Přivézt si auto z Itálie může znít lákavě. Doma je tam nejen cenově dostupný Fiat, ale také luxusní Masserati, Ferrari a Lamborghini. Nakoupit v Itálii sice můžete podobně jako v Rakousku nebo Německu, ale na rozdíl od těchto zemí, si zakoupený vůz z Itálie po vlastní ose nedovezete. Jak to tedy udělat se dozvíte, když budete číst dál.
Plánujete pořízení „nového“ ojetého auta a nabídka v České republice vám nestačí. Pak začnete uvažovat o dovozu auta ze zahraničí. Jako jedna z možností se nabízí dovoz aut z Německa. Jenže ten se zaměřuje na německé značky, užitkové a sportovní vozy s vyšší pořizovací cenou. Jestli hledáte spíše cenově dostupné rodinné auto, nebo naopak něco „na hraní“, možná vás lákají italské značky a dovoz aut z Itálie celkově.
Důvody pro dovoz z Itálie:
- Technický stav vozidel z Itálie sice nemá dobrou pověst, ale ne vždy si ji zaslouží. Italové totiž mají kvalitní silnice a dálnice. Navíc v zimě nepoužívají posypovou sůl. Na jihu země se auta běžně nesetkávají s teplotami pod bodem mrazu.
- V Itálii jsou přísnější technické kontroly než v ČR. Většina pětiletých aut, které u nás jezdí, by jí neprošla. Proto jsou auta před technickou kontrolou v Itálii levnější. U nás pak bez problémů projdou.
Výběr vozu
Stejně jako při výběru doma nebo v jiné zemi EU bude dobré si nejprve udělat představu, jaké auto potřebujete. Mezi vašimi požadavky by se měla objevit tato kritéria:
- Značka
- Model
- Typ motoru
- Výbava
- Stáří a najeté kilometry
- Cena
- Další požadavky jako barva, provedení interiéru apod.
Přehled si můžete udělat na webových stránkách inzerující auta z různých zemí v Evropě jako je Mobile.de nebo Ooyyoo.com. Případně hledejte na vlastní pěst přímo v autobazarech, ale to je vzhledem ke vzdálenosti poměrně nepraktické. Ať už své vybrané auto najdete jakkoliv, budete si muset prověřit prodejce vozidla předem. Jaké výhody vám přinese nákup u autorizovaného prodejce jsme popsali u výběru auta na dovoz z Rakouska.
Postup nákupu auta v Itálii
Důkladně si vybrané auto prověřte. Nepoctiví lidé se najdou všude, takže nevěřte všemu, co vám obchodník řekne. Pokud autům nerozumíte, poraďte se s odborníkem. Při kontrole vezměte v úvahu i odlišné povětrnostní podmínky v Itálii. Na jihu sice teploty neklesají pod bod mrazu, ale písek a mořský vzduch může také udělat pěknou neplechu. Stejně tak provoz v alpských oblastech může na autě byť s málo najetými kilometry nechat trvalé následky.
Zkontrolujte stav tachometru
Jestli auto nemá přetočený tachometr, vám prozradí kontrola tachometru podle VIN. Pozor, můžete narazit i na falešný VIN kód, takže se nespokojte se zběžnou kontrolou.
Itálie má oproti jiným evropským zemím výhodu, že najeté kilometry jsou dohledatelné v oficiální databázi italského ministerstva dopravy. Vyplníte typ vozidla (nejčastěji autoveicolo, což je osobní auto), italskou SPZ, opíšete číselný kód a hned vidíte stav tachometru z poslední technické kontroly. Zadání tohoto údaje je pro STK povinné, takže u všech novějších aut byste měli údaje dohledat. Musíte ale znát italskou registrační značku, protože podle VIN kódu údaje nenajdete.
Podepište kupní smlouvu a převezměte vozidlo
Jakmile se rozhodnete pro nákup, přichází na řadu kupní smlouva na auto. Jestli se vám v celém procesu bude hodit znalost italštiny, tak u kupní smlouvy to platí dvojnásob. Jestli italsky neumíte, nechte si smlouvu přeložit a ideálně i zkontrolovat. Měly by v ní být uvedeny známé vady, které nepůjde reklamovat.
Také se s obchodníkem domluvte, že auto kupujete na export. To pro něj znamená, že by ho měl odhlásit na export do EU a prodat bez DPH. To pak zaplatíte v ČR, což vám ušetří proces s případným vracením DPH z Itálie. Odhlášení na export je zpoplatněno přibližně částkou 100 – 300 eur, takže se domluvte, zda je tento úkon už součástí ceny vozidla nebo ne.
Zkontrolujte si, že vám prodejce předal všechny potřebné dokumenty. Podle dostupných informací to vypadá, že italští prodejci nemají sjednocený postup, jaké dokumenty novému majiteli nechávají.
Podle předpisů je velký technický průkaz vázaný na italský systém pojištění, proto by se neměl předávat dál. Ale podle zkušeností s dovozem aut z Itálie ho přece jen někdo k autu dostane. Někdo dostane jen papír s výpisem údajů z něj. Pokud dostanete jen výpis, zkontrolujte si, že jsou na něm uvedeny všechny informace, které jsou potřeba pro vydání českého velkého technického průkazu a že je na něm razítko. Díky tomu bude proces registrace v ČR snadnější.
Postup převozu auta z Itálie
Pokud jste plánovali ve svém novém autě odjet do České republiky, zklameme vás. Itálie totiž na rozdíl od Německa nebo Rakouska nevydává převozní značky pro vývoz do zahraničí. Jakmile je auto odhlášené pro export, nepatří na silnici jinak než na plaťáku. Budete si tedy muset zajistit odtah domů. Do ceny odtahu tam i zpět se promítnou platby za tunely a dálniční poplatky v Itálii, dálniční známku v Rakousku, v Česku, povinné ručení… Z toho vyplývá, že aby se vám individuální dovoz z Itálie vyplatil, museli byste najít nabídku na opravdu unikátní auto za skvělou cenu.
Způsoby, jak se převozu na plaťáku vyhnout, nejsou legální, takže je rozhodně nedoporučujeme. Přesto se najdou řidiči, kteří buď o tomto nařízení neví, nebo se ho rozhodnou ignorovat, a auto dovezou na německých převozkách. Hrozí za to ale nejen pokuta ale i zákaz řízení.
V případě, že kupujete auto od známého, který s tím bude souhlasit, bylo by možné auto neodhlásit, dojet do ČR na italských značkách, které pošlete zpět. A potom teprve původní majitel auto odhlásí na export a zašle vám dokumenty potřebné pro přihlášení v ČR. V tom případě byste měli být přidání jako řidič do povinného ručení a až do registrace bude auto patřit původnímu majiteli.
Teoreticky by mohlo jít dovézt auto na italsko-rakouskou hranici na plaťáku nebo italských vnitrostátních převozkách a dál pokračovat na rakouských domů.
I love your blog, I was tired of searching for this type of blog thank god I found this one. Thank you for such blogs and sharing information .