Kontrolka akumulátoru/baterie nezhasla, nebo se nerozsvítila
Co dělat, když se vám kontrolka dobíjení při startu vůbec nerozsvítila? Anebo naopak, rozsvítila a nechce zhasnout? Nejvyšší čas zareagovat, jinak hrozí, že daleko nedojedete.
Obsah: Kontrolka akumulátoru/baterie nezhasla, nebo se nerozsvítila Zobrazit
Kontrolky v autě není dobré přehlížet. Když se na palubním počítači rozsvítí nebo začne blikat něco neočekávaného, včas zareagujte.
Autobaterie je hned po motoru nejdůležitějším komponentem, bez kterého ani nenastartujete. Proto je o ni důležité pečovat, hlídat její stav a když nadejde čas, pořídit si novou. Co dělat, když se stále svítí, nebo se vůbec nerozsvítila kontrolka dobíjení se symbolem baterky?
Kontrolka dobíjení
Kontrolka dobíjení vypadá jako baterie. Někdy se jí prostě říká kontrolka akumulátoru/baterie. Svítí červeně, a to pouze v případech, když je něco v nepořádku. Za normálních a správných podmínek se totiž rozsvítí a zase zhasne.
Tuto kontrolku můžete spatřit po otočení klíčkem, když se rozsvítí i ostatní kontrolky na přístrojovém štítu. Tehdy se rozsvítí i kontrolka baterie – protože se ověřuje funkce akumulátoru. Jaké tedy známé problémy s touto signalizací?
Kontrolka akumulátoru/baterie po nastartování nezhasla
Kontrolka akumulátoru/baterie bliká
Kontrolka akumulátoru/baterie se vůbec nerozsvítila
Problém s kontrolkou baterie je dobré řešit okamžitě! Docela snadno se totiž může stát, že zůstanete někde viset, právě kvůli vybité baterii.
Kontrolka akumulátoru/baterie po nastartování nezhasla
Pokud kontrolka nezhasla a svítí může to signalizovat hlavní 2 závady:
Alternátor se nenabíjí a nebo nabíjí málo,
alternátor se přebíjí
Závadu v takových případech nejčastěji způsobuje alternátor. Ten jednak napájí baterii, za druhé dodává energii elektrickým systémům. Jakmile alternátor nefunguje, tak jak má, proud se začne čerpat z baterie.
To ve finále povede k tomu, že se po čase vybije. Hodnota odebíraného proudu je vysoká a akumulátor na to nemá dostatečné kapacity. To nakonec poznáte i vy sami, jakmile vám přestanou běžet palubní přístroje a posléze i motor. Potom už vás nejspíš ani roztlačení auta nezachrání.
Když kontrolka stále svítí, může jít o poškozené regulační relé – to má na starosti změny proudu, který se přivádí do alternátoru. Další, co může způsobovat, že kontrolka dobíjení nezhasla, je vadný diodový můstek. Ten usměrňuje elektrický proud. Jeho výměna naštěstí není nic drahého.
Závady alternátoru však nemusí být jen elektrického původu. Čas od času to způsobí i prasknutí plochého řemen (nebo jeho povolení), který alternátor pohání od motoru. Takže než začnete řešit elektrické závady, zkuste nejprve mrknout, jak je na tom pohonalternátoru.
Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.