Domů » Nákup a prodej ojetého vozu » Bourané auto – vyplatí se?

Bourané auto – vyplatí se?

Dříve bylo celkem běžné koupit „šikovně nabourané auto“ a opravit ho tak, aby šlo dobře prodat. Dnes se ale situace trochu změnila a pohled na bouraná auta je jiný. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Zobrazit

    Záleží jak?

    Důležité je, jak moc a kde je vůz bouraný. To je naprostý základ. Pokud jsou poškozeny jen části jako přední nebo zadní nárazník, blatník, světla, chladič – tedy odnímatelné díly – většinou není problém. Horší je to v momentě, kdy jsou zasažené pevné a nosné prvky karoserie.

    Příkladem může být zadní blatník. Ten už není jen tak snadno vyměnitelný – musí se vyřezat a nahradit novým dílem, což obnáší karosářské a klempířské práce. Pokud je deformovaný, prasklý nebo má v sobě díru, je nejlepší ho vyříznout, dopasovat nový díl a navařit. Následují lakýrnické práce. Tyto opravy jsou často časově náročné a také finančně nákladné.

    Ještě větší problém nastává při zásahu do deformačních zón nebo nosné části karoserie. Oprava se sice dá udělat, ale za vysoké náklady. Vůz je nutné vyrovnat na stolici – což je náročný a drahý proces, který se promítne do výsledné ceny auta.

    Pozor na motor, chlazení i klimatizaci

    Dávejte si pozor i na poškození motorového a chladicího systému. Tekoucí chladič možná není až tak velký problém, ale třeba proražený výměník tepla, chladič klimatizace nebo potrubí klimatizace už vyžadují větší investice. Vedení klimatizace se často mění celé, a jednotlivé trubky bývají velmi drahé. Pokud je navíc poškozený kompresor klimatizace, nepočítejte s levnou opravou.

    Dveře a panty: Skrytý problém

    Při koupi bouraného auta věnujte pozornost také dveřím. Mírné promáčknutí uprostřed dveří ještě nemusí znamenat problém, ale pokud nejdou dveře otevřít, zavřít, nebo špatně doléhají, může být problém v pantech. A pokud jsou panty tzv. „hejbnuté“, tedy vyosené, není jednoduché je srovnat – a někdy to ani není možné.

    Zvláštní pozornost věnujte zadním pátým dveřím. Pokud je promáčklá dolní část dveří i karoserie kolem, většinou se to bez použití stolice neobejde. Oprava pak znamená zásah do karoserie, který není jednoduchý ani levný.

    Stav motoru – Nekompromisně

    Dále si dejte pozor na stav samotného motoru. Pokud z něj unikají kapaliny, je to vždy špatné znamení. Například proražená olejová vana se sice dá vyměnit, ale jistota, že motor neběžel bez oleje, už není. A pokud motor vůbec neběží, nebo je vytržený z uložení – okamžitě dejte ruce pryč.

    Airbagy? Vystřelené = drahé

    A co airbagy? Pokud vystřelil pouze ten ve volantu, výměna není až tak složitá – stačí vyměnit střed volantu nebo celý volant. Horší je to s airbagem spolujezdce. Ten je v palubní desce a jeho výměna znamená často rozebrat nebo kompletně vyměnit palubovku. To je náročné, zdlouhavé a citlivé – konektory se lámou, součástky se poškodí. Do takové opravy se raději nepouštějte.

    Prodej bouraného auta

    Kola a nápravy: Nejdražší chyták

    Poslední, ale velmi zásadní věcí jsou poškozená kola a nápravy. Pokud je například rameno zohýbané, je téměř jisté, že utrpělo i jeho ukotvení do nosné části vozu. V takovém případě bývá problém s geometrií a sbíhavostí kol.

    Navíc pokud bylo kolo doslova „utržené“, může být poškozený i brzdový systém. Jeho oprava je řešitelná, ale často vyžaduje pertlování trubek – a to není práce, kterou zvládne každý doma.

    Co se tedy vyplatí zachránit?

    Jak zaznělo výše, zachránit se dají ty díly, které nepodléhají rozsáhlejším karosářským pracím. Lakování je mnohdy nezbytné, ale pokud například seženeme díl ve stejné barvě, i tato část může odpadnout. Myslete však na to, že pokud chcete přece jen koupit mírně bouraný vůz, je třeba mít dost zkušeností, anebo mít s sebou svého mechanika, který vám případně bouračku opraví. Myslete také na to, že nízká cena vždy neznamená dobrou koupi.

    Kde se dají sehnat bourané vozy?

    Bourané vozy koupíte stejně jako ty funkční – mnoho inzerátů na internetu takové vozy nabízí. Existují i speciální vrakoviště, která se zabývají prodejem bouraných vozů a jejich dílů. Některá vrakoviště navíc při prodeji bouraných vozů nabízejí možnost dopravy vozu až k vám.

    Bouračka v novém kabátu

    Toto je speciální kapitola sama pro sebe. Však to znáte – je pár známých bazarů (které nebudeme jmenovat), kde si pod záštitou „nového vozu“ můžete koupit totální bouračku, kterou někdo šikovně opravil. Na to si dávejte extrémní pozor, a pokud kupujete ojetý vůz za více peněz, vždy investujte do prověření vozu. Těch pár stovek až nějaká ta tisícikoruna vám může ušetřit velké trable v budoucnu.

    Berte navíc v potaz, že bourané auto, které má v historii záznam o nehodě, nikdy neprodáte tak dobře jako nebourané. Samozřejmě – někdo (například výše zmínění, ale netýká se to jen bazarů) vám to nemusí sdělit, nebo o tom sám opravdu neví. Nicméně pokud se při prověření ukáže, že vůz byl bourán, jeho cena rapidně klesá. Někdy to ale může být i dobrá strategie pro smlouvání o ceně.

    Pozor, ani prověřovací systémy nejsou všemocné!

    Může se vám stát, že i když vůz dostane pět hvězdiček v ověřovacím systému a nenajdete záznam o nehodě, neznamená to, že nebyl bouraný. Pokud totiž někdo vůz opravil sám, nebo přes neautorizovaný servis, který nevede žádnou databázi, a navíc neuplatnil škodu u své pojišťovny ani pojišťovna viníka neuplatnila nároky, nebyl sepsán záznam o nehodě a Policie u nehody nebyla přítomna, žádný záznam prostě nevznikne.

    Zkrátka – vše mohlo proběhnout tak trochu „v utajení“. V takovém případě je ideální mít ke koupi šikovného mechanika, který dokáže odhalit známky předchozích nehod.

    Jak to poznám, že bylo auto bourané?

    No, pokud byl vůz dobře opraven, je to docela oříšek – ale vždycky nějaký ten malinkatý pozůstatek zůstane, i když je těžké ho odhalit.

    Měrka laku

    Měření laku často odhalí přelakovaná nebo kytovaná místa. Každý vůz má určitou standardní tloušťku laku – pokud je tato hloubka výrazně překročena a číslo je o dost vyšší, než by mělo být, je dané místo pravděpodobně přelakované nebo překytované.

    Měření spasování dílů

    Každý díl na voze, jako je nárazník, blatník atd., musí být správně spasovaný. Existují i měrky pro zjištění odstupu jednotlivých částí s určitou tolerancí. Ano, některé vozy mají horší slícování než jiné, a i z výroby je třeba brát v potaz, že ne vše sedí úplně perfektně. Nicméně pokud jsou rozestupy mezi díly abnormální, je třeba myslet na to, že se může jednat o měněné díly, nebo že jsou namontované na zohýbaných úchytech.

    Pozor si dejte i na lepené držáky světel. Napovědět mohou také různé barvy či odstíny částí interiéru.

    kontrola bouraného auta

    Závěr

    Shrnuli jsme si tak nějak v kostce něco málo kolem bouraných aut, jejich koupě a toho, jak je případně poznat. Zásadní otázka ale zní: Vyplatí se to?

    Pokud jde o škrábance, prasklý nárazník, promáčknutý blatník nebo ťuklé světlo – pak ano (pozor, pokud se nejedná o nějaké super moderní LEDkové světlo). A to v případě, že to znamená výraznou slevu, a ještě lépe – pokud si opravu zvládnete udělat sami.

    V tom případě ano. Pokud si ale myslíte, že koupíte napůl zbořené auto a nějakým levným a záhadným způsobem ho bez zkušeností a určitého umění tzv. „polátáte“, na to rychle zapomeňte.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *