Dříve bylo celkem běžné koupit „šikovně nabourané auto“ a opravit ho tak, aby šlo dobře prodat. Dnes se ale situace trochu změnila a pohled na bouraná auta je jiný. Jak to tedy ve skutečnosti je?
Zobrazit
Záleží jak?
Důležité je, jak moc a kde je vůz bouraný. To je naprostý základ. Pokud jsou poškozeny jen části jako přední nebo zadní nárazník, blatník, světla, chladič – tedy odnímatelné díly – většinou není problém. Horší je to v momentě, kdy jsou zasažené pevné a nosné prvky karoserie.
Příkladem může být zadní blatník. Ten už není jen tak snadno vyměnitelný – musí se vyřezat a nahradit novým dílem, což obnáší karosářské a klempířské práce. Pokud je deformovaný, prasklý nebo má v sobě díru, je nejlepší ho vyříznout, dopasovat nový díl a navařit. Následují lakýrnické práce. Tyto opravy jsou často časově náročné a také finančně nákladné.
Ještě větší problém nastává při zásahu do deformačních zón nebo nosné části karoserie. Oprava se sice dá udělat, ale za vysoké náklady. Vůz je nutné vyrovnat na stolici – což je náročný a drahý proces, který se promítne do výsledné ceny auta.
Pozor na motor, chlazení i klimatizaci
Dávejte si pozor i na poškození motorového a chladicího systému. Tekoucí chladič možná není až tak velký problém, ale třeba proražený výměník tepla, chladič klimatizace nebo potrubí klimatizace už vyžadují větší investice. Vedení klimatizace se často mění celé, a jednotlivé trubky bývají velmi drahé. Pokud je navíc poškozený kompresor klimatizace, nepočítejte s levnou opravou.
Dveře a panty: Skrytý problém
Při koupi bouraného auta věnujte pozornost také dveřím. Mírné promáčknutí uprostřed dveří ještě nemusí znamenat problém, ale pokud nejdou dveře otevřít, zavřít, nebo špatně doléhají, může být problém v pantech. A pokud jsou panty tzv. „hejbnuté“, tedy vyosené, není jednoduché je srovnat – a někdy to ani není možné.
Zvláštní pozornost věnujte zadním pátým dveřím. Pokud je promáčklá dolní část dveří i karoserie kolem, většinou se to bez použití stolice neobejde. Oprava pak znamená zásah do karoserie, který není jednoduchý ani levný.
Stav motoru – Nekompromisně
Dále si dejte pozor na stav samotného motoru. Pokud z něj unikají kapaliny, je to vždy špatné znamení. Například proražená olejová vana se sice dá vyměnit, ale jistota, že motor neběžel bez oleje, už není. A pokud motor vůbec neběží, nebo je vytržený z uložení – okamžitě dejte ruce pryč.
Airbagy? Vystřelené = drahé
A co airbagy? Pokud vystřelil pouze ten ve volantu, výměna není až tak složitá – stačí vyměnit střed volantu nebo celý volant. Horší je to s airbagem spolujezdce. Ten je v palubní desce a jeho výměna znamená často rozebrat nebo kompletně vyměnit palubovku. To je náročné, zdlouhavé a citlivé – konektory se lámou, součástky se poškodí. Do takové opravy se raději nepouštějte.
Kola a nápravy: Nejdražší chyták
Poslední, ale velmi zásadní věcí jsou poškozená kola a nápravy. Pokud je například rameno zohýbané, je téměř jisté, že utrpělo i jeho ukotvení do nosné části vozu. V takovém případě bývá problém s geometrií a sbíhavostí kol.
Navíc pokud bylo kolo doslova „utržené“, může být poškozený i brzdový systém. Jeho oprava je řešitelná, ale často vyžaduje pertlování trubek – a to není práce, kterou zvládne každý doma.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.