S pojmem „těsnění pod hlavou“ se setkal už asi každý řidič. Slouží zejména k oddělení mazacího okruhu motoru od toho chladícího a nachází se mezi blokem motoru a jeho hlavou, a to přesněji mezi dosedacími plochami. Těsnění pod hlavou ale zároveň bývá poměrně často problematické. Pojí se s ním totiž mnoho závad, které z hlediska oprav nejsou finančně úplně přívětivé. Víte ale, jaké jsou příznaky prasklého těsnění pod hlavou?
Poškozené těsnění pod hlavou motoru je velmi nežádoucím jevem, který u některých motorů může nastat. Do velké míry ale závisí na konkrétním motoru, některé modely na tento problém totiž trpí víc než jiné. V každém případě se vyplatí sledovat kontrolku motoru, která vás na takový problém může upozornit.
Pozor na nedostatečně zahřátý motor
Řidiči by ale měli myslet také na to, že svým nevhodným chováním a přístupem k autu mohou riziko prasklého těsnění pod hlavou navyšovat, a to se jim do budoucna nemusí finančně vůbec vyplatit. Zapomeňte raději na vytáčení vašeho studeného motoru, neboť jde o jednu z hlavních příčin, která ke vzniku problému vede.
A jak riziko vzniku problému v podobě prasklého těsnění pod hlavou je vlastně možné ještě dál navyšovat? Jde třeba o jízdu s nedostatečně zahřátým motorem ve vysokých otáčkách. Povaha a stav hlavy i bloku motoru se totiž mění v závislosti na teplotě, což zvlášť v extrémních mrazech může být pro auto a jeho motor poměrně velký problém.
Panuje tedy zvýšená pravděpodobnost, že studený motor může vyvolat problematické pnutí, které následně může vést ke vzniku prasklého těsnění pod hlavou. Možných příčin je ale daleko víc. Jde třeba i o důsledek přehřátého motoru.
Nesprávná chladící kapalina
Poškození může být také kupříkladu způsobeno nesprávnou chladicí kapalinou, a proto je nutné používat pouze ty, které váš výrobce předepisuje. Myslete také na to, že chladící kapalinu je potřeba ve vašem voze po určitých časových intervalech vyměňovat.
To ale není všechno. I třeba při montáži hlavy válců může dojít k poškození tohoto těsnění, a to například, pokud váš mechanik příliš pevně utáhne hlavové šrouby.
Toto se stává obvykle v situaci, kdy se nedodržují pokyny výrobce ohledně správného postupu při utahování. Pro správnou montáž by měly být hlavové šrouby utahovány od středu hlavy směrem k jejímu obvodu, a na to má mnoho techniků v praxi tendenci zapomínat.
Problém se nemusí projevit hned
Příznaky poškozeného těsnění pod hlavou mohou být okamžité nebo se mohou objevit až po určité době. Pokud dojde k průniku chladicí kapaliny do spalovacího prostoru, může se motor začít chovat neobvykle a generovat velké množství páry. Za autem pak může zůstávat hustý bílý dým, a to i ve chvíli, kdy je motor už zahřátý.
V takovém případě se chladící kapalina mění v páru a výfukovým potrubím automobilu následně v podobě hustého bílého dýmu vychází ven. Pokud jste jako řidiči takový problém identifikovali, na nic nečekejte a věnujte svému miláčkovi trochu pozornosti.
Prasklé těsnění pod hlavou tedy v praxi znamená, že se chladící kapalina dostala tam, kde nemá co dělat. Každý motorista to může jednoduše poznat také tak, že olej nebo tato kapalina z motoru uniká, a to přímo ven.