Při autonehodě se potýkáte hned se dvojím nebezpečím. Jednak se jedná o zraněné účastníky autonehody, které ohrožuje situace sama. Jenže potom tu máme nebezpečí, které plyne z nepřehledného provozu. Ze zatáčky se může vyřítit auto a srazit vás nebo nabourat do vozidel účastníků. Mějte proto oba tyto faktory na paměti a při pomáhání u nehody na to neustále myslete. Poradíme, jak se zařídit, tak abyste obě situace zvládli.
Obsah: První pomoc při autonehodě. Jak postupovat? Zobrazit
Zajistěte místo nehody
Když budete pomáhat zraněným, ale srazí vás při tom jiné auto, bude vám to málo platné, že jste měli dobrý úmysl. Na prvním místě proto myslete vždy na sebe a nejednejte bezhlavě. Odborníci radí jako první vždy zajistit bezpečnost situace.
V první řadě byste měli zastavit na bezpečném místě a rozsvítit výstražná světla. Prohlédněte si situaci a vyhodnoťte, kde je to nejlepší. Každá situace je jiná (zatáčka, hustota provozu atd..), takže univerzální doporučení asi nenajdete. Ale můžete se držet rady, která říká, abyste zastavili nejméně 100 m za místem nehody při pravé krajnici. Jinde se doporučuje 50 m. Rozhodněte sami, co je v tu chvíli nejlepší. K havárii na protější straně dálnice nikdy nepřebíhejte. Volejte tísňovou linku.
Než začnete pomáhat a asistovat zraněným, musíte si obléknout reflexní vestu. Ta je součástí povinné výbavy, ale neuškodí jich mít víc – pro všechny členy posádky. Je dobré, když z auta vystoupí i ti, co nebudou pomáhat a počkají na bezpečném místě mimo vozidlo, třeba za svodidly. Děti nezůstávají bez dozoru.
Vezměte si telefon, lékárničku a výstražný trojúhelník. Ten byste měli umístit alespoň 50 m za auto tak, aby neblokoval ostatní řidiče. Na dálnici se vzdálenost prodlužuje na 100 m. Když to neodhadnete správně, svět se nezboří. Vztyčte ho tak, abyste dali ostatním dost času na to zareagovat a uvědomit si, že se na cestě před nimi něco děje.
Dále odborníci radí zajistit havarovaná vozidla proti pohybu. Pokud hrozí požár, myslete hlavně na sebe a pokud to situace dovoluje, použijte hasicí přístroj.
Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.