Prasklé těsnění pod hlavou motoru – Příčiny, příznaky, cena

S pojmem „těsnění pod hlavou“ se setkal už asi každý řidič. Slouží zejména k oddělení mazacího okruhu motoru od toho chladícího a nachází se mezi blokem motoru a jeho hlavou, a to přesněji mezi dosedacími plochami. Těsnění pod hlavou ale zároveň bývá poměrně často problematické. Pojí se s ním totiž mnoho závad, které z hlediska oprav nejsou finančně úplně přívětivé. Víte ale, jaké jsou příznaky prasklého těsnění pod hlavou? 

Poškozené těsnění pod hlavou motoru je velmi nežádoucím jevem, který u některých motorů může nastat. Do velké míry ale závisí na konkrétním motoru, některé modely na tento problém totiž trpí víc než jiné. V každém případě se vyplatí sledovat kontrolku motoru, která vás na takový problém může upozornit. 

Obsah Zobrazit

    Pozor na nedostatečně zahřátý motor

    Řidiči by ale měli myslet také na to, že svým nevhodným chováním a přístupem k autu mohou riziko prasklého těsnění pod hlavou navyšovat, a to se jim do budoucna nemusí finančně vůbec vyplatit. Zapomeňte raději na vytáčení vašeho studeného motoru, neboť jde o jednu z hlavních příčin, která ke vzniku problému vede.

    A jak riziko vzniku problému v podobě prasklého těsnění pod hlavou je vlastně možné ještě dál navyšovat? Jde třeba o jízdu s nedostatečně zahřátým motorem ve vysokých otáčkách. Povaha a stav hlavy i bloku motoru se totiž mění v závislosti na teplotě, což zvlášť v extrémních mrazech může být pro auto a jeho motor poměrně velký problém.

    Panuje tedy zvýšená pravděpodobnost, že studený motor může vyvolat problematické pnutí, které následně může vést ke vzniku prasklého těsnění pod hlavou. Možných příčin je ale daleko víc. Jde třeba i o důsledek přehřátého motoru.

    Nesprávná chladící kapalina

    Poškození může být také kupříkladu způsobeno nesprávnou chladicí kapalinou, a proto je nutné používat pouze ty, které váš výrobce předepisuje. Myslete také na to, že chladící kapalinu je potřeba ve vašem voze po určitých časových intervalech vyměňovat. 

    To ale není všechno. I třeba při montáži hlavy válců může dojít k poškození tohoto těsnění, a to například, pokud váš mechanik příliš pevně utáhne hlavové šrouby. 

    Toto se stává obvykle v situaci, kdy se nedodržují pokyny výrobce ohledně správného postupu při utahování. Pro správnou montáž by měly být hlavové šrouby utahovány od středu hlavy směrem k jejímu obvodu, a na to má mnoho techniků v praxi tendenci zapomínat. 

    Problém se nemusí projevit hned

    Příznaky poškozeného těsnění pod hlavou mohou být okamžité nebo se mohou objevit až po určité době. Pokud dojde k průniku chladicí kapaliny do spalovacího prostoru, může se motor začít chovat neobvykle a generovat velké množství páry. Za autem pak může zůstávat hustý bílý dým, a to i ve chvíli, kdy je motor už zahřátý. 

    V takovém případě se chladící kapalina mění v páru a výfukovým potrubím automobilu následně v podobě hustého bílého dýmu vychází ven. Pokud jste jako řidiči takový problém identifikovali, na nic nečekejte a věnujte svému miláčkovi trochu pozornosti.

    Prasklé těsnění pod hlavou tedy v praxi znamená, že se chladící kapalina dostala tam, kde nemá co dělat. Každý motorista to může jednoduše poznat také tak, že olej nebo tato kapalina z motoru uniká, a to přímo ven. 

    Nebojte se technický stav vozu řešit s vaším zkušeným mechanikem, který se s něčím takovým ve své práci potýká opravdu velmi pravidelně. Prasklé těsnění pod hlavou totiž patří spolu třeba s klepajícím se motorem mezi nejčastější závady, kterým se technici musí ve své práci věnovat.

    Co se může stát?

    Existuje několik problémů, které mohou vzniknout při úniku chladicí kapaliny nebo oleje do chladicího systému. Za prvé, klesá množství chladicí kapaliny v systému a dochází k neustálé ztrátě oleje. Navíc se tento kontaminovaný olej nemrznoucí směsí stává méně účinným pro mazání pohyblivých částí, což může způsobit celou řadu negativních dopadů.

    Olej v chladicím okruhu se také obtížněji pohybuje, zejména při nízkých teplotách, protože má vyšší viskozitu. Tyto problémy nakonec zpomalují cirkulaci chladicí kapaliny v motoru a navyšují riziko vzniku dalších technických problémů u vašeho automobilu. 

    Podívejte se, co se může dalšího stát, když svítí červená kontrolka chladící kapaliny.

    Jak probíhá oprava?

    Včasná návštěva servisu je tedy více než na místě. Při té je potřeba odmontovat hlavu válců spolu se všemi přilehlými díly. K tomu je zapotřebí odpojit a vypustit chladicí kapalinu a demontovat hadicové přípojky. 

    Servisový pracovník musí také uvolnit rozvodový řemen či řetěz a odpojit spojení s vačkovým hřídelem. To povětšinou vyžaduje použití speciálních nástrojů a mnoho zkušeností, aby byla výměna těsnění hlavy válců provedena odborně a bezchybně. 

    Kolik stojí oprava prasklého těsnění pod hlavou?

    Celková cena za kompletní vyřešení problému v podobě prasklého těsnění pod hlavou je velmi individuální. Záleží totiž na tom, jakou hodinovou cenu za práci si účtuje váš technik. Spolu s cenou za díly se ale celková suma může vyšplhat až na 25 tisíc korun.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Jaké jsou hlavní příznaky prasklého těsnění pod hlavou motoru?

    Mezi hlavní příznaky prasklého těsnění pod hlavou motoru patří: bílý kouř výfukových plynů, zvýšená teplota motoru, ztráta výkonu motoru, přítomnost oleje v chladicí kapalině nebo chladicí kapalina v motorovém oleji a nebo nízkou hladinu chladicí kapaliny.

    Jaké jsou hlavní příčiny prasklého těsnění pod hlavou motoru?

    Hlavní příčiny prasklého těsnění pod hlavou motoru jsou: přehřátí motoru, opotřebení a stárnutí materiálu těsnění, neadekvátní údržba motoru, nepovolené nebo nesprávně utažené šrouby hlavy válců a následné mechanické namáhání způsobené extrémními teplotami a tlaky v motoru.

    Jaké jsou možná řešení pro opravu prasklého těsnění pod hlavou motoru?

    Možná řešení pro opravu prasklého těsnění pod hlavou motoru jsou demontáž hlavy válců, kontrola a oprava povrchu hlavy válců a bloku motoru, výměna prasklého těsnění za nové, utažení šroubů hlavy válců podle specifikací výrobcem a kontrola a údržba ostatních souvisejících komponent, jako jsou termostat, čerpadlo chladicí kapaliny a chladicí systém.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *