Nové nafty B10 a XTL mají být ekologičtější. Přinesou ale spíš obavy.

Vymysleli soudruzi z NDR další vymoženost? To zjistíme na jaře, až se na německých čerpacích stanicích objeví hned dva nové druhy nafty.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Každý rok se něco mění

    Každý rok v každém státě začne platit několik nových změn pro řidiče. V dnešní době se k tomu často váže ještě ochrana přírody. Po celém světě je spousta firem nucena produkovat co nejekologičtější produkty. K nám se dostávají hlavně nařízení z EU. Ta chce totiž mimo jiné snížit množství oxidu uhličitého v atmosféře. To se týká především dopravního průmyslu a to včetně pohonných hmot. Přesně proto vznikla další nová paliva s názvy B10 a XTL.

    V Německu, odkud tyto nafty pochází, plánují zavedení dvou dalších stojanů na několika benzínkách. Podle spokojenosti se pak budou nafty rozšiřovat nejen do ostatních koutů Německa, ale i do dalších států Evropské unie.

    Benzina ESSO Německo
    zdroj: Matěj Blažek

    Co je nafta B10

    Nafta B10 se bude lišit od té současné (B7) pouze v max. množství biosložky. Jak už název vypovídá, maximální množství biosložky se nyní posune ze 7 % na 10 %. V Česku ale zatím zůstaneme u té B7.

    Alespoň jedno ze zmíněných paliv se na jaře vyskytne na více než 700 německých pumpách. Pro představu to tvoří zatím pouhých 5 % z celkového počtu benzínových pump v Německu, kterých je asi 14 500.

    Co je to XTL nafta

    Co vůbec nová zkratka XTL znamená? V angličtině je to „X To Liquid“. V překladu tedy „přeměna X na kapalinu“. Pamatujete na rovnice ze školy? Neznámá se nejčastěji vyjadřovala jako X. Tady je to úplně stejné. V tomto případě X představuje neznámou surovinu. Nejčastěji jde o biomasu, uhlí, či plyn. Když se jedna z těchto látek zkapalní, vznikne z ní nový zdroj energie. Na výrobu této syntetické nafty tedy není potřeba ropa a právě to je důvod, proč je považována za ekologičtější.

    Pro která auta jsou nafty určené

    Asi jediným problémem je vysoký obsah biosložek, což znamená, že může být pro určitá auta nebezpečný. A to i pro některé novější vozy. Zkrátka stejně jako XTL, ani B10 nebudete moct natankovat do každého auta.

    Jelikož s tím začali Němci, ví se zatím, že obě nafty budou určené především pro německé značky a auta ze sousedních států. Tady je máte hezky abecedně: Audi, BMW, Citroen, Cupra, Dacia, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Škoda, Toyota, Volkswagen a Volvo.  Jsou to tedy spíš rodinná osobní auta a nikoliv žádné brutální sporťáky. Samozřejmě nezáleží jen na značce, ale i na modelu.

    Organizace ADAC momentálně pracuje na kompletním seznamu modelů, do kterých budou moci řidiči obě nafty bez obav natankovat. 

    Kdybyste si nadcházející jaro chtěli udělat výlet do Německa a jedno ze zmíněných paliv vyzkoušet, prozatímní nejrozumnější řešení je se obrátit na výrobce vašeho vozu.

    Na závěr jsem se pro vás vymyslel moudro dne, možná i roku: Dokud se vymýšlejí nová paliva, nemusíme se bát zákazu spalovacích motorů.

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *