Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Atmosférický motor – jak funguje, výhody a proč se od něj upouští

Každý kdo se pohybuje kolem aut jistě slyšel pojem „atmosféra“.  Většinou ve smyslu, to je ještě poctivá atmosféra či to je jenom atmosféra. Tyto motory jsou konstrukčně jednoduché, i když se v dnešní době „downsizingu“ již od jejich výroby upouští.

Obsah Zobrazit

    Co je to atmosférický motor

    Atmosférický motor pracuje pouze s atmosférickým tlakem vzduchu. Není tedy přeplňovaný za pomocí turbodmychadla. Je jednoduchý konstrukčně a odpadá nám starost o turbo, či kompresor. Jeho výhodou je jednoduchá konstrukce. Může se jednat o dvoutaktní i čtyřtaktní motor a stejně tak jednoválcový, více válcový, vznětový i zážehový. Další výhodou je také jeho hmotnost, kdy malé lehoučké tříválce mohou krásně sloužit pro městský provoz.. Nevýhodou oproti přeplňovanému motoru je ve většině případů nižší výkon, než u motoru přeplňovaného ve stejném objemu a vrchol jeho točivého momentu se pohybuje až v maximálních otáčkách.

    Jak funguje atmosférický motor?

    Atmosférický motor funguje tak, že písty při vykonání pohybu dolů, otevírají sací ventily a je tudy nasáván vzduch. Vzduch je atmosférického tlaku, čili takový, jaký zkrátka je. Nasaje takové množství vzduchu, která se zkrátka do válce vejde. Pokud máme například válec o objemu 250 cm3, tak přesně takové množství je do válce nasáto a následně stlačeno.

    Vyplatí se atmosférický motor i dnes?

    Já bych řekl, že rozhodně ano. Životnost atmosférických motorů je díky jednodušší konstrukci dobrá. Je jednoduchý a nevyžaduje složitou údržbu. Tyto motory sloužili dlouhé dekády a jsou osvědčené. Navíc mají své příznivce, hlavně ty víceválcové motory, které mají nepopsatelně krásný zvuk a vynikající projev. Dá se samozřejmě také upravovat a navíc má jisté řidičské kouzlo.

    Výkon atmosférických motorů

    Řekl bych, že hlavním kritériem výkonu u atmosférického motoru bude především palivo, zda se tedy jedná o benzín, či naftu. Nafta bez turba bude obecně línější. Nicméně dokáže dosáhnout velmi dobré spotřeby, všichni vzpomeňme například na motory 1.9 SDi, které jsou schopny jezdit za velice nízké spotřeby. Nejsou to žádní sportovci, ale díky jednoduché konstrukci dokáži zvládat velké kilometrové nájezdy.

    U benzínu záleží, jak na konstrukci motoru, tak na jeho objemu. Ke konstrukci bych uvedl snad to, že pokud je motor upraven snížením hlavy, ostrou vačkou, sáním, kovanými písty a nebo jinou mapou paliva dokáže mu to dodat pár koníků navíc. Druhou a podstatnou věcí je objem. Vzpomeňme například na bájné V6 motory od BMW, které byly třeba pod kapotou pověstné E39. Ty uměly a umí jezdit nejen svižně a obstojně i dnes, ale dosahují vzhledem k objemu i velmi dobré spotřeby paliva a ten zvuk…

    Chlazení atmosférických motorů

    Atmosférický motor lze chladit dvěma způsoby a to jak vzduchem, což se už moc nepoužívá, tak chladícím okruhem.

    Chlazení vzduchem

    Chlazení vzduchem spočívá v tom., že je motor chlazen buď nasáváním vzduchu jízdou, nebo za pomoci ventilátoru, který vhání vzduch. Jedním z nejslavnějších vozů s motorem chlazeným vzduchem je bezpochyby Tatra 613, která díky její krásné V8, avšak ne úplně dokonalému chlazení dokázala potrápit, nicméně je to úžasný stroj.

    Vodní chladící okruh

    Toto znamená, že motorem protéká chladící kapalina, které putuje přes chladič, kde jej chladí, jak přísun vzduchu tak ventilátor, který většinou spíná dle teploty chladiva.

    Chiptuning u atmosférického motoru?

    Ano, i atmosférický motor se dá tzv. „chipnout“. Bohužel se zde dočkáme jen nižšího vzrůstu výkonu. Přeplňované motory lze čipovat mnohem lépe. U atmosférického motoru, bych nejspíše proto volil jiný druh úpravy.

    Kam se dnes poděly pověstné atmosféry?

    Bohužel, dnešní doba atmosférickým motorům příliš nespěje. Víceválcové motory zabíjejí eko normy. Proto zkrátka motory V6, V8 a nemluvě o větších počtech válců jsou na pokraji vymření. Vše řeší tzv. „downsizing“, kdy se malé motory dopují turbodmychadly, aby vyrovnaly výkon víceválcových atmosférických motorů za plnění nižší emisní normy. Stejně to je i s objemem motoru, kdy díky přeplňování jede dnešní 1.0 motor stejně jako například 2.0 litrové motory dříve, ba dokonce i více. Dnes již zkrátka lidem a době výkon u třeba 1.0 L motoru kolem 40 kW nestačí, a proto jsou tyto motory hnány i ke 100 kW výkonům.

    Kde je ještě nalezneme

    Je ještě pár automobilek, kde si můžeme atmosféru zakoupit i dnes, ale moc už toho nebude. Dále však atmosférické motory žijí v zahradní technice, kde se používají ať již v dvoutaktním, nebo čtyřtaktním provedení.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *