Jak se ve Francii rozhodli snížit spotřebu paliva? Úplně jednoduše. Vydají zákaz prodeje aut s pohonem na benzín i naftu. S tímto návrhem přišel ministr životního prostředí (překvapivě) Nicolas Hulot. Stát se tak má do roku 2040, ale stále není pořádně jasné, jak to chtějí zvládnout. V dnešní době tvoří hybridy 3,5% tržního podílu a elektromobily pouze 1,2%. Připojila se k nim i Velká Británie a další evropské země.
Připojují se i automobilky
Konec aut se spalováním není převratná myšlenka. I samotná automobilka Volvo vydala prohlášení, ve kterém oznamuje konec výroby aut na benzín a naftu od roku 2019. Dál se bude věnovat pouze elektrickým a hybridním vozů. Volvo i dceřiná značka Polestar už mají tyto vozy v dnešní době na výběr. Společnost PSA Group vlastnící Peugeot a Citroën s těmito opatřeními souhlasí. Do roku 2023 mají hybridy tvořit 80% prodaných aut. Zároveň se však nechala slyšet, že i po zákazu bude auta na benzín i naftu prodávat v zahraničí.
Konec se netýká jen aut
Francie a Velká Británie nejsou jedinými zeměmi, které plánují takové opatření. Některé země na to jdou mnohem horlivěji. Nizozemsko plánuje obdobný zákaz do roku 2025. Množství spolkových zemí Německa se chce přidat v roce 2030. Tyto opatření mají pomoct znečištěnému ovzduší ve velkých městech a minimalizovat použití všech druhů fosilních paliv. Do roku 2022 plánuje Francie ukončit i výrobu elektřiny z uhlí, což výrazně pomůže snížit emise oxidu uhličitého. Zákaz postihne i nové plynové a ropné vrty.
Budoucnost spalovacích motorů není tak černá
Jsou zde i proudy, které tvrdí, že použití hybridních a elektrických motorů není jediným východiskem. Evropské sdružení výrobců automobilů poukazuje na výzkum nových možností modernizace motorů na benzín a naftu. Již dnes má Mazda motor fungující jako dieselový agregát, ale spaluje benzín. Používá velice chudou směs paliva se vzduchem, což má za následek nižší spotřebu.