Každý typ nosiče i držáku má svůj hmotnostní limit , který se započítává do celkové nosnosti střechy (včetně samotného nosiče a boxu). Ať už vezete kufry, kola nebo stavební materiál, vždy zkontrolujte, že je náklad rovnoměrně rozložený a pevně zajištěný . Po několika kilometrech jízdy doporučujeme popruhy znovu dotáhnout – vítr a vibrace je mohou uvolnit.
Nepodceňujte obsah střešního boxu
Bezpečné upevnění nákladu nekončí u samotného nosiče nebo boxu. I když je střešní box uzavřený, předměty uvnitř se mohou při prudkém brzdění, nárazu nebo vyhýbacím manévru posunout . Takový pohyb může poškodit vnitřní stěny boxu, změnit rozložení hmotnosti vozu a v krajním případě ohrozit posádku, pokud by došlo k proražení krytu .
Výrobci proto doporučují vnitřní popruhy, síťky nebo přepážky , které drží obsah boxu pevně na místě. U kvalitnějších modelů bývá toto příslušenství součástí výbavy , u levnějších se dá jednoduše dokoupit.
I když policie při běžných kontrolách střešní box obvykle neotvírá, v případě dopravní nehody nebo podezření na nesprávné zajištění nákladu může být jeho obsah předmětem vyšetřování . Vyplatí se proto věnovat pár minut navíc i zajištění toho, co máte uvnitř, nejen z hlediska bezpečnosti, ale i kvůli případnému posuzování pojišťovnou.
Jak náklad na střeše ovlivňuje jízdu?
Každý kilogram navíc na střeše má větší vliv, než by se mohlo zdát. Náklad zvedá těžiště vozidla, mění jeho stabilitu v zatáčkách a zvyšuje odpor vzduchu. To se projeví nejen vyšší spotřebou paliva – podle testů může vyrůst o 10 až 20 % – ale také delší brzdnou dráhou a pomalejší reakcí vozu .
Proto je nutné vždy jezdit pomaleji a opatrně ! Při plně zatíženém autě počítejte s horší akcelerací i ovladatelností. Vyhněte se prudkým manévrům, držte větší bezpečnostní odstup a snižte rychlost, zejména na dálnici nebo při silném bočním větru. Ideální je nepřekračovat rychlost 120 km/h , u těžšího či objemného nákladu raději ještě méně!
Důležité je také správně upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety podle údajů v návodu k obsluze.
Během delší cesty pravidelně kontrolujte upevnění , popruhy a úchyty mohou po několika kilometrech lehce povolit. Doporučuje se zastavit zhruba po každých 100 kilometrech , zkontrolovat dotažení a pokračovat s jistotou, že máte vše bezpečně pod kontrolou.
Jak je to s délkou nákladu na střeše?
Zákon č. 361/2000 Sb . o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně § 52 přesnou maximální délku nákladu na střeše auta nestanovuje, určuje však celkovou délku jízdní soupravy . U osobních vozidel (včetně případného přívěsu) nesmí celková délka překročit 12 metrů . I když tedy není konkrétně uveden rozměr samotného nákladu, musí být vždy umístěn tak, aby neohrožoval bezpečnost provozu a neomezoval ovladatelnost vozidla .
Při přepravě delších předmětů, například žebříků, prken nebo sportovního vybavení, je nutné dbát nejen na délku , ale i správné rozložení hmotnosti a pevné uchycení . Pamatujte, že špatně zajištěný nebo neoznačený náklad může vést nejen k pokutě, ale i k odmítnutí pojistného plnění v případě nehody.
Jak správně označit přečnívající náklad?
Pokud náklad přesahuje vozidlo o více než 1 metr vpředu nebo vzadu, musí být viditelně označen :
červeným praporkem o rozměrech minimálně 30 × 30 cm ,
a za snížené viditelnosti také červeným světlem nebo odrazkou .
Z boku nesmí náklad přesahovat více než 40 cm přes obrys vozidla .
Ačkoli zákon nestanovuje přesnou maximální délku samotného nákladu, platí, že celková délka vozidla nebo jízdní soupravy (včetně přívěsu) nesmí překročit 12 metrů !
Pokuty a rizika při špatném upevnění
Přeprava nákladu je v České republice upravena zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích . Pokud policie zjistí, že je náklad špatně upevněn , zakrývá registrační značku nebo ohrožuje ostatní účastníky provozu , hrozí řidiči:
pokuta až 2 000 Kč na místě ,
až 2 500 Kč ve správním řízení ,
v krajním případě i zákaz další jízdy .
Pokud by špatně zajištěný náklad způsobil dopravní nehodu , může pojišťovna odmítnout pojistné plnění a vzniklou škodu vymáhat po řidiči .
Pojištění nákladu – je to potřeba?
Mnoho řidičů se mylně domnívá, že jakýkoliv náklad umístěný na střeše auta je automaticky pojištěn. Ve skutečnosti tomu tak není! Základní povinné ručení kryje pouze škody, které způsobíte jiným osobám nebo jejich majetku , nikoli škody na vašem vozidle či přepravovaném nákladu .
Pokud chcete mít jistotu, že budete chráněni i v případě poškození nákladu na střeše, vyplatí se sjednat připojištění v rámci havarijního pojištění nebo uzavřít samostatné pojištění sportovní výbavy či přepravovaných věcí . Některé pojišťovny navíc nabízejí rozšířené krytí , které zahrnuje i případy, kdy náklad spadne ze střechy vozidla , ovšem pouze tehdy, pokud byl řádně a bezpečně upevněn .
Před delší cestou proto doporučujeme zkontrolovat pojistnou smlouvu a ověřit, zda se pojištění vztahuje i na přepravovaný náklad. Tím se vyhnete nepříjemným překvapením v případě nehody nebo poškození věcí během přepravy.
Cestování do zahraničí: Pozor na rozdíly v předpisech!
Před cestou za hranice si vždy ověřte, jaké dopravní předpisy platí v cílové zemi. V rámci Evropské unie sice existuje základní rámec pro upevnění nákladu (norma EN 12195-1 ), jednotlivé státy však mohou mít vlastní a přísnější požadavky .
Například:
Německo: Kontroly zabezpečení nákladu jsou velmi časté. Policie může při zjištění nedostatků nařídit okamžité přeložení nebo demontáž nákladu .
Itálie a Rakousko : Přečnívající náklad musí být označen reflexní tabulkou s červenými a bílými pruhy – obyčejný červený praporek zde nestačí.
Francie: Pokud náklad zasahuje do jízdního pruhu , je nutné i boční označení výstražnými prvky.
Neznalost zákonů v zahraničí se nevyplácí, pokuty se běžně pohybují od 100 do 500 EUR , v některých případech mohou být výrazně vyšší , a dosahovat až 2 000 EUR.