Dovoz aut z Polska: příliš velké riziko?

6
2779
Dovoz aut z Polska

Hledáte „nové“ ojeté auto a nabídka v Česku vás nezaujala? Možná už uvažujete, že se necháte zlákat vábivou cenovou nabídkou a dojedete si pro auto do Polska. Jak to udělat a na co si dát pozor, se dozvíte v tomto článku.

Pokud přemýšlíte o nákupu ojetého auta, možná je vám český trh malý a poohlížíte se po možnostech v zahraničí. V rámci EU (a dalších smluvních států jako je Švýcarsko) není nákup ojetého vozidla příliš komplikovaný a pravděpodobně ho zvládnete sami po vlastní ose.

Nejoblíbenější je určitě dovoz aut z Německa, protože tam prodávají auta relativně mladá, v dobrém technickém stavu a s vyšší výbavou, než bývají k dispozici v českých autobazarech. Navíc hodně Čechů se domluví německy a postup pro vývoz vozů je na německé straně dobře zorganizovaný má celkem jasná pravidla. Podobně funguje i dovoz aut z Rakouska. Horší je to s dovozem aut z Itálie, protože Itálie bohužel nevydává převozní značky pro vývoz ze země. Nicméně i to se dá vyřešit. 

Kde koupit auto v Polsku

V dnešní době bude asi praktičtější si své vysněné auto najít nejprve na internetu, než se vydat pátrat po bazarech osobně. I pro Polsko můžete využít portál Mobile.de, případně Ooyyo.com, které fungují i v češtině. Přímo polský server inzerující nová i ojetá auta se jmenuje Otomoto.pl. Tam už budete potřebovat znalost polštiny, nebo si budete muset vystačit s překladačem. Využijte filtry a hledejte přímo podle svých kritérií značku a typ vozu, druh motoru, barvu a další.

Jakmile najdete, co hledáte, vydejte se do Polska. Vyhraďte si na návštěvu dost času, abyste si mohli auto pořádně prohlédnout a raději nepočítejte s variantou, že v něm pojedete domů, abyste nebyli natlačeni do něčeho, čeho budete později litovat.

Stejně jako při pořizování jakékoliv jiné ojetiny si auto a jeho původ dobře prověřte. Nezapomeňte si prověřit prodejce vozidla. Nekupujte jen tak od někoho na ulici. Využijte zázemí ke kontrole na denním světle, na rampě a zkušební jízdu. 

Co zkontrolovat při koupi auta

  • Vrstva laku: napoví, zda nebyla měněná část karoserie po havárii.
  • Motor: typ a výrobní číslo musí sedět s technickým průkazem. 
  • Typový štítek: najdete na sloupku nebo u motoru. Pokud tam není nebo nese známky manipulace, je to podezřelé.
  • Rok výroby: zvlášť u individuálních dovozů je velký prostor pro papírové omlazení vozidla. Skutečný rok by vám měl seriózní prodejce sdělit. Kontrolujte, zda sedí s rokem výroby bezpečnostních pásů, sedadel, plastových dílů, ABS, klimatizaci a dalších dílech. 
  • Skla: by měla v ideálním případě mít stejné číslo výroby. Na druhou stranu skla se mohou měnit i bez havárie. Stačí střet s kamínkem. Pokud však je sklo měněné, zaměřte se na kontrolu karoserie kolem něho.
  • Vytopení: Při prohlídce vozu se řiďte čichem. Pokud ucítíte zatuchlinu, vypadá to, že auto bylo vytopené a uvnitř hnije. Prohlédněte si šrouby u sedadel. Pokud vypadají vyměněné, sedadla byla vyndaná pravděpodobně z důvodu sušení a čištění. Dívejte se po rzi pod podlahou. 
  • VIN: Pomocí kontroly tachometru podle VIN kódu, zjistíte, zda nedošlo k jeho přetočení. Bohužel, nečestní prodejci umí vytvořit falešný VIN kód, který těžko poznáte. Kontrolujte všechna místa, kde se VIN nachází, včetně čelního skla u novějších vozů. Pokud kdekoliv vidíte rez nebo známky manipulace, auto nekupujte. 
Polsku se nelichotivě přezdívá „vrakoviště aut“.

Postup dovozu aut z Polska

Jestliže jste spokojení se stavem vozidla, uzavřete kupní smlouvu na auto. Důkladně si ji prostudujte a ujistěte se, že všemu rozumíte. Od původního majitele byste měli dostat veškeré potřebné dokumenty včetně servisní knížky, všechny klíče a návody. Auto by mělo být odhlášené na export. Vy si pak zařídíte převozní značky a dočasné povinné ručení a pojedete s autem domů. Výhodou je, že nebude potřeba dálniční známka v Polsku, protože poplatek za dálnice se platí formou mýtného. 

Podle zkušeností uvedených v různých diskusích to vypadá, že řada nakupujících odjela se svým novým autem na polských značkách přihlášeným na původního majitele. Samo o sobě na tom není nic špatného. Není to zakázané. Jen u povinného ručení byste měli být uvedeni jako další řidič, pokud to pojišťovna vyžaduje. Pro přihlášení vozu není nutné dokládat odhlášení v zahraničí. Naopak český registr vozidel má povinnost ten zahraniční v rámci EU informovat o přeregistraci.

Nicméně když se nad tím zamyslíte. Vy byste někomu prodali svoje auto, nechali mu značky i svoje povinné ručení, ať s tím odjede do cizí země? Pravděpodobně ne, takže to působí trochu podezřele, i když finální rozhodnutí je na vás.

Postup přihlášení auta z Polska

Přihlášení vozu probíhá stejně jako u ostatních zemí EU.

