Občas v autě narazíme na věci, kterým prostě nerozumíme, či je neznáme. Výjimkou nebývají kontrolky v autě, zkratky, či jiné symboly. Některé jsou přitom velice důležité a jejich neznalost může skončit nehodou nebo jiným problémem. Hodně vám toho vysvětlí návody k obsluze, ale někdy se v nich dá těžce vyznat. Podívejme se tedy na to, co vlastně znamená zkratka ASR.

Co tedy znamená zkratka ASR?
Zkratka ASR pochází z anglického výrazu Anti-Slip Regulation, nebo neměckého Antriebsschlupfregelung. Jedná se o systém regulace prokluzu kol neboli protiskluzový systém hnací síly od motoru na povrch vozovky. Pokud se tedy rozjíždíte na klouzavém povrchu, tak tento systém zajistí, že se rozjedete bez zbytečného prokluzování. To by totiž mohlo skončit nehodou či jiným problémem a systém ASR za tímto účelem sníží točivý moment motoru.
Jedná se o bezpečnostní prvek, který je součástí elektronického stabilizačního programu ESP.
Systém ASR:
- zabraňuje protáčení hnacích kol,
- aktivní ASR zasahuje do snížení výkonu – buď přibrzděním kola nebo snížením výkonu motoru,
- funguje na vše rychlostech.
Pokud je systém ASR aktivní, tak oranžová kontrolka zasvítí na přístrojové desce.
Při startování by se měla tato kontrolka na krátkou chvíli rozsvítit a poté zhasnout. Pokud kontrolka i nadále svítí, je systém ASR nefunkční, a značí to závadu.
Když kontrolka oranžově trvale svítí, informuje o závadě stabilizačních systémů ESC nebo ASR. V tomto případě je nutné napojit své vozidlo na diagnostiku.

Usnadňuje rozjezdy na kluzké vozovce
Zvyšuje tak bezpečnost jízdy na kluzkém povrchu se špatnou adhezí. Kooperuje se systémem EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu) a též s řídící jednotkou vozu. Nezasahuje pouze během rozjezdů, ale i během zatáčení, kde funguje jako regulace prokluzu, která by jinak dopadla nedotáčivostí. Že se systém ASR zapojuje do řízení, tak to poznáte podle blikající kontrolky na přístrojové desce. To byste měli brát jako upozornění, že jízdní podmínky nejsou ideální a je potřeba uzpůsobit styl jízdy.
Jak systém ASR funguje?
Vše funguje na základě porovnávání otáček hnané a nehnané nápravy. Snímače otáček kol informace posílají informace do řídící jednotky, která je zpracovává. Pokud vyjde najevo, že hnaná náprava nekontrolovaně prokluzuje, tak okamžitě ono kolo přibrzdí. Při rychlé jízdě funguje ještě trošku jinak. Kvůli zachování bezpečnosti omezí výkon a točivý moment motoru, nebo si vynuceně ubere plyn.
Systém ASR je možné vypnout
Vypnout systém ASR je vhodné například při jízdě se sněhovými řetězy. Prokluzování ve zdravých mezích je zde nevyhnutelné a systém by vám mohl ubrat tolik potřebný točivý moment. Automobilky pro tento systém používají nejrůznější označení a až na malé rozdíly fungují všechny stejně. Setkat se tedy můžete se zkratkou ASR, ASC, ETC, ETS, DTC, TCS či TC.
Nejčastější otázky a odpovědi
Zkratka ASR pochází z anglického výrazu Anti-Slip Regulation, nebo neměckého Antriebsschlupfregelung. Jedná se o systém regulace prokluzu kol neboli protiskluzový systém hnací síly od motoru na povrch vozovky. Pokud se tedy rozjíždíte na klouzavém povrchu, tak tento systém zajistí, že se rozjedete bez zbytečného prokluzování.
Pokud je systém ASR aktivní, tak oranžová kontrolka zasvítí na přístrojové desce. Při startování by se měla tato kontrolka na krátkou chvíli rozsvítit a poté zhasnout. Pokud kontrolka i nadále svítí, je systém ASR nefunkční, a značí to závadu. Pravděpodobně se jedná o vypnutí prostřednictvím tlačítka ESP) a řidič se na něj tedy nemůže spolehnout.
Vypnout systém ASR je vhodné například při jízdě se sněhovými řetězy. Prokluzování ve zdravých mezích je zde nevyhnutelné a systém by vám mohl ubrat tolik potřebný točivý moment.
2 Komentáře
Dobrý den
Když při jízdě na suché ale ledové silnici stále problikává a i při vyřazení rychlosti svítí co lze dělat je oprava nákladná ?
Dobrý den, příčin může být několik, vždy je ale potřeba zajet na diagnostiku.
Může se jednat např. o:
– Vadný snímač otáček kol
– Problém s ABS jednotkou
– Vadný spínač brzdového pedálu
– Problém s elektroinstalací
– Porucha ASR jednotky
Zkusil bych tyto věci:
– Odpojit baterii na 10 minut – Někdy pomůže reset systému.
– Zkontrolovat snímače ABS – Podívejte se na nečistoty nebo poškozené kabely u kol.
– Zkusit diagnostiku (OBD2 scanner) – Napíše chybový kód, který napoví víc.
– Zkuste ASR vypnout tlačítkem
Náklady se těžko odhadují, ale pokud by chyba byla ve snímači ABS, tak cena dílu je cca 1000-2000 Kč + práce, pokud by chyba byla v jednotce ABS, tak tam se díl může pohybovat kolem 10000 Kč. Pokud je problém někde v elektroinstalaci, tak tam je to nevyzpytatelné a jedná se spíše o práci.
Zkuste zajet do servisu na diagnostiku, to by Vám mělo říct více.