Jednou z největších společností v automobilovém průmyslu je nepochybně koncern Volkswagen. Stačí vzít v potaz, jak široká škála automobilů pod tento koncern patří. Od Škody Fabia se dostaneme až ke sportovním speciálům Porsche a exkluzivním kouskům Bugatti. A různé vozy pohánějí různé motory. Někdy je cílem maximální výkon a jindy úspora či ekologická čistota. Koncern VW tedy nemá pouze bohatý seznam automobilů, ale také motorizací. Při bližším prozkoumání zjistíme, že žádná jiná automobilka na světě nenabízí takový počet různých motorů.
Řadový tříválec
Až donedávna byl minimální počet válců v autě čtyři, ale vše změnily motory tříválcové. Dnes už jsou velice rozšířené a potkáváme je denně. Osazují se hlavně do malých městských aut, které zrovna velké požadavky na výkon nemají. Pomocí přeplňování ale poskytují dostatek výkonu pro každodenní ježdění a minimální spotřebu. Takzvaný „tříhrnek“ najdete například v vozech Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Rapid, Audi A1, Audi A3, Audi Q3, VW up!, VW Golf, VW Polo, Seat Leon, Seat Ibiza a v mnoha dalších.
Řadový čtyřválec
Tohle je asi nejrozšířenější motor na silnicích. Čtyřválce disponují výbornými vlastnostmi a výtečnou rovnováhou. Tyto motory prošly dlouhou evolucí a pro obvyklé používání automobilu je to nejlepší možnost. Čtyři válce v řadě tak najdeme v nabídce u drtivé většiny modelů koncernu. Ale jak jde čas a přitvrzují se emisní limity, tak bývají nahrazovány tříválci. To platí třeba u Fabie.
Plochý čtyřválec
Pod pojmem plochý čtyřválec se vám pravděpodobně vybaví automobilka Subaru. Do vývoje těchto motorů se ale dal i koncern, a to z důvodu, aby nahradil plochý šestiválec. Proč? Přísné emisní limity. Osazen byl do vozů Porsche Cayman a Porsche Boxster. Díky modernímu zpracování údajně disponuje plochý čtyřválec lepšími vlastnostmi než šestiválcový brácha.
Řadový pětiválec
Motory R5 používala hlavně Audi ve svých sportovních vozech. Tyto motory mají nezapomenutelný zvuk a výborný výkon. Poprvé byl tento typ motoru použit roku 1976 a v dnešní době je osazen ve vozech Audi TT RS a Audi RS3. Objevil se vlastně i pod kapotou RS Q3, ale to byla spíše krátkodobá záležitost.
VR 6
Začněme tím, co tohle označení vlastně znamená. Je to něco mezi řadovým a vidlicovým šestiválcem. Válce jsou rozevřeny v úhlu 15 stupňů a překrývá je jedna celistvá hlava motoru. Díky této konstrukci zabírá výrazně méně prostoru a umožňuje osazení do menších automobilů. Poháněl tak VW Golf R32, VW Passat R36, Auti TT a tak dále. Se zmenšováním se šlo ještě dále a vyvinul se i motor VR5.
Vidlicový šestiválec V6
Vidlicové šestiválce známe jako ty motory, které disponují velice pěkným výkonem, ale jsou poměrně malé a mají normální spotřebu. Najdeme ho ve všech možných typech automobilů. Pohání klasické osobní vozy, SUV, pick-upy a tak dále. Nevýhodou tohoto typu motoru je jeho složitost. Má totiž dvě hlavy, což znamená dvojité vačkové a ventilové ústrojí. To stejné platí o svodech, které jsou po obou stranách motoru. Najdeme ho tedy ve VW Amarok a Porsche Cayenne, či v množství modelů Audi.
Plochý šestiválec
O tomto motoru jsem se zmínili u plochého čtyřválce. Tímto Boxerem se proslavila zejména automobilka Porsche. A jaké jsou výhody tohoto motoru? Umožňuje snížit těžiště vozidla, což se pozitivně projevuje na řízení a zatáčení. A to jsou přesně vlastnosti, ve kterých Porsche 911 exceluje.
Vidlicový osmiválec V8
V8 je hlavně záležitostí amerických automobilek. Jako první vás pravděpodobně s tímto motorem napadne Ford Mustang. Obrovskou základnu fanoušků má ale i v Evropě. Nachází se pod kapotou luxusních a sportovních automobilů, a kvůli downsizingu ho dnes v nových vozech najdeme jen výjimečně. Platí to o Porsche Panamera a Cayenne, VW Touareg a podle nových zpráv jím bude disponovat i nová Audi RS7.
Vidlicový desetiválec V10
V podstatě jsou to spojené dva pětiválce, ale v srdcích petrolheadů je to něco mnohem více. Vynikající vlastnosti vznikají díky použité konstrukci. Spojením dvou pětiválcových bloků se dokonale vyrovnají primární i sekundární síly. Minimalizují se také vibrace, které jinak motory s lichým počtem válců mají. Tyto motory už jsou doopravdy exkluzivní zboží. Najdeme je u Audi R8 nebo u Lamborghini Huracán. V minulosti figuroval v nabídce VW i naftový desetiválec.
Vidlicový dvanáctiválec V12
Ten snad ani nepotřebuje představovat. Jedná se o jeden z neušlechtilejších motorů vůbec. Dokážete si vybavit ty videa, ve kterých jsou lidé schopni postavit na hranu minci položenou na krytu motoru? Spojení dvou šestiválců má za následek dokonale hladký chod. Veškeré síly se vynulují a dá se tedy označit za dokonale vyvážený motor. V koncernu ho potkáme jen zřídka. Najdeme ho v Lamborghini Aventador a v minulosti se objevil také v Audi Q7 nebo VW Phaeton.
W12
Tohle je specialita koncernu VW. Konstrukce se možná špatně představuje. Popíšeme vám ho takhle: dvě válcové sady složené z čtyř řad tříválců. V podstatě je to spojení dvou motorů VR6. Snad vám to dává smysl. Používá ho hlavně britské Bentley v modelech Continental a Bentayga.
Brutální W16
V tomto případě vám můžeme konstrukci popsat velice snadno. Jsou to dvě V8 spojené tak, aby měly společnou jednu klikovou hřídel. A pohání pozemské střely Bugatti Veyron a Chiron. Koncern VW je jediným výrobcem tohoto typu na světě a do Bugatti se montují v Molsheimu.