Jak fungují detektory radarů a antiradary v České republice?
Používání zařízení, která řidičům pomáhá vyhnout se postihu za překročení rychlosti, je velmi častým tématem mezi motoristy, ale také odborníky na dopravu a legislativu. V České republice se rozlišují dva hlavní typy zařízení, a to pasivní detektory radarů a aktivní antiradary (rušičky). V tomto článku si vysvětlíme, jak fungují, jaký je mezi nimi rozdíl, co je legální, a co už za hranou zákona, a jaké případně hrozí sankce za jejich použití.
Legislativa v České republice
Používání detektorů a antiradarů se vždy řídí právními předpisy dané země. V České republice tuto problematiku upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, který jasně rozlišuje mezi pasivními detektory radarů a aktivními rušiči.
Co říká zákon? Podle § 3 odst. 6 zákona č. 361/2000 Sb.:
„Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen ‚antiradar‘).“
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.