Motor W alias vějířový motor a Volkswagen motor

Už jsme probrali několik druhů motorů, představte si však motor, kde mohou být válce ve třech řadách. Zajímavé, že ano? Ale pozor. Není „W“ motor jako „W“ motor. Toto označení používá, jak vějířový motor, tak „W“ motor od automobilky Volkswagen, který se liší.

Obsah Zobrazit

    Co je to vějířový motor?

    Vějířový motor, má tři řady válců vedle sebe. Velmi zajímavé je, že tyto řady válců pohání jedna kliková hřídel. Středová část válců je v rovině a krajní části jsou nakloněné.  Motor nám tak může připomínat tvar šipky, nebo rozevřeného vějíře. Dá se říci, že tento motor má hodně společného s vidlicovým motorem, avšak uprostřed by se dalo říci, sedí ještě řadový.

    Jak funguje vějířový motor a co jeho rozvod?

    V zásadě stejně, jako většina spalovacích pístových motorů jen s tím rozdílem, že jeden klikový hřídel pohání tři řady pístů. K tomu je samozřejmně třeba minimálně tří vačkových hřídelý, neboť válce jsou od sebe poměrně vzdáleny. Motor, proto může používat zjednodušeně 2 nebo 4 ventily na válec. Díky vzdálenosti válců je rozvod komplikovanější, než u vidlicového, nebo řadového motoru. Je třeba sladit všechny vačky s klikou, což s navýšením jejich počtů komplikuje i časování.

    W motor od Volkswagen

    Nyní se posuneme do druhé vody motoru s označením „W“.  Tento motor se zásadně liší od vějířového (šipkového), protože nemá 3 řady pístů, ale rovnou 4. Tento motor může mít jednu, ale i více klikových hřídelí, to je samozřejmě opět odlišuje. Nejslavnější provedení tohoto motoru nalezneme v nejrychlejším voze na světě a to Bugatti Chiron supersport 300 plus, jde o provedení W16, zde je motor naladěn na neuvěřitelných 1 176 kW.

    Bugatti Chiron 300+
    Zdroj: Bugatti

    Tento motor však debutoval i v Passatu B5,5 ve vezri W8 s výkonem 202 kW, kdy W8 například vznikl spojením dvou VR4 motorů. Dalším rozdílem od vějířového motoru je to, že se tyto motorizace vyráběly v provedeních 8 válců, 12 válců, 16 válců a dokonce se uvažovalo i o 18 válcích. Tyto motory mohou být jak zážehové, tak vznětové, ale stejně tak mohou být i přeplňované.

    Konstrukční řešení motoru W od Volkswagen

    Motor obecně vychází z VR motorů a jedná se vlastně o jejich spojení, avšak nalezneme zde konstrukční rozdíly. Jak zaznělo výše motor má 4 řady válců, které jsou rozděleny do dvou bloků, kdy je mezi  oddělenými bloky úhel 15 stupňů a mezi válci ve společném bloku 72 stupňů. Účel tohoto uspořádání má v úmyslu dostat co největší počet válců do dvou bloků s dvěma hlavami. To má však svoje úskalí a mnozí nadšenci motorů tuší, že to bude klikovka.

    Kliková hřídel musí být složitá, aby dokázala tzv. utáhnout tolik válců, aby to bylo ještě složitější jsou roviny pístů posunuty o 12,5 stupně v každém bloku, což má za následek ostrý úhel. Nicméně existují i varianty motoru s dvěma klikovými hřídeli. Složitost zařízení má na svědomí i „odolné“ možná lépe řečeno „kalené“ motorové součásti a to především kliky a ojnice. Zbytek motoru je křemíkovo-uhliníková slitina. Tyto motory se však nenachází v běžných vozech, pomineme-li Passat. Jsou konstruovány, pro luxusní vozy vysoké třídy i standardu, kde se na spotřebu paliva zrovna nehledí.

    Rozvody W motorů od Volkswagen

    Jak jistě tušíte, bude to pěkně zapeklité a mechanici se u této motorizace jistě zapotí, nejen že rozvody jsou komplikované a není to to taková brnkačka, jako u menších motorů, fakt komplikuje i například přítomnost dvou klikových hřídelí, což zvedá obtížnost na druhou. Vždy jsou použity minimálně dva sací a dva výfukové ventily, čili rozvod OHC.

    Nevýhody motorů W od Volkswagen

    • Nevýhodou je rozhodně složitá konstrukce.
    • Vysoká váha motoru.
    • Vysoká spotřeba paliva.

    Výhody motorů W od Volkswagen

    • Jak jistě tušíte, je to výkon.
    • Impozantní zvukový projev.

    Vozy s motorem W od Volkswagen

    Nyní si uvedeme alespoń pár vozů s tímto motorem:

    • Volkswagen Passat B5,5 W8 – 4.0l 202 kW (263 PS)
    • Audi A8 D3 W12 – 6.0l 331 kW (450 PS)
    • Bugatti Veyron  W16 – 8.0l 736 kW (1001 PS)

    Zdroj náhledového obrázku: By Saveferris888 – Own work, CC BY-SA 3.0

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *