Mnoho z nás minimálně dvakrát ročně mění svá kola ze zimních na letní a následně obráceně. Někdy je třeba vyměnit kolo i při defektu. Dnes si shrneme nějaké informace, jak při výměně kola postupovat, na co se zaměřit a co by se nám mohlo hodit.
Povolení šroubů, nebo matic
Při každé výměně kol je třeba si vůz zvednout. Než však tak učiníme, tak je dobré (pokud nevlastníme rázový utahovák s dostatečným momentem) si šrouby, či matice kol povolit dokud je vůz na pevné zemi. Někdy můžeme na šroubech nalézt krycí čepičky, které je nutné si sundat. Povolení šroubů kola provedeme za pomoci patřičného klíče, trháku, křížového klíče, atd.
Zvednutí vozu
- Vůz zvedáme na rovném povrchu. Neprovádíme zvedání vozu v kopci, nebo z kopce. Před zvednutím vozu je dobré si zařadit první rychlostní stupeň a zatáhnout ruční brzdu. Tím bychom měli zabránit popojetí vozu.
- Ideální je, si kola, které nejsou zvednutá do vzduchu zaklínit pojistnými klíny, nebo kusem dřeva, abychom měli jistotu že vůz opravdu nepopojede.
- Vůz musí být vyzvednut ideálně za zvedací body, které nalezneme buď na terčích u dveří, v dílenské příručce k vozu, nebo na internetu. Zvedák použijeme takový, aby měl dostatečnou kapacitu a nosnost, pro zvedaný vozů. Než umístíme samotný zvedák pod zvedací bod kontrolujeme korozi těchto míst i pevnost!
- Po vyzvednutí jednoho bodu ať již vpředu, nebo vzadu dojde k odlehčení a vyzvednutí daného kola. Než se pustíme do dalších akcí, použijeme jistící prvek ve formě trojnožky, kterou vsuneme za zvedák, k nápravě nebo na jiný pevný bod, kdyby nám selhal zvedák, tak aby na nás vůz nespadl. Při nejhorším lze použít i pevný dřevěný špalek, nebo samotné kolo.