Vlevo nebo vpravo? Na jaké straně se ve světě jezdí?
Většina zemí na světě jezdí po pravé straně silnice, nicméně existuje několik zemí, kde se jezdí vlevo. Tento zvyk má hluboké historické kořeny a zajímavé důvody. Pojďme se podívat, které země se rozhodly jezdit vlevo.
Obsah Zobrazit
Evropa: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Velká Británie
Irsko
Malta
Kypr
Asie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Japonsko
Indie
Thajsko
Malajsie
Singapur
Indonésie
Mauricius
Srí Lanka
Bangladéš
Pakistán
Nepál
Seychely
Hongkong
Bhútán
Brunej
Afrika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Jihoafrická republika
Keňa
Tanzanie
Uganda
Botswana
Lesotho
Malawi
Mauricius
Mosambik
Namibie
Svatý Tomáš a Princův ostrov
Zambie
Zimbabwe
Austrálie a Oceánie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Austrálie
Nový Zéland
Fidži
Papua Nová Guinea
Samoa
Šalamounovy ostrovy
Tonga
Tuvalu
Amerika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Guyana
Panenské ostrovy
Surinam
Barbados
Bermudské ostrovy
Karibik: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země
Jamajka
Barbados
Trinidad a Tobago
Bahamy
Svatý Kryštof a Nevis
Antigua a Barbuda
Svatá Lucie
Svatý Vincenc a Grenadiny
Grenada
Historie jízdy vlevo: Jak to všechno začalo?
Historie této zvyklosti, tedy jízdy vlevo, sahá až do doby, kdy většina lidí byla praváků. Existují informace, že dokonce ve starověkém Římě se jezdilo vlevo, což naznačují historické nálezy jako pozůstatky vozových kolejnic, rytiny na cestách, a také staré římské mince, kde jsou vyobrazeni jezdci, kteří se míjí pravými rameny. Předpokládá se, že vozidla mohla jezdit vlevo právě pro zvýšení stability nebo pro lepší obranu a ochranu řidičů při setkání s potenciálními nepřáteli.
V době středověku, rytíři a jezdci na koních upřednostňovali jízdu vlevo, aby měli pravou ruku blíže k protivníkovi či možným útočníkům. Nošení mečů na levé straně těla také snižovalo riziko zranění kolemjdoucích, když chodili po levé straně. Tento zvyk se udržel i v období, kdy se jezdilo na koních a v kočárech, když cestování vlevo bylo považováno za bezpečnější a přirozenější, umožňující řidičům udržet pravou ruku volnou pro případný boj. Mimo to, z tohoto místa měl kočí a jezdec také podstatně lepší výhled.
Kdy a proč došlo k přechodu na jízdu po pravé straně?
Na otázku, proč se změnil směr jízdy na silnicích v Evropě a jinde po světě, není jednoznačná odpověď. Existuje několik možných vysvětlení a teorií.
Historicky se v Evropě tradičně jezdilo vlevo, ale postupně docházelo ke změnám, kdy jednotlivé země postupně přecházely na jízdu vpravo. Jedním z hlavních impulzů k této změně byl Napoleon Bonaparte, který nařídil jízdu vpravo ve většině zemí, které ovládal, aby snížil chaos a zmatky na cestách. Toto nařízení bylo přijato v mnoha evropských zemích pod jeho vlivem, což zahrnovalo velkou část kontinentální Evropy.
Dalším důvodem bylo sjednocení pravidel v rámci Evropy. S nárůstem obchodu a mezinárodního cestování se ukázalo jako velmi praktické mít jednotná pravidla silničního provozu. Přechod na jízdu vpravo byl také vyvolán z důvodu bezpečnosti. S rostoucím počtem automobilů a zvyšující se rychlostí dopravy bylo nezbytné snižovat riziko dopravních nehod.
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.