Dovoz auta ze Slovenska: Jak to chodí u bratrů?

Hledáte konkrétní model ojetého auta a nikde ho nemůžete najít? Možná se schovává u našich východních sousedů. Individuální dovoz ze Slovenska je možný a není ani příliš složitý. Jen počítejte s pár desítkami eur na poplatky navíc. Jak si své vysněné autíčko ze Slovenska přivézt, se dozvíte v tomto článku.

Obsah Zobrazit

    Automobilovým fanouškům se stává, že se zamilují do jednoho určitého modelu vozu, pokud možno ještě s konkrétní výbavou a barvou, a prostě ho musejí mít. A tak obhlížejí bazary fyzické i internetové a čekají, kdy se objekt jejich touhy objeví v inzerátu v rozumném stavu a za hezké peníze. Někdy se stane, že ho objeví v zahraničí. To naštěstí není neřešitelný problém. 

    Individuální dovoz ze zahraničí stručně

    Časově náročnější: pro auto si budete muset dojet, zařídit kontrolu originality, odhlásit na vývoz, zajistit si povinné ručení a převozní značky.

    Dražší: k pořizovací ceně musíte připočítat náklady na administrativu spojenou s vývozem a na cestu do zahraničí a zpět.

    Psychicky složitější: některé pokyny úředníků nejsou zcela jasné a dokážou člověka potrápit.

    Jestli vám auto stojí za trochu extra námahy, pojďte do toho!

    Nejčastěji čeští řidiči vyrážejí nakupovat ojetiny do Německa. V tamních autobazarech jsou totiž auta v dobré kvalitě s nadstandardní výbavou hlavně dražších a větších značek. Hodně Čechů umí německy a Němci mají jednoznačná pravidla vývozu, takže to není příliš složité. Podobně to chodí i v Rakousku

    Bohužel individuální dovoz z Itálie je komplikovanější, protože tam občas zavládne úřední šiml a navíc by auta měla zemi správně opouštět jen na vozíku, a ne po vlastních kolech. Polské ojetiny jsou opředeny zkazkami o krádežích a podvodech. 

    Naši slovenští bratři nabízejí takovou střední cestu. Bez problému se s nimi domluvíme po jazykové stránce, avšak zákony už mají za těch skoro 30 let od rozdělení trochu jiné, takže bude potřeba si je nastudovat. Individuálnímu vývozu nejdou příliš naproti, ale ani mu přehnaně nebrání.

    Kde koupit auto na Slovensku

    Můžete se vydat na dobrodružnou výpravu po slovenských autobazarech a spojit ji třeba s túrami po nádherných velehorách. Nebo začněte pátrat už doma na internetu. 

    Využijte tyto webové stránky:

    Když vám prodejce dopředu sdělí VIN kód, můžete zahájit pátrání na placených i neplacených stránkách po historii vozu. Mějte však na paměti, že vám podvodník může sdělit falešný VIN kód. Proto si pak na místě prověřte všechna místa, kde je uveden, zda nenesou známky manipulace. Někteří podvodníci zfalšování kódu umí bohužel zamaskovat tak, že to pouhým okem ani nepoznáte. 

    Slovenská vláda se snaží kupujícím usnadnit prověřování vozidla a zavedla povinnou kontrolu originality (KO) při změně majitele vozu, tedy i při odhlášení na export. Cílem této kontroly je prověřit faktický stav vozidla a jeho shodu s realitou. Bohužel se stává, že i auto, které bylo při kontrole schváleno, policie pozná jako kradené a novému „majiteli“ ho zabaví. Je na vás, zda na tuto kontrolu tedy budete spoléhat, nebo jestli si zajistíte další ověření po vlastní ose. 

    Když uvidíte auto fyzicky, podrobte ho důkladné kontrole. 

    • Zaměřte se na vrstvu laku, která může prozradit měněné díly karoserie,
    • Podívejte se na motor a výrobní čísla všech větších částí, které musí sedět s technickým průkazem i vzájemně. Pokud by například na bezpečnostních pásech bylo starší datum výroby než v techničáku, došlo k podvodnému omlazení vozidla. Pokud najdete mladší datum výroby na čelním skle, nemusí to nutně znamenat, že auto bouralo. Snad každému řidiči někdy rozbil sklo banální kamínek na silnici. 
    • Kontrola tachometru podle VIN je snad v našich končinách automatická. Nikdo nechce auto s přetočeným tachometrem.
    • Při vstupu do auta si pořádně čichněte. Pokud ucítíte zatuchlinu, zkontrolujte, zda podlaha není zrezlá a zda nebyla sedadla vyndaná. To by nasvědčovalo tomu, že auto bylo vytopené. Vytopené auto mívá bohužel nadobro poškozenou elektroniku, takže by to byla hodně špatná koupě. 
    • Trvejte na zkušební jízdě, vyzkoušejte klimatizaci, topení, elektroniku a poslouchejte motor. 
    • Prohlédněte si i podvozek na rampě a pokud možno vše chtějte vidět za denního světla. 
    Díky VIN kódu si můžete zkontrolovat, zda auto nemá přetočený tachometr.

    Postup dovozu auta ze Slovenska

    Kontrola originality

    Jakmile uzavřete kupní smlouvu na auto, vyrazte na kontrolu originality. Provádí je stanice KO, kterých je na Slovensku přibližně 100. Za proceduru zaplatíte kolem 80 EUR. 

    Převozní značky a odhlášení na vývoz

    Jestliže chcete získat převozní značky na Slovensku, vydejte se s potvrzením z kontroly originality „na policajty“, tedy na Krajské riaditeľstvo Policajného zboru. Tam auto odhlásíte na vývoz, dostanete malý i velký technický průkaz a vývozní tabulky.

    Podle evropské legislativy není nutné auto vyvážené ze státu EU do jiného státu EU odhlašovat. Úřad státu, ve kterém auto registrujete má povinnost o tom stát vývozu informovat, čímž se auto odhlásí. Takže pokud nepotřebujete převozní značky, tak se tomuto kroku můžete vyhnout. 

    Převozní značky je také možné za poplatek zapůjčit už v Česku s doručením až domů. Každopádně však musíte mít povinné ručení, pokud pojede auto po svých. 

    Postup přihlášení auta ze Slovenska

    Přihlášení vozu z EU probíhá takto: 

    1. Evidenční kontrola

    Když má auto platné STK a technickou kontrolu ze Slovenska, nemusí ji v Česku absolvovat znovu. Evidenční kontrola se provádí na stanicích STK, trvá pár minut a stojí cca 500 Kč. 

    • Povinné ručení

    Abyste auto zaregistrovali, musíte mít sjednané povinné ručení, což prokážete zelenou kartou. 

    • Schválení technické způsobilosti individuálně dovezeného vozidla

    Všechny doklady ze Slovenska, technické kontroly a měření emisí (pokud jste je museli absolvovat v ČR) donesete na magistrát. Pokud kupujete starší auto, bude vám vyměřena ekologická daň. Výhodou dovozu ze Slovenska je to, že Slováci mají v technickém průkazu uvedené stejné údaje jako my, takže nebude potřeba dokládat další technické parametry vozu jiným způsobem.

    • Registr silničních vozidel

    Donesete zelenou kartu, doklady z oddělení dovozu a občanský průkaz a dostanete SPZ, malý a technický průkaz. A auto je oficiálně české!

    Kdyby se vám nechtělo tohle všechno absolvovat, můžete si najmout firmu, která to udělá za provizi za vás. Možná se vám to díky ušetřenému času vyplatí. 

    Picture of Lucie Hromádková

    Lucie Hromádková

    Lucii předpověděli, že bude dobrá řidička už v pěti letech na pouťovém autodromu. Za opravdový volant sedla hned v 18 a od té doby se té svobody nemůže nabažit. Ráda hledá tipy pro řidiče a ještě raději o nich píše.

    4 Komentáře

    1. Dobry den,

      zajimal by me zdroj tehle informace.

      „Podle evropské legislativy není nutné auto vyvážené ze státu EU do jiného státu EU odhlašovat. Úřad státu, ve kterém auto registrujete má povinnost o tom stát vývozu informovat, čímž se auto odhlásí. Takže pokud nepotřebujete převozní značky, tak se tomuto kroku můžete vyhnout.“

      Prave resim prihlaseni vlastniho auta ze Slovenska a nevim zda musim nejak resit odhlasovani a nebo vraceni dokladu a SPZ.

      Dekuji

      Martin

      1. Dobrý den, ověřovala jsem informace a opravdu by si měli obě ministerstva informace předat, na tento postup mají 2 měsíce. To znamená, že ministerstvo ČR pošle kopii nového techničáku na odbor dokladů a evidence na Slovensko. Následně bude vozidlo ohlášeno. Avšak pokud se rozhodnete automobil nepřepravovat na vleku, ale jet s ním sám po silnici, nezapomeňte na sjednání převozních značek a také uzavřít dočasné povinné ručení.

    2. Dobrý den,

      je nutné jít na kontrolu originality, pokud nechci/nepotřebuji žádat o převozní značky?

      A k odpovědi výše – je nutné žádat o převozní značky v případě, že se s prodávajícím dohodnu na tom, že registraci vozidla (a tím pádem automatické odhlášení ze slovenského registru) provedu v ČR? jinými slovy lze převéz vozidlo do ČR na (platných) slovenských značkách?

      Děkuji
      Petra

      1. Dobrý den,
        kontrolou originality musí projít každé dovezené nebo i vyvezené vozidlo. Jedná se o zákon prováděný systémem kontroly na Slovensku. Probíhá na STK a cena se pohybuje okolo 80 EUR a více.

        Ve vašem případě není jisté, zdali by prodávající na toto „riziko“ přistoupil, protože je poté třeba vrátit slovenské značky a podobně. Tento postup se nedoporučuje.

        Jestliže rozhodnete pro jinou variantu, pojedete se svým novým autem po vlastní ose, je třeba zařídit převozní značky (cena okolo 90-100 EUR) a sjednat dočasné povinné ručení.
        Automobil na Slovensku nemusí být odhlášený. Úřad České republiky, ve kterém auto zaregistrujete má povinnosti o tomto informovovat úřad na Slovensku, čímž se auto odhlásí.
        Děkuji. Pěkný den.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *