Příklad označení pneumatiky: 205/50 R16 87 W
Pokud máte na boku pneumatiky takové údaje, tak si je můžeme velice snadno rozklíčovat . Stejně tak snadno můžete samozřejmě přečíst i jiné rozměry pneumatik. Stačí vycházet z informací níže:
Šířka pneumatiky
Číslo 205 v případě značení pneumatik značí její šířku. Jedná se o údaj v milimetrech a měří se od bočnice k bočnici. Čím širší pneumatiky, tím lepší je stabilita vozu, ale počítejte i s vyšší spotřebou.
Výška pneumatiky
Hned po šířce v rozměrech najdete její výšku. V tomto případě se jedná o údaj 50, ale zde není udáván v milimetrech. Vypočítává se ze šířky pneumatiky, tedy zde je to 50 % z 205 mm , což je 102,5 milimetrů.
Radiální vs diagonální pneumatika
V tomto případě je pneumatika označena písmenem R , tudíž je to radiální pneumatika. To znamená, že jednotlivé kordy jsou poskládány rovnoběžně od patky k patce a kostra je vyztužena nárazníkovými pásy. Diagonální pneumatika je označena písmenem D a v jejím případě se jednotlivé kordy navzájem kříží.
Průměr ráfku
V tomto případě je průměr ráfku 17 palců . Je to nominální průměr disku v palcích a odpovídá též vnitřnímu průměru pneumatiky .
Hmotnostní index
Nosnostní index udává maximální zatížení pneumatiky, které je konstrukčně přípustné pro jednu pneu. Tyto hodnoty jsou platné globálně a značka pneumatiky nebo země jejího původu nehraje žádnou roli. V případě této pneumatiky je zátěžový index 87 , což znamená, že pneumatika vydrží zatížení 545 kilogramy. Nikdy nesmíte použít pneumatiky s nižším indexem než jaký je uveden v TP , ale stejně jako v případě rychlostního indexu, vyšší hodnoty povoleny jsou. V praxi znamená vyšší nosnostní index větší ochranu proti proražení ale horší zážitek z jízdy.
Rychlostní index
Rychlostní index v zásadě značí maximální přípustnou rychlost pneumatiky . A tato rychlost by v zájmu bezpečí během používání neměla být překročena. Zařazení pneumatiky dle rychlostního indexu si můžete okamžitě ověřit písmenem, které je udáváno jako poslední znak u rozměru pneumatik . Rychlostní index této pneumatiky je W, což značí maximální rychlost 270 km/h.
Stáří pneumatiky (DOT kód)
Na pneumatice dále najdete znaky a čísla, která nejsou přímo u hlavního značení. Na pneumatice tak může být označení DOT 3815. Jedná se tedy o čtyřciferné označení týdne a roku výroby pneumatiky . Tato pneumatika tedy byla vyrobena v 38. týdnu roku 2015 . Více o DOT kódu se dočtete zde .
Pneumatiky dva roky staré se smějí prodávat jako nové ale klíčové je jejich skladování. Kvalitu pneumatiky negativně ovlivňují skladování na slunci, ve vlhku a časté změny teplot.
Další značení na pneumatice
Jedná se o dodatky, které musí výrobce na pneumatice uvést. Nejčastěji se setkáte s označením M+S , což znamená, že je pneumatika schválena pro provoz v zimních období a splňuje platné vyhlášky a evropské normy. Vždy se ale před cestou do zahraničí ujistěte, že vaše pneumatiky splňují místní vyhlášky. Na pneumatice můžete také nalézt ROTATION a směrové šipky , jež nám říkají, jakým směrem by se pneu měla otáčet. Nápisy OUTSIDE a INSIDE určují vnitřní strany pneumatiky.
Nové označení zimních pneumatik M+S vs. 3PMSF : Co přináší nová legislativa a jak na to reagovat?
Dojezdové pneumatiky – Runflaty
Tyto pneumatiky mají zesílenou bočnici a umožňují nouzové dojetí do servisu při defektu . Ve většině případů je maximální povolená rychlost s pneumatikou bez dostatečného tlaku vzduchu maximálně 80 km/h . Výrobci je označují jako RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, RFT a jiné. Někteří také uvádějí na pneumatice označení RUNFLAT nebo RUN ON FLAT. Objevují se také označení RF, XL, C REINFORCED a podobně.