Tlak olejového čerpadla vyhodnocuje čidlo tlaku oleje. Olejové čerpadlo nalezneme v olejové vaně. Jeho závadu nám většinou prozradí kontrolka oleje.
Jak poznat vadné olejové čerpadlo?
Ve většině případů dojde k rozsvícení kontrolky oleje . Někdy také může začít kontrolka problikávat, což také značí, že čerpadlo nejspíše není v nejlepší formě. Dále jej samozřejmě lze identifikovat měřením tlaku oleje, kde se udává přípustná odchylka do 5 %. V momentě, kdy se kontrolka rozsvítí bývá většinou pozdě, hlavně u motoru 1.4 16v, který se montoval například do Volkswagenu Golf 4 generace s výkonem 55 kW. Zde je softwarově potlačena kontrolka, což značí, že je její reakce opožděná a to má za následek totální zadření. Tento motor je navíc pověstný pro tuto závadu, kdy i já byl sám svědkem tohoto počinu. Důležitá je však i kontrola správné hladiny oleje. Je třeba také vyloučit ucpání olejových kanálů.
Proč se olejové čerpadlo pokazí?
Ucpání sacího koše
Nejčastější závadou je ucpání sacího koše olejového čerpadla nečistotami. Pokud se přicpe, zamezí proudění oleje a může nastat i zadření samotného čerpadla a následně motoru. Za ucpání mohou nečistoty v olejové vaně.
Mechanické selhání
Toto je opět velmi časté. Čerpadlo se zkrátka věkem či selháním mechaniky pokazí a přestane plnit svoji funkci.
Snížená hladina oleje
Pokud motor nemá požadované množství oleje nebude mít ani správný tlak a čerpadlo může jet tzv. na sucho, což způsobí jeho selhání.
Selhání chlazení
Jak jsme si řekli výše, tak i olej má svůj olejový chladič. Pokud selže chlazení, opět to může odnést olejové čerpadlo.
Kdy měnit olejové čerpadlo?
Jak zaznělo výše, olejové čerpadlo je třeba měnit v momentě odchylky tlaku vyšší než 5 %. Výjimkou by mohl však být motor 1.4 16v 55 kW od koncernu Volkswagen. Tam bych jej měnil s každými rozvody. Cena čerpadla se pohybuje kolem cca 2200 Kč včetně nového řetězu.
Co způsobí vadné olejové čerpadlo?
Ve zkratce, vadné olejové čerpadlo znamená zadření motoru. Zde doporučuji můj článek zadřený motor a generální oprava motoru . Jak všichni víme, olejové mazání je pro motor a jeho chod potřebné. Pokud mazání neproběhne, motor se zadře.
Olejové čerpadlo může selhat z několika důvodů, jeho selhání však může mít na svědomí zadření motoru.
Ne každý motor má olejové čerpadlo
Je třeba si říci i zajímavosti, takže ne každý motor má olejové čerpadlo. Dvoutaktní motory olejové čerpadlo nemají, neboť jej maže palivo s příměsí dvoutaktního oleje v požadovaném poměru. Neměl bych však úplně pravdu, pokud bych řekl že motorová pila nemá olejové čerpadlo. Motorová pila olejové čerpadlo má, byť ji pohání dvoutaktní motor a to slouží k mazání řetězu, bez kterého by se nám řetěz uvařil, nebo nám vydřel lištu, neřezal, zadřel řetězku atd. Toto čerpadlo je umístěné na boku pily a přístup k němu je po sundání spojky. O jeho pohon se opět stará kliková hřídel.