Domů » Pro řidiče » Co jsou to emisní normy EURO? A co bychom o nich měli vědět?
Pro řidiče
🕓 5 min

Co jsou to emisní normy EURO? A co bychom o nich měli vědět?

Emisní normy EURO hrají klíčovou roli v tom, jaká auta dnes jezdí po našich silnicích, a naopak jaká už jezdit nesmějí. Jde o evropský standard, který určuje, kolik škodlivin může auto vypustit do ovzduší. Tyto limity zavedla Evropská unie už v 90. letech, a od té doby je neustále zpřísňuje ve snaze snížit negativní vliv dopravy na životní prostředí i lidské zdraví. V tomto článku se dozvíte, co přesně normy EURO znamenají, jak ovlivňují vaše auto, peněženku i budoucnost dopravy.

Zobrazit

    Co jsou to emisní normy?

    Na začátku je dobré si vysvětlit, co vlastně emisní normy jako takové znamenají a kde mají svůj původ. Nejde totiž o čistě evropský vynález – myšlenka omezovat znečištění z motorových vozidel vznikla mnohem dříve a postupně se rozšířila po celém světě.

    Emisní normy je soubor závazných pravidel, která určují, jaké množství škodlivých látek smí motorové vozidlo vypouštět do ovzduší. Jde o limity pro konkrétní nebezpečné látky, které vznikají při spalování benzínu, nafty nebo jiného paliva. Cílem těchto norem je chránit zdraví lidí, omezit znečištění ovzduší a postupně snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí.

    Jako první zavedla emisní normy Kalifornie už v roce 1968. Brzy ji následovalo Japonsko, které začalo s vlastními limity na začátku 70. let. Postupně se přidaly i další země, například Kanada a Austrálie. V Evropě se první emisní předpis objevil až v roce 1971 pod označením EHK 15.

    Co jsou to emisní normy EURO?

    Emisní normy EURO představují pravidla platné v celé Evropské unii, které určuje, kolik škodlivin může auto vypouštět do ovzduší. Týkají se hlavně emisí oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOₓ), pevných částic (PM) a nespálených uhlovodíků (HC), které vznikají při spalování paliva.

    Tyto normy zavedla Evropská unie na počátku 90. let. Postupně byly zpřísňovány s tím, jak se vyvíjely technologie i poznatky o škodlivosti jednotlivých látek. 

    Jak emisní normy EURO fungují v praxi?

    Tyto emisní normy platí ve všech zemích Evropské unie a jejich plnění je povinné pro všechna nově vyráběná vozidla. Každá nová úroveň nese označení „EURO“ následované číslem – například Euro 4, Euro 5 nebo Euro 6. 

    První norma byla zavedena v roce 1992 (Euro 1) a od té doby se zhruba každé čtyři až pět let objevují nové, přísnější limity.

    Zpočátku se pozornost soustředila hlavně na oxid uhelnatý, ale postupně byly zahrnuty i další nebezpečné látky, jako oxidy dusíku nebo pevné částice. Ty mají výrazný vliv na kvalitu ovzduší zejména ve městech. Vývoj technologií vedl například k zavedení filtrů pevných částic u dieselových aut (už od normy Euro 4) a později i u benzinových motorů s přímým vstřikováním.

    Pozor na různé typy označení

    Je důležité nezaměňovat emisní normy pro osobní auta s těmi, které se vztahují na nákladní vozy a autobusy. Obě skupiny používají označení „EURO“, ale liší se způsobem zápisu.

    • Zatímco u osobních vozů se používají běžné arabské číslice (např. EURO 5),
    • u těžkých vozidel se používají římské číslice (např. EURO V nebo EURO VI).

    Jedná se o odlišné předpisy s jinými technickými požadavky!

    Jak fungují emisní normy v praxi

    Tabulka emisní normy EURO pro benzinové motory (g/km)

    Pro lepší představu uvádíme orientační tabulku emisních limitů pro osobní automobily s benzínovým motorem. Hodnoty jsou uváděny v gramech na kilometr (g/km) a slouží k porovnání přísnosti jednotlivých norem.

