značky a modelu vozidla, velikosti baterie a typu pohonu. Například elektromobily s většími bateriemi a lepšími systémy tepelné regulace jsou schopné udržet vyšší dojezd i v chladných podmínkách.

    Dříve se hodně vycházelo z dat měření, které provedl Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA). Recurrent nicméně zjistil, že dojezd klesá až o 33 %. Jak výsledkům rozumět? Svá procenta vztahovala právě k původnímu měření EPA.

    Ale nebuďme hned pesimisté – těch 33 % je totiž naprostý extrém, který se naštěstí netýká všech značek. Například Audi e-tron klesá v mrazech dojezd jen o 8 %.

    Výsledky jsou samozřejmě trochu zkreslené vzhledem k tomu, že do průzkumu vstupuje hned několik faktorů. Tak například někdy je pokles menší v případě menší udávané kapacity baterie, když jich je pro vozidlo dostupných víc.

    ModelVypozorovaný dojezd při 21 °CVypozorovaný dojezd při -1 až -7 °CPokles
    Audi e-tron367 km338 km8 %
    BMW i3 (42 kWh)241 km182 km24 %
    Chevrolet Bolt (60 kWh)375 km253 km32 %
    Ford Mustang Mach-E (99 kWh)404 km282 km30 %
    Hyundai Kona Electric465 km386 km19 %
    Jaguar I-Pace396 km384 km3 %
    Nissan Leaf 62 kWh382 km331 km21 %
    Tesla Model 3 Long Range AWD308 km260 km17%
    Tesla Model S 75D242 km188 km19 %
    Tesla Model X 75D211 km184 km15 %
    Tesla Model Y Long Range336 km244 km15 %
    VW e-Golf (36 kWh)223 km177 km23 %
    VW ID.4 (82 kWh)423 km297 km30 %
    Zdroj: Recurrent
    Srovnání dojezdu elektromobilů při různých teplotách | Zdroj: Recurrent
    Zdroj: Recurrent

    Ke ztrátám dochází i v teple

    Stejně jako v zimě „žere baterii“ přehnané vytápění, i klimatizace v horkých měsících výrazně snižuje dojezd elektromobilu. Zapnutá klimatizace může být stejně energeticky náročná jako vytápění v zimě, což způsobuje podobné ztráty v dojezdu. Studie organizace Recurrent uvádí, že u nejpopulárnějších značek elektromobilů může zapnutá klimatizace snížit dojezd až o 40 %.

    To znamená, že horké letní dny mohou být pro elektromobily stejně náročné jako zimní období. Kromě toho se baterie při vyšších teplotách přehřívají, což může snížit jejich efektivitu a prodloužit dobu nabíjení. Tepelný management hraje tedy zásadní roli jak v létě, tak v zimě, a správné používání klimatizace či vytápění může výrazně ovlivnit výkon vozu.

    Pozor na Tesly

    Ač vám Tesla na přístrojové desce bude ukazovat dojezd stejný (a dokonce i skoro stejný jako v katalogu), ať už je venku jakkoliv, není příliš radno se na tyto údaje spoléhat. Většinou je reálný dojezd zhruba na 70 % toho, co ukazuje displej.

    Počítač totiž do výpočtů nezahrnuje žádné vnější faktory, ale počítá si ho na základě přednastavené pevné hodnoty. Navíc se Tesla svědomitě stará o to, aby měla baterii vždy optimální teplotu. A to nějakou energii stojí. Jenže ani tento ohled při výpočtu dojezdu nezohledňuje.

    Závěr

    Menší dojezd v zimě je u některých značek elektrických automobilů znatelnější než u jiných. Přesto to v porovnání s konvenčními automobily není žádná výhra. Potvrzuje to trend, že se elektromobily hodí hlavně na městské popojíždění do lidnatějších oblastí, kde ostatně běžně nepanují tak kruté mrazy. Podívejte se, kolik vám může elektromobil ušetřit, posvítili jsme si na to v článku Cena za km pro elektromobil

    Zdroje: Recurrentauto.com

    Nejčastější dotazy

    O kolik se snižuje dojezd elektromobilu v zimě?

    V zimních měsících můžete počítat zhruba s 30 % snížením dojezdu. Záleží ale na značce a modelu auta – více info najdete v článku.

    Co ovlivňuje snižování dojezdu?

    Největší vliv má regulace teploty uvnitř auta, ale například i to, zda jste auto předtím vyhřáli na nabíječce a další faktory.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *