Jaký je rozdíl mez aktivní a pasivní bezpečnostní? A co si pod tím vlastně představit? V článku se podíváme detailně na to, o co se jedná a jak vám je to všechno užitečné, když jde do tuhého.
Co je to aktivní bezpečnost
Do aktivní bezpečnosti spadají tzv. aktivní bezpečnostní prvky. Jde o systémy a asistenty v autě, které aktivně vstupují do řízení a snižují riziko dopravní nehody. Účinně předchází srážkám a ztrátám na životech. Nejznámější jsou brzdy, jaké další prvky sem patří?
Parkovací asistent
I parkování může být nebezpečné, zvlášť v městské zástavbě. Parkovací asistent vám usnadní parkování, někdy je dokonce schopen vůz zaparkovat téměř sám. Počítač si měří vzdálenost od ostatních aut a jiných objektů.
Parkovací senzory
Parkovací senzory obdobně jako parkovací asistent pomáhají při parkování. Pomocí akustického signálu informují řidiče o vzdálenosti pevné překážky za ním.
Výkon motoru
Jak může být výkon motoru bezpečnostním prvkem? Platí to hlavně pro silné vozy. Jestli totiž dokáže vaše auto během krátké chvíle výrazně zrychlit, máte velkou šanci, že z nebezpečné situace ujedete.
Hlídání jízdních pruhů
Systém hlídání jízdního pruhu sbírá data z kamer. Ty snímají vodící čáry a posílají informace do procesoru. Pomocí tohoto systému zůstanete v jízdním pruhu a v případě neúmyslného opuštění vás bude varovat.
Kontrola únavy řidiče
Detekce únavy řidiče neboli ADAS je pokročilý asistenční systém, který neustále monitoruje vaše chování. Unavený řidič je nebezpečný a jeho chování má určité znaky. Jakmile je procesor rozpozná, dá vám vizuálním nebo audio signálem znamení, že byste si měli udělat pauzu.
ABS
ABS neboli Anti-lock Brake Systém (protiblokovací brzdný systém) zajistí, že se kola během brzdění nezablokují. Díky tomu je automobil ovladatelnější. Když se dostanete do smyku nebo najedete na kluzkou vozovku, je mnohem větší šance, že situaci zvládnete uřídit.
ESP
Se smykem je spojený i systém ESP. Ten porovnává směr jízdy s tím, jaký směr udává řidič. Rozpozná, zda jste ve smyku a jestli ano, zpomalí motor. Zároveň začne pomalu přibržďovat kola. Díky ESP snadněji zvládnete krizovou situaci.
Pasivní bezpečnost, co to je?
Pasivní bezpečnostní prvky nevstupují do jízdy nijak aktivně. Jsou tu pro případy, kdy dojde na nejhorší. Taková poslední záchrana při nehodě. Jejich úkolem není srážce předejít, ale minimalizovat její dopady. V extrémních případech zachránit život.
Dětské autosedačky
Dětské autosedačky chrání křehké dětské tělo během nárazu. I menší náraz, který by vám nic moc neudělal, může být pro dítě vážný, jelikož je stále ve vývinu. Proto mají dětské autosedačky speciální ochranné prvky. Umíte správně používat autosedačky? Ověřte si to!
Opěrky hlavy
Při havárii vám opěrka hlavy ochrání krční páteř a oblast hlavy. Aby byla účinná, je potřeba ji nastavit ve správné výšce. Temeno hlavy a opěrka hlavy by měly být zhruba ve stejné rovině. Zkontrolujte to tak, že si položíte dlaň na hlavu. Prsty byste se měli dotýkat vrcholu opěrky.
Bezpečnostní pásy
Bezpečnostní pásy vás podrží v sedačce v případě nárazu. Zabrání tomu, aby se vaše tělo vymrštilo, například z auta ven, či narazilo do volantu nebo do palubní desky. Dbejte na to, aby ho měli zapnutý všichni cestující.
Airbag
Před tvrdým úderem při střetnutí s palubní deskou vás ochrání vzduchový pytel. V případě nárazu se naplní a po několika sekundách opět sám vyfoukne.
Karoserie
Pevná karoserie, která se při nárazu téměř nezdeformuje, je důležitým bezpečnostním prvkem. Díky tomu máte jistotu, že bude prostor posádky téměř netknutý. U měkčích typů karoserií havárie může způsobit závažné deformace, které ohrozí cestující.
Systém eCall
Systém eCall rozpozná, že došlo k havárii. Spojí se záchrannou službou a přes datové spojení jim oznámí vaši lokaci. Zároveň umožní hovor s dispečerem na tísňové lince přes reproduktor. Kdybyste neodpovídali, nevadí, záchranná služba přesto vyjede. Systém se dá v případě potřeby aktivovat také manuálně.
Nejčastější otázky a odpovědi
Do aktivní bezpečnosti spadají tzv. aktivní bezpečnostní prvky. Jde o systémy a asistenty v autě, které aktivně vstupují do řízení a snižují riziko dopravní nehody.
Nejznámější jsou brzdy, pak jsem může patřit parkovací asistent, parkovací senzory, ale také hlídání jízdních pruhů, ABS nebo ESP.
Pasivní bezpečnostní prvky nevstupují do jízdy nijak aktivně. Jsou tu pro případy, kdy dojde na nejhorší. Taková poslední záchrana při nehodě. Jejich úkolem není srážce předejít, ale minimalizovat její dopady. V extrémních případech zachránit život.
Mezi pasivní bezpečnost patří dětské autosedačky, opěrky hlavy, bezpečnostní pásy nebo také airbag či systém eCall.