Auta na CNG: Historie, budoucnost, výhody a nevýhody
Auta na CNG jsou dalším ze způsobů, jak odlehčit životnímu prostředí. Zjistěte, jak vlastně vozy na CNG fungují, jaké jsou jejich silné stránky a v čem naopak pokulhávají za konvenčními automobily. Povíme si i něco o jejich možné budoucnosti.
Obsah: Auta na CNG Zobrazit
Co je to CNG
CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (z anglického compressed natural gas). Jedná se o další alternativu ke klasickým pohonným hmotám, která by měla být ekologičtější a ekonomicky výhodnější. Setkáte se ovšem i s motory, které využívají jak CNG, tak benzín nebo naftu.
Zemní plyn se kromě stlačené formy využívá i ve formě zkapalněné. V druhém případě se poté označuje zkratkou LNG. BioCNG zase odkazuje na stlačený biometan. Ten se mimochodem řadí mezi obnovitelné zdroje energie. Získává se například z čističek odpadních vod nebo při likvidaci odpadu ze zemědělství.
Historie CNG
Plyn se jako palivo v motoru použil již v roce 1872. Záhy se ale dostal do pozadí jiných kapalných pohonných hmot, a to benzínu a nafty. Dokonce i petrolej ho jeden čas předčil. K plynu se výrobci začali vracet až vlivem nedostatku zdrojů během první a druhé světové války.
Stlačený plyn (tehdy svítiplyn) jako takový se začal v automobilovém průmyslu využívat až ve 30. letech 20. století. Do České republiky tato inovace dorazila v roce 1936. Klasický zemní plyn přišel na řadu až téměř o 52 let později, kdy na naše silnice vyjelo první přestavěné auto.
Jak fungují auta na CNG
Jak auto na CNG funguje? Motor se pohání pomocí tepelné energie, která vznikne při vznícení stlačeného zemního plynu. Vedlejším produktem procesu je vodní pára a oxid uhličitý. Ovšem žádné pevné částice. Spalování je tedy čisté. Některé motory kombinují jak CNG, tak benzín nebo naftu. Ovšem pozor. Zcela bez konvenčních paliv to v některých případech nejde. Trocha jich je potřeba na studený start a také na testování kvality plynu po doplnění.
Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.