    RokNormaOxid uhelnatýOxidy dusíkuPevné částice
    1992Euro 12,72  
    1996Euro 22,20  
    2000Euro 32,300,15 
    2005Euro 41,000,08 
    2009Euro 51,000,060,005
    2014Euro 61,000,060,0045

    Tabulka emisní normy EURO pro naftové motory (g/km)

    Zde uvádíme orientační tabulku emisních limitů pro osobní automobily s naftovým motorem. Hodnoty jsou uváděny v gramech na kilometr (g/km) a slouží k porovnání přísnosti jednotlivých norem.

    RokNormaOxid uhelnatýOxidy dusíkuPevné částice
    1992Euro 12,72 0,14
    1996Euro 21,00 0,08
    2000Euro 30,660,50,05
    2005Euro 40,500,250,025
    2009Euro 50,500,180,005
    2014Euro 60,500,080,0045

    V České republice, stejně jako v dalších zemích EU, se očekává, že norma EURO 7, která by měla začít platit v roce 2027, může výrazně ovlivnit podobu automobilového trhu. Může urychlit přechod na elektromobilitu nebo jiné alternativní pohony. Zda k tomu skutečně dojde, bude záviset na konkrétní podobě finální legislativy, přísnosti emisních limitů a na míře podpory ze strany státu i Evropské unie. Pokud nové požadavky výrazně zvýší náklady na výrobu vozidel se spalovacím motorem, může to vést k jejich postupnému útlumu a větší orientaci automobilek na elektrická vozidla. Přechod však ovlivní také dostupnost potřebné infrastruktury, cenová dostupnost nových technologií a ochota spotřebitelů změnit své nákupní návyky.

    Co je to ekologická daň

    Jak poznat, jakou emisní normu vaše auto splňuje?

    Emisní norma, do které vaše vozidlo spadá, souvisí většinou s datem jeho výroby. V každém období totiž platila určitá emisní úroveň, kterou museli výrobci dodržovat. V praxi to znamená, že pokud bylo auto vyrobeno například v roce 2010, mělo by odpovídat tehdy platné normě Euro 5. 

    Pokud chcete mít jistotu, jakou normu konkrétní vůz skutečně splňuje, existuje několik způsobů, jak si to ověřit. Nejrychleji to zjistíte:

    • ve velkém technickém průkazu,
    • na výrobním štítku – ten bývá obvykle umístěn ve dveřním rámu nebo pod kapotou.
    • také se můžete obrátit na výrobce vozidla nebo autorizovaný servis, který vám informaci dohledá podle VIN kódu.

    Význam emisních norem pro řidiče a vlastníky vozidel

    Pro běžného řidiče jsou emisní normy důležité hlavně při registraci vozidla, návštěvě technické kontroly nebo v souvislosti s přístupem do některých měst. Starší auta s nižší normou EURO mohou mít omezený vjezd do určitých oblastí, zejména pokud se jedná o tzv. nízkoemisní zóny. Takové nízkosmisné zóny najdete v Rakousku, Německu, Itálii, Švýcarsku, Nizozemsku a postupně se k nim přidávají i další evropské země.

    Emisní norma EURO a ekologická daň: Jak spolu souvisejí

    V České republice je emisní norma vozidla přímo propojena s výší tzv. ekologické daně, oficiálně označované jako poplatek za přeregistraci vozidla s vyšší produkcí emisí. Tento poplatek se platí při prvním přepisu staršího ojetého vozu na nového majitele, a jeho cílem je motivovat k nákupu ekologičtějších aut a postupně omezit provoz starých a emisně nevyhovujících vozidel.

    Konkrétně platí, že:

    Emisní norma Výše ekologické daně
    EURO 010 000 Kč
    EURO 15 000 Kč
    EURO 23 000 Kč
    EURO 3 a vyššíbez poplatku
    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *