Vymysleli soudruzi z NDR další vymoženost? To zjistíme na jaře, až se na německých čerpacích stanicích objeví hned dva nové druhy nafty.
Každý rok se něco mění
Každý rok v každém státě začne platit několik nových změn pro řidiče. V dnešní době se k tomu často váže ještě ochrana přírody. Po celém světě je spousta firem nucena produkovat co nejekologičtější produkty. K nám se dostávají hlavně nařízení z EU. Ta chce totiž mimo jiné snížit množství oxidu uhličitého v atmosféře. To se týká především dopravního průmyslu a to včetně pohonných hmot. Přesně proto vznikla další nová paliva s názvy B10 a XTL.
V Německu, odkud tyto nafty pochází, plánují zavedení dvou dalších stojanů na několika benzínkách. Podle spokojenosti se pak budou nafty rozšiřovat nejen do ostatních koutů Německa, ale i do dalších států Evropské unie.
Co je nafta B10
Nafta B10 se bude lišit od té současné (B7) pouze v max. množství biosložky. Jak už název vypovídá, maximální množství biosložky se nyní posune ze 7 % na 10 %. V Česku ale zatím zůstaneme u té B7.
Alespoň jedno ze zmíněných paliv se na jaře vyskytne na více než 700 německých pumpách. Pro představu to tvoří zatím pouhých 5 % z celkového počtu benzínových pump v Německu, kterých je asi 14 500.
Co je to XTL nafta
Co vůbec nová zkratka XTL znamená? V angličtině je to „X To Liquid“. V překladu tedy „přeměna X na kapalinu“. Pamatujete na rovnice ze školy? Neznámá se nejčastěji vyjadřovala jako X. Tady je to úplně stejné. V tomto případě X představuje neznámou surovinu. Nejčastěji jde o biomasu, uhlí, či plyn. Když se jedna z těchto látek zkapalní, vznikne z ní nový zdroj energie. Na výrobu této syntetické nafty tedy není potřeba ropa a právě to je důvod, proč je považována za ekologičtější.