Díky kontrolkám v autě máme přehled o situaci. Dávají nám najevo, že je všechno v pořádku, ale také varují před hrozícím nebezpečím. Upozorňují totiž také na kritické poruchy a problémy systémů. Také světla vozu, ať už jde o mlhovky, blinkry nebo další, mají své vlastní kontrolky. Co znamená, když se rozsvítí? Je to běžná věc, nebo je na místě nějaké akce z vaší strany?
Nejprve pár obecných rad. Kontrolky mají různé barvy. Zelenou, oranžovou (žlutou) a červenou. Některé symboly dovedou barvu měnit podle naléhavosti situace, typicky z oranžové na červenou. Co nám jednotlivé barvy říkají?
- U zelených kontrolek obecně si nedělejte obavy. Jsou jen informativní a dávají vám najevo, že je daný systém, funkce atp. v provozu a funkční. Na druhou stranu, pokud by svítit měly a nesvítí, je na místě zkontrolovat stav vozu. Na určité situace najdete odpověď v článku. A když si nebudete vědět rady, zamiřte do servisu.
- Oranžová barva kontrolky odkazuje na to, že se vyskytl nějaký problém, který by mohl přerůst do větších obtíží. V naprosté většině případů nejde o urgentní situaci. Můžete v klidu dojet a doma se podívat na zoubek tomu, oč běží. Nebo se objednat do servisu.
- Jestli se vám ale rozsvítila červená kontrolka, potom bude nejlepší zastavit a začít okamžitě jednat. Zručnější z nás si s tím třeba poradí sami. Ale co ten zbytek? Na místě je zařídit odtah nebo zajet do blízkého servisu. Spousta závad ohlášených červenou kontrolkou totiž může kriticky poškodit auto nebo závažně ohrozit posádku.
Kontrolka mlhovek
Kontrolka předních mlhových světlometů vypadá jako velké D, které má po levé straně přeškrtnuté horizontální čáry. Je zelená. Když tato kontrolka svítí, víte, že máte zapnuté mlhovky. Pokud je tento stav žádoucí a vy jste je zapnuli úmyslně, je to jen dobře.
Pokud jste ale mlhovky nezapínali úmyslně a kontrolka hlásí, že svítí, raději to ihned napravte. Za nesprávné používání mlhovek totiž hrozí tučná pokuta. No a pokud si s tímto druhem světla nevíte rady, podívejte se, jak zapnout mlhovky.
Žlutá kontrolka mlhových světel indikuje to samé, ale je napojená na zadní mlhové světlomety. Navíc je v porovnání s kontrolkou těch předních v zrcadlové pozici.
Kontrolka obrysových světel
Kontrolka obrysových světel vypadá jako dvě zelené medúzy, které míří proti sobě. Tato kontrolka svítí zeleně a je naprosto v pořádku, jelikož značí, že máte světla zapnutá. Můžete být v klidu a jet dál. Obrysová světla používáme společně se světly potkávacími.
Kontrolka potkávacích světel
Zelená kontrolka potkávacích světel (vypadá trochu jako medúza) ukazuje na to, že jsou aktivní tlumené světlomety. Kdyby se v obrázku navíc nacházelo písmeno A, počítač vám signalizuje, že je asistent dálkových světel připravený k akci. A jakmile k tomu budou vhodné podmínky, sám dálkové světlomety aktivuje.
Potkávací světla využijete při jízdě za tmy (až do svítání) a šera, ale i při horší viditelnosti, ať už v tunelu nebo za mlhy a špatného počasí. Dále je máte povinnost rozsvítit tam, kde je vyznačeno „Rozsviť světla“.
Kontrolka dálkových světel
Kontrolka dálkových světel opět připomíná medúzu, ale tentokrát svítí v modré nebo bílé barvě. Rozsvítí se tehdy, když tato světla zapnete trvale nebo krátkodobě jako světelnou houkačku. Někdy se může v symbolu ukázat také písmeno A, což odkazuje na to, že je zapnutý autonomní systém přepínání potkávacích a dálkových světel nebo asistent.
Dálková světla lze používat po setmění, tam, kde chybí souvislé osvětlení a v případech, kdy nehrozí oslnění ostatních účastníků silničního provozu, vlaku nebo plavidla. Když tedy uvidíte, že se k vám blíží nějaké jiné vozidlo, připravte se na jejich vypnutí. Zároveň byste je měli vypnout tehdy, když dojedete pomalejší auto před vámi. Vypínají se i při vjezdu do osvětleného úseku a na železničním přejezdu.