1. Evidenční kontrola

Pokud má auto platnou technickou kontrolu a STK ze země původu, pojedete pouze na evidenční kontrolu, která je spíše formalitou a trvá pár minut. Provádí se při každé změně majitele auta. Kontroluje se, zda se shodují informace v technickém průkazu s realitou.

Pokud potvrzení o technické a emisích z původní země nemáte (tedy jste si auto přivezli na odtahu, protože nesmí na silnici), musíte ji absolvovat v ČR.

2. Sjednáte si povinné ručení

Zelenou kartu budete potřebovat pro přihlášení do rejstříku vozidel.

3. Schválení technické způsobilosti individuálně dovezeného vozidla

Všechny doklady z Polska, technické kontroly a měření emisí donesete na magistrát. Tam vše zkontrolují a do měsíce vám zavolají, že můžete auto přihlásit. Pokud kupujete starší auto, může se vám prodražit ekologická daň

4. Registr silničních vozidel

Donesete zelenou kartu, doklady z oddělení dovozu a občanský průkaz a dostanete SPZ, malý a technický průkaz. A vzhůru na silnici.

Rizika dovozu aut z Polska

Poctiví i nepoctiví lidé, prodejce aut nevyjímaje, se najdou v každé zemi. Bohužel, Polsko v tomhle ohledu nemá vůbec dobrou pověst. Vzhledem k tomu, že je křižovatkou tras aut kradených na východě a aut z havárií na západě, rizika nákupu jsou veliká. Abyste se nenapálili, budete potřebovat velkou dávku štěstí a zkušeného automechanika s sebou.  

Nekalé praktiky prodejců ojetých aut pro příklad

  • Zatají havárii nebo vytopení. Buď to poznáte při prověření VIN, nebo zfalšují i to.
  • Prodejce se vydává za majitele auta, kterým ve skutečnosti není. Auto je buď kradené nebo nemá splacený leasing. Případně s prodejem nesouhlasí manžel/ka, což ale k legálnímu prodeji musí.
  • Auto je složené z dílů z více aut.
  • Auto nelze v EU zaregistrovat. Třeba pokud je přivezené z Německa, kde bylo registrované s výjimkami, které ale platí jen v Německu. Nebo je v autě neoriginální katalyzátor apod. 

Pokud si stojíte za tím, že chcete auto z Polska, ale netroufáte si ho přivézt po vlastní ose, existují firmy, které se tím zabývají a přivezou vám ho. Mějte však na paměti, že některé firmy, které se dovozem zabývají, z Polska z důvodu vysoké rizikovosti ani nedovážejí. 

6 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den,

    děkuji za rady s dovozem a hezký článek.

    Měl bych na vás dotaz ohledně kupní smlouvy. Musí být kupní smlouva v češtině ? Nebo stačí jen v polštině ?
    Případně udělat raději v češtině i polštině ?

    Aby pak nebyl problém na magistrátu s přihlášením.

    Předem moc děkuji za odpověď

    Dufek

    • Dobrý den,

      Registr vozidel by podle informací, které uvádí v pokynech pro individuální dovoz, po Vás neměl chtít smlouvu v češtině. Z logiky věci si myslím, že by vám ani polský prodejce nechtěl podepsat smlouvu, které nerozumí. Vím jistě, že při dovozu z Rakouska nebo Německa stačila smlouva v němčině.

      Kdyby náhodou s tím byl problém, vždy máte možnost si zajistit úřední překlad z polštiny. Dělají to překladatelé „s razítkem“ a mělo by to stát do pár stovek. To případně zařídíte až v ČR.

      Doufám, že Vám odpověď pomůže.
      Hezký den.
      Lucka Hromádková

  2. Dobrý den chci se zeptat mám v plánu kupovat auto z Polska. Psal jsem majitelovi jak to bude s kupní smlouvou a plnou mocí a napsal že mi dá pouze fakturu o koupi auta , Stačí to jako kupní smlouva a plná moc nebo budu muset majitele nějak dokopat k plné moci ( ještě jsem slyšel něco o převozní kartě polský ).

    • Dobrý den, to je zajímavý dotaz!
      K nákupu „větší“ věci jako je auto bych doporučovala vždy uzavřít písemnou kupní smlouvu. Předpokládám, že se jedná o ojeté auto, takže by ve smlouvě měl být uvedený stav vozidla a případné závady stejně jako výbava auta. Více zde: https://autotrip.cz/kupni-smlouva-auto/
      Majitel může (a měl by) auto odhlásit na export a v tom případě od něj plnou moc nepotřebujete, protože budete auto registrovat v ČR, když už bude odhlášené.
      Převozní kartou by mohly být myšleny převozní značky nebo možná zelená karta pro převoz auta ze zahraničí.
      Přeji úspěšný nákup. 🙂

  3. Dobry den,
    mel bych dotaz ohledne moznosti dovezeni aut na polsky SPZ. S prodavajici firmou jsem se na tom domluvil (respektive mi to bylo nabidnuto), Povinne ruceni bych si prozatim hodil na VIN, tim padem, bych mel byt schopen to dovest do CR. Budu mit smlouvu a fakturu od prodejce. Timto tedy auto nebude odhlasene z polskeho registru a teoreticky bych mel byt schopen zajit na Registr vozildel v CR s polskymi SPZ, technicakem a kupni smlouvou a to by melo byt vse. Nepotrebuji zadnou plnou moc, ze? Druhy dotaz je ohledne 30ti denni lhuty k vyreseni zadosti, znamena to, ze v teto lhute nemohu auto pouzivat? Nebo dostanu nejake provizorni znacky, tak jako u noveho auta?

    Dekuji

    • Dobrý den, Zbyňku, děkujeme za dotaz. Mělo by to být, jak píšete. Pro jistotu ale doporučujeme kontaktovat příslušný Registr vozidel a informaci si ověřit.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno