Koupě ojetého vozidla je vždy krokem do neznáma, a musíte si dávat velký pozor, abyste nenaletěli podvodníkovi, a nekoupili auto, které se vám co nevidět rozpadne. Na co si tedy dát pozor, když ojeté auto kupujete? V první řadě si dejte pozor na technický stav. Níže najdete několik oblastí, na které je potřeba se zaměřit. Pokud si něčím nejste jistí a máte tu možnost, přizvěte si s sebou na prohlídku vozu někoho známého, kdo se v autech vyzná, a snadno odhalí, pokud něco není v pořádku.
Velkou pozornost věnujte tomu, co vidíte už na první pohled zvenčí. Zkontrolujte především lak, jestli je na všech místech stejný odstín. Pokud se někde odstín laku i jen nepatrně liší, je to známkou toho, že byl díl vyměněný, nebo přestříkaný – a je tedy pravděpodobné, že došlo k nehodě. Dále pořádně prohlédněte místa, která jsou nejvíce náchylná ke korozi – typicky jde o spodní části karoserie. Některé vozy mají specifická místa, se kterými bývají největší problémy – u Felicií to bývají nejvíce páté dveře.
I vnitřek vozu podrobte důkladnému prozkoumání. Na interiéru často velmi dobře poznáte, jak je vůz starý a jak často byl používán. Zaměřte se na volant, pedály, řadicí páku i bezpečnostní pásy. Dále byste měli vyzkoušet, zda jsou funkční všechny přepínače a páčky. Zkuste tedy zapnout blinkry, světla, mlhovku, zkrátka vše, co se na palubní desce nachází. Když už jste uvnitř, zkuste také nastartovat motor. To, jakým způsobem naskočí, vypovídá o stavu vozu hodně. Startuje okamžitě na první otočení klíčkem? Pak bude nejspíše vše v pořádku, ale pokud výrazně škytá a trvá déle, než naskočí, nebude s ním něco úplně v pořádku. Prošlápněte lehce plyn. Reaguje motor okamžitým zvýšením otáček, nebo má určitou prodlevu? V prvním případě je to dobrá známka. V opačném případě byste měli dát od vozu raději ruce pryč.
Věnujte pozornost také vizuální prohlídce motoru. Po otevření přední kapoty byste měli mít před sebou viditelně čistý, nezanesený motor, ze kterého nic neprosakuje a neodkapává. Z nastartovaného motoru nesmí být slyšet žádné nepřirozené zvuky.
Dalším důležitým bodem je zkušební jízda. Dobrý prodejce by vám měl umožnit si vůz vyzkoušet osobně. Vyzkoušejte si v rámci možností všechny možné situace, a sledujte, jak se během nich vůz chová. Zaměřte se na to, jestli se vůz rozjíždí plynule, jak reagují brzdy, jestli se bez problémů dají zařadit všechny rychlosti a zda řazení nejde moc ztuha, a nezapomeňte také na odezvu řízení – kola by měla reagovat na sebemenší pohyb volantem, v řízení nesmí být žádné prodlevy.
Další rada se týká servisní knihy, pokud je u vozu k dispozici. Je velkou výhodou, když máte přesný přehled o tom, jaké opravy kdy byly na voze dělány. I servisní kniha se ale dá jednoduše zfalšovat, a proto nedejte na první dojem a jděte více do hloubky. Když se vám něco nezdá, ověřte si uvedené údaje přímo v servisu, který je v servisní knížce zapsaný.
To všechno je ale pouze technická stránka věci. Vy si musíte dát pozor i na to, zda je vámi vyhlédnuté vozidlo legální. Zkontrolujte si, zda sedí evidenční číslo VIN uvedené v technickém průkazu s číslem přímo na voze. Jednoznačně také doporučujeme ověřit si, zda konkrétní VIN není uvedený v databázi kradených vozidel. V případě, že byste koupili kradené vozidlo, totiž hrozí, že by jednoho dne mohla přijít policie a vozidlo vám zabavit bez nároku na náhradu škody. A vy byste neměli ani auto, ani dovolání.
Pozornost věnujte aji smlouvě o koupi motorového vozidla, při dobře sestavené smlouvě můžete být v případě sporu v lepší pozici.
Díky moc za typy. Plánuju si kupovat právě ojeté auto. Nedávno jsem totiž prodal své auto, tak přemýšlím hlavně jak se nenapálit a koupit od kvalitního prodejce. Zatím vím jen to, že chci škodovku.