Kontrolka denního svícení
Opět další diagram, který se podobá medúze. Případně může být nahrazený písmeny DRL neboli Daytime Running Lights. Což v překladu neznamená nic jiného než světla denního svícení. Když jsou rozsvícená, svítí i tento druh světel. Ne všechna auta ale tuto kontrolku mají.
Problém s automatickým seřizováním světel
Žlutá kontrolka medúzy, od které směrují šipky (může mít vykřičník uprostřed) upozorňuje na problém s automatickým seřizováním světlometů. Ne vždy ale na palubní desce je, a to i u aut, která tento systém mají.
Kontrolka žárovek
Kontrolka žárovek vypadá jako žlutá žárovka s vykřičníkem uprostřed. Dává vám zprávu, že některé ze světel nesvítí. Nejčastěji právě kvůli prasklé žárovce. U novějších aut není nic neobvyklého, že vám palubní počítač rovnou i prozradí, o které světlo se konkrétně jedná. Nám ostatním nezbývá nic jiného než zastavit, vystoupit a na vlastní oči se podívat, v čem je problém.
Problém se zadními světly
Problém se zadními světly se vám ohlásí pomocí diagramu, který vypadá trochu jako auto s řasami. Nejčastěji jde o situaci, kdy je nutné vyměnit žárovku.
Kontrolka blinkrů
Kontrolku blinkrů všichni známe jako zelené šipky směřující do stran.
- Když bliká levá zelená šipka, je aktivní levý blink.
- Když bliká pravá zelená šipka, je aktivní pravý blinkr.
- A když blikají obě souběžně, znamená to, že máte aktivní oba dva blinkry.
Kontrolka blinkrů ovšem může mít i následující podobu – zelené šipky s jedničkou. Je k vidění pouze u některých vozidel s připojeným přívěsem. Ukazuje na to, že blinkry správně fungují. V případě, že víte, že tuto kontrolní funkci máte, ale palubní deska nic takového neukazuje, doporučujeme zkontrolovat stav žárovek na přívěsu.
Nejčastější otázky a odpovědi
Kontrolka předních mlhových světlometů vypadá jako velké D, které má po levé straně přeškrtnuté horizontální čáry. Je zelená. Když tato kontrolka svítí, víte, že máte zapnuté mlhovky. Pokud je tento stav žádoucí a vy jste je zapnuli úmyslně, je to jen dobře. Pokud jste ale mlhovky nezapínali úmyslně a kontrolka hlásí, že svítí, raději to ihned napravte. Za nesprávné používání mlhovek totiž hrozí tučná pokuta. Žlutá kontrolka mlhových světel indikuje to samé, ale je napojená na zadní mlhové světlomety. Navíc je v porovnání s kontrolkou těch předních v zrcadlové pozici.
Kontrolka obrysových světel vypadá jako dvě zelené medúzy, které míří proti sobě. Tato kontrolka svítí zeleně a je naprosto v pořádku, jelikož značí, že máte světla zapnutá. Můžete být v klidu a jet dál. Obrysová světla používáme společně se světly potkávacími.
Zelená kontrolka potkávacích světel (vypadá trochu jako medúza) ukazuje na to, že jsou aktivní tlumené světlomety. Potkávací světla využijete při jízdě za tmy (až do svítání) a šera, ale i při horší viditelnosti, ať už v tunelu nebo za mlhy a špatného počasí. Dále je máte povinnost rozsvítit tam, kde je vyznačeno „Rozsviť světla“.
Kontrolka dálkových světel opět připomíná medúzu, ale tentokrát svítí v modré nebo bílé barvě. Rozsvítí se tehdy, když tato světla zapnete trvale nebo krátkodobě jako světelnou houkačku. Dálková světla lze používat po setmění, tam, kde chybí souvislé osvětlení a v případech, kdy nehrozí oslnění ostatních účastníků silničního provozu, vlaku nebo plavidla. Když tedy uvidíte, že se k vám blíží nějaké jiné vozidlo, připravte se na jejich vypnutí.
Opět další diagram, který se podobá medúze. Případně může být nahrazený písmeny DRL neboli Daytime Running Lights. Což v překladu neznamená nic jiného než světla denního svícení. Když jsou rozsvícená, svítí i tento druh světel. Ne všechna auta ale tuto kontrolku mají.
Kontrolka žárovek vypadá jako žlutá žárovka s vykřičníkem uprostřed. Dává vám zprávu, že některé ze světel nesvítí. Nejčastěji právě kvůli prasklé žárovce. U novějších aut není nic neobvyklého, že vám palubní počítač rovnou i prozradí, o které světlo se konkrétně jedná. Nám ostatním nezbývá nic jiného než zastavit, vystoupit a na vlastní oči se podívat, v čem je problém.