Vozidlo Údržba a Servis
🕓 8 min

Řídící jednotka motoru – jak funguje a jak řešit její závadu

Řídící jednotka motoru našeho vozu, je takový jeho „CML“ (centrální mozek lidstva). Je to vlastně takový počítač, který zpracovává a vyhodnocuje informace. Sbíhají se zde toky informací a probíhá zde spousty procesů. Nemá cenu velice důkladně popisovat, co vše se zde odehrává, neboť to je i nad mé síly, proto vše tak nějak shrneme srozumitelně a zkusíme si vypíchnout to, co by se nám mohlo hodit.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Co je to řídící jednotka motoru?

    Řídící jednotka motoru (ECU – Engine Control Unit) je mozkem moderního automobilu. Tato elektronická jednotka zpracovává velké množství dat z různých senzorů vozidla, aby optimalizovala výkon motoru a minimalizovala emise.

    Řídící jednotka monitoruje informace jako jsou teplota motoru, množství vzduchu vstupujícího do motoru (pomocí váhy vzduchu), poloha škrtící klapky, hladina kyslíku ve výfukových plynech a mnoho dalších. Na základě těchto dat ECU upravuje proměnné jako je množství vstřikovaného paliva, časování zapalování a množství vzduchu směřujícího do motoru, což zajišťuje optimální spalování.

    Tato jednotka také hraje klíčovou roli v diagnostice problémů motoru. Pokud senzor detekuje chybu, ECU může rozsvítit kontrolku motoru na palubní desce a ukládat chybové kódy, které lze vyčíst pomocí diagnostiky. Moderní řídící jednotky jsou velmi pokročilé a umožňují detailní a přesnou kontrolu nad chodem motoru, což zlepšuje výkon, účinnost a snižuje emise.

    Kde nalezneme řídící jednotku motoru?

    Dnes ji nalezneme téměř v každém voze. Mnoho vozů bez tohoto udělátka, již naše cesty nekřižuje, což je alespoň pro mně trošku škoda, alespoň z technického pohledu. Koupit nový vůz bez řídící jednotky dnes lze asi jen na zakázku, neboť se i v dnešní době najdou firmy a nadšenci vyrábějící tyto vozy.

    Ve vozidle se řídící jednotka motoru (ECU) obvykle nachází na místě, které je chráněné před extrémními teplotami a vlhkostí, jelikož se jedná o citlivý elektronický komponent. Přesná poloha se může lišit v závislosti na konkrétním modelu a výrobci vozidla, ale zde uvádíme některé běžné umístění:

    • V motorovém prostoru: Často je umístěna v blízkosti motoru nebo na boční stěně motorového prostoru. V tomto případě bývá řídící jednotky obvykle chráněna pevným krytem nebo umístěna ve vodotěsné schránce.
    • Pod přístrojovou deskou: Někdy může být ŘJ umístěna uvnitř vozidla, pod přístrojovou deskou, často na straně spolujezdce. Toto umístění chrání jednotku před vnějšími vlivy a usnadňuje přístup pro diagnostiku a servis.
    • Pod sedadly: V některých modelech vozidel může být ŘJ umístěna pod sedadly, buď řidiče nebo spolujezdce.
    • V boku vozidla: Někdy může být ŘJ umístěna v boku vozidla, například v prostoru podél dveří.

    Je důležité si uvědomit, že přesné umístění se může lišit u každého vozidla. V případě potřeby je nejlepší se podívat do manuálu vozidla nebo se obrátit na autorizovaný servis pro správné informace pro konkrétní model vozidla.

    Software

    Každá řídící jednotka má svůj software. Mnohdy v minulosti, byly dokonce svolávací akce, kdy byl software přehráván, neboť jevil chyby.

    Software se řadí na dva základní typy funkční a řídící.

    • Funkční – Zpracovává a přijímá data, dále vysílá signály.
    • Řídící – Vyhodnocuje parametry, kdy při nesprávných datech opravuje. Pokud zaznamená vyší nedostatky odstavuje komponent.

    Paměťové moduly

    Řídící jednotka má v sobě několik paměťových modulů, kde jsou jednak uloženy data a také se zde data ukládají.

    • RAM – Zpracovává data
    • EPROM – Jsou zde uloženy klíčové informace pro chod vozu, je to tzv. „dlouhodobá paměť“.
    • ERPZU – Neboli „krátkodobá paměť“ zde nalezneme chybové kódy, Km, spotřebu paliva, aj., kdy tuto paměť lze mazat i resetovat.

    Jak poznat závadu řídící jednotky?

    Obvykle se závada projeví blikáním různých kontolek. Většinou se rozsvítí kontrolka motoru „Check engine“, dále mohou také kontrolky problikávat a nebo se rozsvítí palubní deska, jako tzv. „vánoční stromeček“. Někdy už nelze auto ani nastartovat a ani připojit na diagnostiku, kde lze také někdy záhadu objevit.

    Lze ji také odhalit proměřením řídící jednotky. Toto je již velmi specifická závada a ani mnoho mechaniků si mnohdy neví rady. Já osobně tuto závadu zažil jen jednou na starém Opel Vectra, tuším že první generace. Byl jsem tehdy malý, ale pamatuji si, že strejdovi stále svítila kontrolka motoru, později se přidávaly i jiné a pak již auto nenastartovalo. Tehdy vím, že opravu řešil autotronic, který se těmito problémy zabýval, neboť normální servis si opravdu tehdy nevěděl rady a jen tušil, že by něco takového mohlo nastat.

