Co jsou to emisní normy EURO? A co bychom o nich měli vědět?
Emisní normy EURO hrají klíčovou roli v tom, jaká auta dnes jezdí po našich silnicích, a naopak jaká už jezdit nesmějí. Jde o evropský standard, který určuje, kolik škodlivin může auto vypustit do ovzduší. Tyto limity zavedla Evropská unie už v 90. letech, a od té doby je neustále zpřísňuje ve snaze snížit negativní vliv dopravy na životní prostředí i lidské zdraví. V tomto článku se dozvíte, co přesně normy EURO znamenají, jak ovlivňují vaše auto, peněženku i budoucnost dopravy.
Zobrazit
Co jsou to emisní normy?
Na začátku je dobré si vysvětlit, co vlastně emisní normy jako takové znamenají a kde mají svůj původ. Nejde totiž o čistě evropský vynález – myšlenka omezovat znečištění z motorových vozidel vznikla mnohem dříve a postupně se rozšířila po celém světě.
Emisní normy je soubor závazných pravidel, která určují, jaké množství škodlivých látek smí motorové vozidlo vypouštět do ovzduší. Jde o limity pro konkrétní nebezpečné látky, které vznikají při spalování benzínu, nafty nebo jiného paliva. Cílem těchto norem je chránit zdraví lidí, omezit znečištění ovzduší a postupně snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí.
Jako první zavedla emisní normy Kalifornie už v roce 1968. Brzy ji následovalo Japonsko, které začalo s vlastními limity na začátku 70. let. Postupně se přidaly i další země, například Kanada a Austrálie. V Evropě se první emisní předpis objevil až v roce 1971 pod označením EHK 15.
Co jsou to emisní normy EURO?
Emisní normy EURO představují pravidla platné v celé Evropské unii, které určuje, kolik škodlivin může auto vypouštět do ovzduší. Týkají se hlavně emisí oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOₓ), pevných částic (PM) a nespálených uhlovodíků (HC), které vznikají při spalování paliva.
Tyto normy zavedla Evropská unie na počátku 90. let. Postupně byly zpřísňovány s tím, jak se vyvíjely technologie i poznatky o škodlivosti jednotlivých látek.
Jak emisní normy EURO fungují v praxi?
Tyto emisní normy platí ve všech zemích Evropské unie a jejich plnění je povinné pro všechna nově vyráběná vozidla. Každá nová úroveň nese označení „EURO“ následované číslem – například Euro 4, Euro 5 nebo Euro 6.
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.