Dovoz aut z Polska: příliš velké riziko?

0
182
Dovoz aut z Polska

Hledáte „nové“ ojeté auto a nabídka v Česku vás nezaujala? Možná už uvažujete, že se necháte zlákat vábivou cenovou nabídkou a dojedete si pro auto do Polska. Jak to udělat a na co si dát pozor, se dozvíte v tomto článku.

Pokud přemýšlíte o nákupu ojetého auta, možná je vám český trh malý a poohlížíte se po možnostech v zahraničí. V rámci EU (a dalších smluvních států jako je Švýcarsko) není nákup ojetého vozidla příliš komplikovaný a pravděpodobně ho zvládnete sami po vlastní ose.

Nejoblíbenější je určitě dovoz aut z Německa, protože tam prodávají auta relativně mladá, v dobrém technickém stavu a s vyšší výbavou, než bývají k dispozici v českých autobazarech. Navíc hodně Čechů se domluví německy a postup pro vývoz vozů je na německé straně dobře zorganizovaný má celkem jasná pravidla. Podobně funguje i dovoz aut z Rakouska. Horší je to s dovozem aut z Itálie, protože Itálie bohužel nevydává převozní značky pro vývoz ze země. Nicméně i to se dá vyřešit. 

Kde koupit auto v Polsku

V dnešní době bude asi praktičtější si své vysněné auto najít nejprve na internetu, než se vydat pátrat po bazarech osobně. I pro Polsko můžete využít portál Mobile.de, případně Ooyyo.com, které fungují i v češtině. Přímo polský server inzerující nová i ojetá auta se jmenuje Otomoto.pl. Tam už budete potřebovat znalost polštiny, nebo si budete muset vystačit s překladačem. Využijte filtry a hledejte přímo podle svých kritérií značku a typ vozu, druh motoru, barvu a další.

Jakmile najdete, co hledáte, vydejte se do Polska. Vyhraďte si na návštěvu dost času, abyste si mohli auto pořádně prohlédnout a raději nepočítejte s variantou, že v něm pojedete domů, abyste nebyli natlačeni do něčeho, čeho budete později litovat.

Stejně jako při pořizování jakékoliv jiné ojetiny si auto a jeho původ dobře prověřte. Nezapomeňte si prověřit prodejce vozidla. Nekupujte jen tak od někoho na ulici. Využijte zázemí ke kontrole na denním světle, na rampě a zkušební jízdu. 

Co zkontrolovat při koupi auta

  • Vrstva laku: napoví, zda nebyla měněná část karoserie po havárii.
  • Motor: typ a výrobní číslo musí sedět s technickým průkazem. 
  • Typový štítek: najdete na sloupku nebo u motoru. Pokud tam není nebo nese známky manipulace, je to podezřelé.
  • Rok výroby: zvlášť u individuálních dovozů je velký prostor pro papírové omlazení vozidla. Skutečný rok by vám měl seriózní prodejce sdělit. Kontrolujte, zda sedí s rokem výroby bezpečnostních pásů, sedadel, plastových dílů, ABS, klimatizaci a dalších dílech. 
  • Skla: by měla v ideálním případě mít stejné číslo výroby. Na druhou stranu skla se mohou měnit i bez havárie. Stačí střet s kamínkem. Pokud však je sklo měněné, zaměřte se na kontrolu karoserie kolem něho.
  • Vytopení: Při prohlídce vozu se řiďte čichem. Pokud ucítíte zatuchlinu, vypadá to, že auto bylo vytopené a uvnitř hnije. Prohlédněte si šrouby u sedadel. Pokud vypadají vyměněné, sedadla byla vyndaná pravděpodobně z důvodu sušení a čištění. Dívejte se po rzi pod podlahou. 
  • VIN: Pomocí kontroly tachometru podle VIN kódu, zjistíte, zda nedošlo k jeho přetočení. Bohužel, nečestní prodejci umí vytvořit falešný VIN kód, který těžko poznáte. Kontrolujte všechna místa, kde se VIN nachází, včetně čelního skla u novějších vozů. Pokud kdekoliv vidíte rez nebo známky manipulace, auto nekupujte. 
Polsku se nelichotivě přezdívá „vrakoviště aut“.

Postup dovozu aut z Polska

Jestliže jste spokojení se stavem vozidla, uzavřete kupní smlouvu na auto. Důkladně si ji prostudujte a ujistěte se, že všemu rozumíte. Od původního majitele byste měli dostat veškeré potřebné dokumenty včetně servisní knížky, všechny klíče a návody. Auto by mělo být odhlášené na export. Vy si pak zařídíte převozní značky a dočasné povinné ručení a pojedete s autem domů. Výhodou je, že nebude potřeba dálniční známka v Polsku, protože poplatek za dálnice se platí formou mýtného. 

Podle zkušeností uvedených v různých diskusích to vypadá, že řada nakupujících odjela se svým novým autem na polských značkách přihlášeným na původního majitele. Samo o sobě na tom není nic špatného. Není to zakázané. Jen u povinného ručení byste měli být uvedeni jako další řidič, pokud to pojišťovna vyžaduje. Pro přihlášení vozu není nutné dokládat odhlášení v zahraničí. Naopak český registr vozidel má povinnost ten zahraniční v rámci EU informovat o přeregistraci.

Nicméně když se nad tím zamyslíte. Vy byste někomu prodali svoje auto, nechali mu značky i svoje povinné ručení, ať s tím odjede do cizí země? Pravděpodobně ne, takže to působí trochu podezřele, i když finální rozhodnutí je na vás.

Postup přihlášení auta z Polska

Přihlášení vozu probíhá stejně jako u ostatních zemí EU.

1. Evidenční kontrola

Pokud má auto platnou technickou kontrolu a STK ze země původu, pojedete pouze na evidenční kontrolu, která je spíše formalitou a trvá pár minut. Provádí se při každé změně majitele auta. Kontroluje se, zda se shodují informace v technickém průkazu s realitou.

Pokud potvrzení o technické a emisích z původní země nemáte (tedy jste si auto přivezli na odtahu, protože nesmí na silnici), musíte ji absolvovat v ČR.

2. Sjednáte si povinné ručení

Zelenou kartu budete potřebovat pro přihlášení do rejstříku vozidel.

3. Schválení technické způsobilosti individuálně dovezeného vozidla

Všechny doklady z Polska, technické kontroly a měření emisí donesete na magistrát. Tam vše zkontrolují a do měsíce vám zavolají, že můžete auto přihlásit. Pokud kupujete starší auto, může se vám prodražit ekologická daň

4. Registr silničních vozidel

Donesete zelenou kartu, doklady z oddělení dovozu a občanský průkaz a dostanete SPZ, malý a technický průkaz. A vzhůru na silnici.

Rizika dovozu aut z Polska

Poctiví i nepoctiví lidé, prodejce aut nevyjímaje, se najdou v každé zemi. Bohužel, Polsko v tomhle ohledu nemá vůbec dobrou pověst. Vzhledem k tomu, že je křižovatkou tras aut kradených na východě a aut z havárií na západě, rizika nákupu jsou veliká. Abyste se nenapálili, budete potřebovat velkou dávku štěstí a zkušeného automechanika s sebou.  

Nekalé praktiky prodejců ojetých aut pro příklad

  • Zatají havárii nebo vytopení. Buď to poznáte při prověření VIN, nebo zfalšují i to.
  • Prodejce se vydává za majitele auta, kterým ve skutečnosti není. Auto je buď kradené nebo nemá splacený leasing. Případně s prodejem nesouhlasí manžel/ka, což ale k legálnímu prodeji musí.
  • Auto je složené z dílů z více aut.
  • Auto nelze v EU zaregistrovat. Třeba pokud je přivezené z Německa, kde bylo registrované s výjimkami, které ale platí jen v Německu. Nebo je v autě neoriginální katalyzátor apod. 

Pokud si stojíte za tím, že chcete auto z Polska, ale netroufáte si ho přivézt po vlastní ose, existují firmy, které se tím zabývají a přivezou vám ho. Mějte však na paměti, že některé firmy, které se dovozem zabývají, z Polska z důvodu vysoké rizikovosti ani nedovážejí. 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno