Praktický průvodce: Jak odhalit sjeté brzdové desky a kotouče
Bez debat brzdy patří k nejdůležitějšímu prvku bezpečnosti vašeho vozu. Péče o ně je důležitá a hazardovat s nimi se rovná hazardu se životem svým i jiných. Zkusíme si tedy říci, jak bychom si mohli tyto prvky zkontrolovat, abychom si udělali nějakou představu co je ještě dobré, nebo kdy dát auto zkontrolovat. Dnes se především zaměříme na jejich opotřebení.
Obsah Zobrazit
Vizuální kontrola
Destičky se většinou dají, alespoň ty z přední strany kontrolovat vizuálně i bez sundání kola. Buď se koukneme průzory disků a nebo kol. To samé lze i s kotouči. Podrobná kontrola je však ideální po sundání kola.
Destičky
Destičky by měly mít určitou minimální tloušťku, kterou můžeme zjistit na internetu, nebo v dílenských příručkách. Většinou jsou to 2 mm. To už je docela hodně málo. Před koncem své životnosti navíc většina desek píská a naše moderní vozy jsou navíc vybaveny kontrolkami signalizující jejich opotřebení. Pokud se nám toto rozsvítí měly bychom neprodleně navštívit servis, nebo se pustit do výměny (pozor i elektronika se může mýlit, například špatným obvodem v deskách nebo jeho přetržením, či spojením).
Nežádoucí jsou i kusy vypadané destičky nebo její rozpraskání, to je špatně. Pokud sjedeme desky na smrt můžou nám vypadnout a my si zničíme jako bonus i kotouč a třmen a daleko nedojedeme. Na měření desek se buď dá užít šuplera a nebo měřící terčíky. Měřidla nám dají odhad toho v jakém stavu jsou zhruba naše desky co se ještě brusného materiálu týká.
Kotouče
I kotouč má nastavenou minimální šířku, kterou se buď dozvíme u jeho výrobce a nebo v dílenské příručce. Další věcí je ta, že kotouč nesmí mít nadměrnou hranu. Pokud má hranu dá se brousit, nicméně, já osobně malinké hranky neřeším, a když vidím velké hrany kotouče nebrousím, ale přistoupím k výměně kotoučů i desek. Hranu kotouče můžeme zkontrolovat vizuálně i dotykem. Nedělejte to na teplých brzdách! Spálíte se. Na vychladlém autě je to v pořádku a prostě si na kotouč sáhneme.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.