Pro řidiče Pokuty
🕓 5 min

Propadlá STK: pokuta, body a další důsledky

Peněženku, mobil, klíče… Dáváte si vše do kapes a odcházíte z domu. Přesto jste možná na něco důležitého zapomněli. Má vaše auto platnou technickou kontrolu? Radši si to hned zkontrolujte a zapište do diáře. Jestli máte STK už propadlou, níže se dozvíte, co vám za to hrozí a jak to napravit. 

Obsah: Propadlá STK. Pokuta, body a další důsledky Zobrazit

    Co je technická kontrola

    Technická kontrola je spolu s měřením emisí ze zákona povinná pro všechna auta registrovaná v České republice. Jak se na ně připravit a co všechno vás čeká najdete v našem článku Technická kontrola od A do Z.

    Cíle technické kontroly

    • Odhalit závažné závadyna automobilu, které ohrožují bezpečnost silničního provozu.
    • Přimět vlastníky a provozovatele automobilů, aby o auta pečovali.
    • Ochrana životního prostředí.

    Kdy jít na technickou kontrolu

    Technická kontrola má více druhů, ale většinou se tímto pojmem označuje pravidelná technická prohlídka, která se provádí u nového auta poprvé po 4 letech a potom každé 2 roky.

    Dalším typem je mimo jiné evidenční kontrola, která se provádí při změně majitele. 

    Datum poslední STK, tedy i datum, kdy její platnost končí, se dočtete v malém technickém průkazu nebo na červené nálepce na SPZ. Přestože na nálepce je uvedený jen měsíc a rok, policisté mají přístup do centrálního registru, ve kterém vidí i den. Takže nespoléhejte na to, že můžete technickou absolvovat kdykoliv během daného měsíce. Celkově se raději objednejte s předstihem, ať se kvůli dovolené nebo nečekané nemoci, která STK odloží, nedostanete do problémů. 

    Na STK může s autem jet kdokoliv, nemusí být ani majitel ani provozovatel a nemusí mít ani plnou moc. STK tedy nemusíte absolvovat osobně. Stačí si najmout člověka, který tam auto odveze, případně vám i zapůjčí náhradní vůz, nebo vás někam odveze. Samotná kontrola však netrvá dlouho. Do 30 min bývá hotovo, pokud je vše v pořádku.

    Pokud se na kontrolu nedostavíte, tak se po silnicích pohybujete s automobilem, který není technicky způsobilý k provozu na pozemních komunikacích.

    Propadlá technická kontrola: Co teď? 

    Jestli jste právě zjistili, že termín platnosti STK už vypršel, nepropadejte panice. Není to sice ideální, ale neznamená to automaticky problémy. Jak to vyřešit?

    Začněte tím, že se ihned objednáte na STK. Správně auto bez platné technické nepatří na silnici, takže byste tam měli auto dopravit na vozíku. Realita je ale taková, že to řidiči prostě risknou a dojedou po své ose. 

    Je to sice hazard, ale v drtivé většině případů vám to projde. Mnohem horší je odebrání technického průkazu policií, jelikož budete muset nechat dopravit vozidlo na STK pomocí odtahovky. Po úspěšném zvládnutí kontroly dostanete protokol, se kterým můžete až do navrácení malého techničáku jezdit.

    Pokud vás policie upozorní na propadlou STK, tak vám toho moc nezbývá. Můžete se tvářit překvapeně, ale jinak toho moc neuděláte. Například u pokut za rychlost můžete mít štěstí ve správním řízení, ale technická kontrola je pevně daný termín a žádné výmluvy vás nezachrání.

    Jaká je pokuta za propadlou technickou?

    Odpověď není jednoznačná a trest odpovídá závažnosti situace. Hrozí vám cokoliv od domluvy až po 5 bodů, pokutu 10 000 Kč a zákaz činnosti na 1 rok. 

    Záleží na okolnostech.

    • Auto je v dobrém technickém stavu a kontrolou by viditelně prošlo, kontrola je propadlá pouze o pár dní a řidič se kaje. V tomto případě bude policista doufejme shovívavý a udělí pouze varování. Rozhodně na to však nespoléhejte!
    • Když policista bude méně shovívavý, ale pořád budou okolnosti na vaší straně, bude se řešit dopravní přestupek: Jiné porušení povinností podle 125c / 1k). Za tento přestupek nedostanete žádné body, avšak hrozí pokuta do 2 000 Kč na místě. Nemá smysl ji nezaplatit a čekat na správní řízení, protože propadlá technická je nezpochybnitelný fakt.  Ve správním řízení je pokuta 1500 až 2500 Kč.  
    • Jestliže vaše auto připomíná spíše pojízdný vrak a má viditelné závady ohrožující situaci na silnici, jedná se o dopravní přestupek: Technicky nezpůsobilé vozidlo, podle § 125c / 1a) 3., který je postihován 5 body, pokutou 5–10 000 Kč a zákazem řízení motorových vozidel na 6 měsíců až 1 rok. Neřeší se na místě blokovou pokutou, ale pouze ve správním řízení.

    Co dělá vozidlo technicky nezpůsobilým k provozu?

    Vozidlo je nezpůsobilé k provozu v případě, že přímo ohrožuje bezpečnost provozu. Bývá to hustý dým z výfuku, unikající provozní kapaliny, chybějící panely karoserie, nefunkční brzdy nebo výfuk tažený po zemi.

    Policie vás může poslat na STK

    Policisté vás podle uvážení dokonce mohou poslat na nejbližší stanici STK v rámci „Technické silniční kontroly“. Mají na to právo, pokud se jim zdá, že automobil není tak úplně v pořádku.

    Taková zajížďka nesmí být ze zákona delší než 16 km včetně cesty zpět. Důvod nemusí být vysoká kouřivost nebo upadlý výfuk. Policie této možnosti ráda využívá v případě neschválených doplňků, kterými jsou spoilery, velká kola, nízkoprofilové pneumatiky, snížený podvozek nebo zatmavená okna.

    Policie vás pošle na STK a auto ji nezvládne

    Pokud se podezření policistů projeví jako opodstatněné, tak vám mohou na místě odebrat technický průkaz. Stačí k tomu i pouhé prasklé čelní sklo. Pokud budete v cestě pokračovat, tak se budou problémy jen a pouze zvětšovat. Při další kontrole vás čeká přestupek „Řízení po zadržení technického průkazu“, který je trestán pokutou 10 až 20 tisíc Kč a zákazem řízení na 6 až 12 měsíců.

    Propadlá technická: neplatné povinné ručení 

    Nejhorší je situace, kdy vozidlem s propadlou STK způsobíte dopravní nehodu. Může se totiž stát, že po vás pojišťovna, u níž máte sjednané povinné ručení, bude chtít zaplatit celou částku za pojistné plnění.

    Zvlášť kdyby se jednalo o technicky nezpůsobilé vozidlo a prokázalo se, že jste o tomto stavu věděli. Týká se to povinného ručení i havarijního pojištění. 

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *