Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Praktický průvodce: Jak odhalit sjeté brzdové desky a kotouče

Praktický průvodce: Jak odhalit sjeté brzdové desky a kotouče

0

Bez debat brzdy patří k nejdůležitějšímu prvku bezpečnosti vašeho vozu. Péče o ně je důležitá a hazardovat s nimi se rovná hazardu se životem svým i jiných. Zkusíme si tedy říci, jak bychom si mohli tyto prvky zkontrolovat, abychom si udělali nějakou představu co je ještě dobré, nebo kdy dát auto zkontrolovat. Dnes se především zaměříme na jejich opotřebení.

Praktický průvodce: Jak odhalit sjeté brzdové desky a kotouče

Vizuální kontrola

Destičky se většinou dají, alespoň ty z přední strany kontrolovat vizuálně i bez sundání kola. Buď se koukneme průzory disků a nebo kol. To samé lze i s kotouči. Podrobná kontrola je však ideální po sundání kola.

Destičky

Destičky by měly mít určitou minimální tloušťku, kterou můžeme zjistit na internetu, nebo v dílenských příručkách. Většinou jsou to 2 mm. To už je docela hodně málo. Před koncem své životnosti navíc většina desek píská a naše moderní vozy jsou navíc vybaveny kontrolkami signalizující jejich opotřebení. Pokud se nám toto rozsvítí měly bychom neprodleně navštívit servis, nebo se pustit do výměny (pozor i elektronika se může mýlit, například špatným obvodem v deskách nebo jeho přetržením, či spojením).

Nežádoucí jsou i kusy vypadané destičky nebo její rozpraskání, to je špatně. Pokud sjedeme desky na smrt můžou nám vypadnout a my si zničíme jako bonus i kotouč a třmen a daleko nedojedeme. Na měření desek se buď dá užít šuplera a nebo měřící terčíky. Měřidla nám dají odhad toho v jakém stavu jsou zhruba naše desky co se ještě brusného materiálu týká.

Kotouče

I kotouč má nastavenou minimální šířku, kterou se buď dozvíme u jeho výrobce a nebo v dílenské příručce. Další věcí je ta, že kotouč nesmí mít nadměrnou hranu. Pokud má hranu dá se brousit, nicméně, já osobně malinké hranky neřeším, a když vidím velké hrany kotouče nebrousím, ale přistoupím k výměně kotoučů i desek. Hranu kotouče můžeme zkontrolovat vizuálně i dotykem. Nedělejte to na teplých brzdách! Spálíte se. Na vychladlém autě je to v pořádku a prostě si na kotouč sáhneme.

Praskliny na kotouči

To je opravdu zlé. Pokud vidíme praskliny na kotouči je na čase kotouč okamžitě vyměnit. Jakákoli anomálie prasknutí, díra, prodření je špatně. Nepouštějte se do žádného lepení ani vaření atd.. je to nesmysl a nebezpečné. Kupte nový díl a bude to v pořádku.

Házení a kopání

Pokud jedeme a zabrzdíme a začal nám vibrovat volant je to špatně. S největší pravděpodobností je kotouč zvlněný a tzv “nám kecá do řízení“. To je špatně. Osobně bych ho opět nikde nenechával srovnávat, ale dal raději nový.

Házet nám mohou i nové kotouče. Pokud koupíme velmi levné díly nejasného původu, tak se mohou po několika kilometrech teplem zvlnit a začnou házet, proto je dobré kupovat brzdové součásti od ověřených výrobců, kteří s tím mají léta zkušenosti a vědí co dělají, ale pozor dnes je doba taková, že se díly přebalují! Proto není někdy jistota koupení perfektní značky za pár korun, protože obal může být originál, ale díl už nikoliv! Na druhou stranu mnozí věhlasní výrobci vyrábějí své zboží na stejných linkách, jako levnější distributor. Zde proto uvedu pár značek co osobně používám:

Na těžká a výkonná auta – TRW, ATE, Brembo, Ferodo, Texar.

Na lehčí auta a méně výkonná – Blue print, Febi, Meyle, ABS.

Výběr nechám na vás, ideální je, když si počtete fóra a nebo zajdeme za kamarády, mechaniky, kteří to mění a řeknou vám co sami používají a co se kazí víc a míň. I ten nejlepší výrobce může mít špatný den.

Co budu potřebovat při výměně kotoučů a desek?

I tuto záležitost zvládneme doma, protože zas taková věda to není, ale je třeba určité zručnosti a zkušenosti, ty jsou v tomto případě důležitější než samotná mechanická zručnost. My si řekneme absolutně stručný základ, alespoň pro představu.

  • Třmeny jsou uchyceny na plovoucích čepech na přední nápravě, většinou imbus č.7 (tento imbus nebývá součástí všech sad, proto si jej opatřete) někdy bývají i torxy. Vzadu jsou nejčastěji šrouby, kdy na pouzdru nalezneme šestihran č. 15 a na šroubu č.13.
  • Plovoucí čepy vždy čistíme i jejich pouzdra a kontrolujeme prachovky a nebo měníme. Já osobně je mažu měděnou vazelínou, nebo keramickou vazelínou, či silikonovým olejem – vazelínou a nebo mazivem k tomu určeným. Vždy toto mazání vyvolává debaty spoustu odborníků a každý vám bude tvrdit, že právě jeho mazivo je to top a nejlepší, ale za mě s měděnou vazelínou, keramikou a nebo silikonovým mazivem vedle nešlápnete, tečka. Pozor, prý už jsou na trhu i čepy, které by se mazat neměli, ale já jsem se s nimi ještě nesetkal, měly by být od firmy ATE.
  • Kotouče jsou pojištěny pojistnými šrouby. Ty musíme sundat, což někdy nejde pokud zarezly a musí se případně odvrtat. Pokud je budeme dotahovat zpět, tak já je nikdy nedotahuji tzv. “na krev” protože to pak nejde povolit, chce to trochu citu a půjde to. Někdy je třeba sundat držák brzdiče, abychom kotouč dostali ven. 
  • Před nasazením nového kotouče si já osobně náboj tenkou vrstvou ideálně keramické vazelínu a nebo měděné máznu. Zde to opět rozvíří mnoho debat a spousty mechaniků vám řekne, že je to špatný postup, protože to může způsobit házivost a nepatří tam nic. Mne osobně se nic takového nikdy nestalo, pokud nepoužijete extrémní množství vazelíny, tak si myslím, že házivost nehrozí, ale nejsem odborník. Já to mažu proto, protože pokud je příště budete sundávat a nemazali jste, budete je nejspíš muset srážet a bouchat po nich. Což je podle mne mnohem horší než trocha maziva a proto já osobně mažu, ale opravdu tenkou vrstvu.
  • Důležité je pak očistit a odmastit dosedací plochy pro desky. Někdo zde opět maže, třeba jako já, ale opravdu jen místo kde deska chodí a nic víc a vrstvou menší než tenkou, kdy opět používám keramiku a nebo měděnou vazelínu. Já to dělám roky a nikdy jsem dosud neměl žádný problém, ale nejsem profesionál, kdy vám možná řeknou jinou zkušenost. Zkrátka každý dělá, jak umí a co zrovna funguje jemu a nemohu tvrdit, že má někdo lepší, nebo horší postup.
  • A teď to nejdůležitější, k tomu abyste zatlačili písty třmenů je třeba speciálního nářadí. Přední třmeny zatlačíte i velkými sikovkami, nebo svorkou, ale ty zadní, kde je například integrovaná ruční brzda, na ty je ideální zatlačovací přípravek. Musíte tlačit a otáčet, neboť se v nich nachází jemný závit. Já osobně roky používám sadu Yato YT-0682 s cenou cca. 600 Kč. Má nástavce na většinu vozů, s kterými se můžete potkat.
  • Po výměně je potřeba také brzdnou soustavu pořádně odvzdušnit, to jsme vám popsali v samostatném článku.

Závěrem je třeba říci, že pokud nemáte dostatečné zkušenosti, tak se do brzd nikdy nepouštějte! Jde o život a pokud člověk neví co dělá, tak může být problém. I můj postup je jistě jiný, než doporučení mnohých výrobců. Já jej provádím dle sebe a na své riziko a to taky beru na vědomí, že je to tzv. bez záruky, neboť nejsem pověřený servis. Opírám se však o několik let zkušeností a to, že jsem to na svých a vozech rodiny dělal několikrát a nikdy se nic nestalo, pro cizí lidi, bych rozhodně nic neopravil a doporučuji obracet se na odborníky, kteří procházejí školeními a měly by být zběhlý v problematice.

Podělte se do komentářů, jaký je váš nejlepší postup.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články