    Dále je známka poškození řídící jednotky i nemožnost spojit se s diagnostikou přes OBD. Ovšem je to  velmi specifická závada vyžadující stupeň znalostí, které mnoho z nás domáckých mechaniků nemá. 

    Projevem špatné řídící jednotky motoru může být i horší výkon vozidla.

    Já sám nejsem sto schopen říci, zda bych byl erudovaný tuto závadu odhalit. Jsem nadšencem a samoukem a tuto závadu jsem viděl pouze jednou v životě.

    Jak opravit řídící jednotku?

    Doma to rozhodně nezvládneme, pokud nejste zkušení autotronici a kovaní v oboru, je nemožné to provádět na koleně. Existují firmy, které provádějí repase řídících jednotek. Obvykle to bývá drahá záležitost v řádu několika tisíců, až desítek tisíců korun. Když se vracím do dětství, tak někdy kolem roku 2000 strejda zaplatil za repas jednotky kolem 20 000 Kč což tehdy bylo docela dost peněz a i dnes to není zrovna málo. Dnes obvykle ceny startují kolem 5000 Kč a pokračují dále. Nyní je navíc situace o něco lepší, neboť je k této specifické činnosti na výběr z více firem a tak máme možnost poptávat ceny, kdysi takový výběr nebyl.

    Lze koupit starší řídící jednotku?

    Ano to lze. Osobně bych jen vybíral kousky se zárukou funkčnosti. A také zde nastává problém s imobilizérem. Dříve se brala jednotka včetně klíče a imobilizéru. Dnes by se to nejspíše dalo vyřešit přes diagnostiku, kdy by se musela nová jednotka nakonfigurovat a nebo obejít imobilizér.

    Klon řídící jednotky

    Dnes lze pořídit i klon naší současné řídící jednotky. Čili bude absolutně totožná, jen s tím rozdílem, že bude nová a nebo bazarová, zde záleží, zda je možnost koupi nové jednotky a naprogramování ji nebo po nás bude servis chtít dodat jinou jednotku ideálně stejného sériového čísla, jako byla ta naše. Ceny se odvíjejí vždy od konkrétních modelů, ale obvykle u osobních vozů startují kolem 3000 Kč.

    Repasovaná jednotka

    Možnost je i koupit nebo nechat repasovat naší jednotku. Viděl jsem i několik nabídek repasovaných jednotek s odblokovaným imobilizérem bez nutnosti dalšího kódování.

    Nová jednotka

    I to je řešením, avšak ze všech předchozích to nejnákladnější. Novou řídící jednotku například seženeme u autorizovaného prodejce naší značky vozu. Výhodou však je, že získáme originální nový díl. U starších vozů, však nejspíše přesáhne cenu naší ojetiny.

    Univerzální či závodní jednotky motorů

    Tohle je speciální odvětví jednotek, neboť sportovní či hodně upravené vozy nemají sériové řídící jednotky. Tyto jednotky lze dále tzv. „ladit“ na konkrétní kus vozu. Tyto jednotky také většinou umějí číst většinu sériových čidel a akčních členů používajících se v sériové výrobě, pro snadnější spárování. Ve většině jednotek však lze dále ladit palivovou pumpu, omezovač, chlazení, aj. Ceny těchto jednotek jsou různé, ale většinou se pohybují od druhu jednotky a jejich funkcí. Je to různé, proto zde nemá cenu vypisovat konkrétní částky, neboť je to velmi specifické.

    Chiptuning (úprava řídící jednotky)

    Toto slovo je dnes velmi známé a mnozí majitelé 1.9 TDi by nám o něm mohli psát romány. Tzv. „čipnout“ si vůz je dnes velmi dostupná věc. Existuje mnoho tuning center, ale i autorizovaných servisů, kde nám jsou schopni tento úkon provést. Vždy bychom se však měli koukat na relevance daného místa, kde si nechat “chipnout“ motor. Je vždy dobré mít k dispozici zálohu původní jednotky. Chippingu je mnoho možností od „Eco Chip“ až po sportovní. Eco chip by nám měl snížit spotřebu paliva a zase sportovnější úpravy nám nějaký ten koník přidat. Variace jsou různé.

    Jedná se vždy o úpravu softwaru naší řídící jednotky vozu. Pokud zvolíme zvýšení výkonu, tak k většímu nárůstu lze dosáhnout u přeplňovaných motorů. Ty bez přeplňování mají nárůst výrazně nižší.

    Zda přistoupit k těmto úpravám nechám na každém z vás. Já upravenými vozy jezdil a je to někdy fajn a nárůst je oproti původnímu nastavení mnohdy citelný. Nebezpečí však nastává ve větším opotřebení vozu, je třeba vzít v úvahu, že například spojka s dvouhmotovým setrvačníkem není z výroby příliš naddimenzovaná, což i u sériových vozů se projeví jeho rychlým a nadměrným opotřebením. Dalším aspektem je, že může trpět i sám motor, neboť klika i vačka, či vačky budou více namáhané. Také se můžeme setkat s nadměrným dýmem, kdy opět vzpomínáme na naše kamarády s motory TDi, převážně prvních generací Škody Octavii, Leonů, Golfů a nebo Audi. V mnoha případech to řeší nálepkami „TEN DÝM IGNORUJ“, ovšem na STK tak benevolentní nebudou. Ano po nepřiměřené úpravě nemusí naše vozidlo plnit emise. Také může více trpět turbo vozu atd.

    Zkrátka a jednoduše, pokud si necháme auto „čipnout“, dělejme to tam, kde tomu rozumí, poskytnou nám záruku a hlavně s rozumem.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *