Zajímavosti
🕓 3 min

Nerovnoměrně sjeté pneu. Poznejte příčinu

Co způsobuje nerovnoměrně sjeté pneu a jak situaci vyřešit? S některými „závadami“ si poradíte sami, třeba tak, že upravíte styl jízdy. Jenže potom jsou tu příčiny, kvůli kterým už je nutné zajet do servisu.

Obsah: Nerovnoměrně sjeté pneu. Poznejte příčinu Zobrazit

    Nerovnoměrně sjeté pneu mohou značit i závažnější problémy než jen špatné huštění. Dovedou upozornit na problémy s komponenty. O pneumatiky se musíme starat. A to i když je zrovna nepoužíváme – správné skladování prodlužuje jejich životnost.

    Nezapomeňte si stav dezénu pravidelně kontrolovat. Jednak včas odhalíte případné závady, za druhé se vyhnete pokutě za sjetý vzorek. V zimě i v létě platí nějaká minimální hloubka, kterou musíte dodržovat.

    Sjeté kraje pneumatik značí podhuštěné gumy

    Zaznamenali jste, že běhoun je sjetý nejvíc na okrajích? Způsobují to podhuštěné gumy. To proto, že střet není v kontaktu s asfaltem a kraje to odnášejí o to víc. Tření vzniká právě na okrajích, a proto větší opotřebení. Nahustěte pneumatiky a problém by se měl vyřešit.

    Sjetý střed pneumatiky způsobuje přehuštění gumy

    Tak jako může být guma podhuštěná, existuje i druhý extrém, přehuštěná guma. Poznáte to podle toho, že je sjetý právě střed pneumatiky. Vyšší tlak způsobuje, že se střed pneumatiky nafoukne a ta se odvaluje hlavně po něm. Opotřebení proto vzniká právě tady a oproti bočním stranám je to znát. Upusťte a věc by se měla dát do pořádku.

    Sjetý vnitřní kraj pneumatik může mít víc příčin

    Sjetý vnitřní kraj pláště je nebezpečný z toho důvodu, že si ho nemusíte při běžné kontrole vůbec všimnout. To proto, že vnitřní kraj je vlastně schovaný v podbězích. Abyste si ho mohli prohlédnout, je potřeba vytočit kola na jednu stranu. Jestli jste tento problém zaznamenali, může za tím být například:

    • problém s nápravou, většinou přední,
    • rozhozená geometrie,
    • poškozené silentbloky, tlumiče nebo pouzdra.

    Problém s nápravou mají zejména starší auta a auta, která mají vysoký nájezd. Rozhozená geometrie se dá celkem dobře napravit – víc v článku Geometrie kol, kdy je potřeba a kolik stojí. Poškozené silentbloky nebo pouzdra vám dají do pořádku v servisu. Vlastně ať už je příčina jakákoliv, se sjetým vnitřním krajem pneumatik zamiřte právě tam.

    co způsobuje nerovnoměrně sjeté pneumatiky

    Co způsobuje sjetý vnější kraj pneumatik

    Všimli jste si, že pláště mají sjetý vnější kraj? Pak se bude jednat o závadu na sbíhavosti kol. Opět je potřeba zařídit nastavení geometrie. Druhou možností je, že jste to způsobili vy sami agresivní jízdou v zatáčkách.

    Porovnejte přední a zadní nápravu

    Měli byste si všímat nejen každého kola zvlášť. Při kontrole se zaměřte i na to, jestli náhodou přední náprava nejeví větší známky opotřebení a naopak. Může za tím být problém s geometrií. Ale například i nadměrný náklad způsobuje, že se vnitřky zadní nápravy a vnější část nápravy přední nerovnoměrně opotřebuje. Když jsou rozdíly zřetelné, nejlepší bude vydat se do servisu.

    Lokální opotřebení pláště

    Lokální opotřebení pláště způsobuje intenzivní brzdění se zablokovanými koly. Všimnete si toho, že se vlastně téměř prodřel, ale jenom na jednom místě. Opotřebení poznáte i podle vibrací do volantu. To proto, že pneumatika není kulatá, tak jak by měla být.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *