I vašeho plechového miláčka jednou čeká vstup do důchodového věku. Automobil se ale po překročení určitého věku nestane důchodcem, ale veteránem. Tato změna s sebou přináší určité povinnosti a úlevy. Pokud si tedy chcete zakoupit víkendovku na příležitostné projíždění, nebo vlastníte starší vůz, tak si následující článek pozorně přečtěte.
Auto se stane veteránem po uplynutí 30 let
Doba, po jejímž uplynutí se auto stane veteránem je u nás pevně stanovena. Ministerstvo dopravy ji stanovilo na 30 let. Tato doba se nepočítá od první registrace vozidla, nýbrž ode dne výroby. Poté nastávají jeho veteránské roky. Pouhým získáním veteránské značky to v žádném případě nekončí.
Veteránů jsou u nás desítky tisíc
Veteránská registrační značka obsahuje dobře známý alfanumerický znak „V“. Tím se odlišuje od značek klasických. V České republice má tuto značku několik desítek vozů. Možná se vám to zdá až neuvěřitelné. Musíme ale uvést fakt, že většina veteránů je pečlivě uschována někde v soukromé sbírce. Jiné se ale pravidelně na silnici podívají. Pro získání veteránské registrační značky musel každý vůz úspěšně projít řádnou registrací.
Rozdělení veteránů podle kodexu FIVA
- Třída A (Ancestor) do 31. prosince 1904
- Třída B (Veteran) mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918
- Třída C (Vintage) mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930
- Třída D (Post Vintage) mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945
- Třída E (Post War) mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960
- Třída F mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970
- Třída G mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA (stáří 30 let)
Odpuštění ekologické daně
Každý vůz jezdící po českých silnicích a dálnicích musí mít zaplacenou ekologickou daň. Ta se podle splňovaných emisních limitů může vyšplhat až na 10 000 Kč. To se ale veteránských vozů netýká. Proč? Vždyť jsou to staré vozy a po silnicích budou jezdit také. Jsou totiž zcela osvobozeny od nutnosti placení ekologické daně během první registrace. Souvisí s tím také neporovnatelně nižší sazby povinného ručení. Kvůli neplacení ekologické poplatku musíte projít testem, za nějž zaplatíte 3 000 Kč.
Připravte se ale i na poplatky
Jak jsme si řekli, tak platit budete za registraci veteránského vozidla. Výdaje ale pokračují. Platit budete i za samotnou registraci do registru historických vozidel. Za pouhou registraci zaplatíte 800 Kč. Do této položky je potřeba započítat také kvalitní nafocení vozidla, proplacení cesty komisaře a podobné náklady. Tady už záleží na vás, jak draze vás tyto kroky vyjdou.
Prvním krokem k získání veteránských značek je testace
Veteránské značky získáte po tom, co zvládnete projít testacemi. První čeká automobil a jeho majitele klubová testace, jejíž cena závisí na klubu. Při klubové testaci se zjišťuje hlavně historická způsobilost vozu. Nesmí ale přesáhnout 2 000 Kč. Teprve po úspěšném projití dochází na krajskou testaci. Její cena je pevná a je ustanovena na 800 Kč. Při testaci krajské je naopak prioritou technická stránka vozu.
V současnosti je stanovena lhůta u testování historického původu vozidel a jejich technického stavu na 2 roky. Od 1. září 2023 dojde k prodloužení až na 5 let. Další novinkou také bude to, že technická prohlídka, která bude probíhat na STK – stanicích technické kontroly, bude probíhat s přihlédnutím k různému stupni technického pokroku vzhled k času uvedení vozidel do provozu. Na základě toho byly vytvořeny 3 základní kategorie:
- předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953)
- poválečná vozidla (1. 7. 1953 – 30. 6. 1972)
- novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972).
Co si připravit k získání veteránských RZ
Než se tedy vydáte na test technické způsobilosti, tak nejprve musíte úspěšně projít testem historické původnosti. K tomu budete potřebovat nejen testovaný vůz, ale také vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci. Neopomeňte také testační protokol, všechny údaje o vozidle, lokalizaci identifikačních znaků, protokol o technické prohlídce a 12 fotografií o rozměru 6×9 centimetrů. V případě fotografií si dejte pozor, aby byly lesklé a barevné. Musejí být vytisknuty na fotografickém papíru.
Co musí vůz splňovat, aby mohl dostat veteránské značky
- originální typ motoru a převodovky
- původní typ a rozměry ráfků
- karoserie bez koroze
- dobrý technický stav a bezchybná funkčnost
- absence nepůvodních doplňků
- dobrý povrch hliníkových částí
- jednotný celistvý lak (jiné podmínky jsou u laku původního)
- dobrý povrch chromovaných částí
- čistota karoserie, motoru a podvozku
- zachovalý interiér v pěkném stavu
Po registraci získáte veteránské značky
Po testaci vás pak čeká pouze registrace historického vozidla. V současnosti každý kraj v České republice má jedno určené registrační místo, kam se musíte vydat, aby jste veterána přihlásili. Od 1. září 2023 nás čeká změna, a bude možné se nově registrovat nejen v místě bydliště, ale i na 14 úřadech obcí s rozšířenou působností v sídlech jednotlivých krajů a v Kolíně.
Veteránské značky znamenají i omezení
Řekli jsme si, jaké výhody přinášejí veteránské značky. Nesmíme ale opomenout ani omezení, které se k nim pojí. Když se podíváme do kodexu FIVA, tak historické vozidlo je popisováno jako „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není využíváno ke každodenní přepravě„. Z toho je tedy jasné, že automobil na veteránských značkách smíte používat spíše jako „víkendovku“, ale každý den s ním do práce jezdit nesmíte. Je také důležité vědět, že automobil s veteránskými značkami nesmíte používat za účelem podnikání. Nejspíš je vám ale jasné, že se to dá jen těžko kontrolovat.
Jaké vozy jsou překvapivě veterány?
Mezi veterány už se dnes řadí vozy, u nichž byste to pravděpodobně nečekali. Co třeba takový Favorit. Výroba automobilu Škoda Favorit započala již v roce 1987. V té době tak masivní produkce neprobíhala, tudíž nejvíce Favoritů odejde do penze až v několika následujících letech. Roku 1988 začala výroba BMW M5 E34. Tento krásný sedan vyzbrojený řadovým šestiválcem o objemu 3.5 litru se již mezi veterány řadí také.