Úpravy auta: Co je legální a co už u Policie neprojde?
Vylepšování aut je u českých řidičů dlouhodobě oblíbené. Ať jde o vzhled, zvuk, výkon nebo komfort, mnoho úprav lze udělat bezpečně i v souladu se zákonem. Řada jiných však představuje poměrně velké riziko, může vést k problémům na STK, k pokutám u Policie a v nejhorším scénáři to může skončit tím, že vám pojišťovna odmítne zaplatit škodu po nehodě.
Zobrazit
Legální úpravy aut: Co dovoluje český zákon?
Jakákoliv změna na autě se musí řídit platnou legislativou. Úpravy vozidel vymezují především zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na silničních komunikacích a zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel. Tyto předpisy určují, které zásahy do konstrukce vozidla jsou povolené, jak musí být jednotlivé díly homologované a které změny je nutné oficiálně zapsat do technického průkazu.
Díky tomu lze rozlišit úpravy, které jsou bez problémů, změny vyžadující schválení, i zásahy, které jsou v běžném provozu nepřípustné.
1. Kola a pneumatiky: Nejčastější úprava, která často končí problémem
Úpravy kol patří mezi nejčastější změny, které řidiči na svém autě dělají. Zákon v této oblasti stanovuje jasná pravidla. Každý vůz má ve velkém technickém průkazu uvedené rozměry pneumatik a ráfků, které jsou pro daný model schválené. Pokud chcete použít jiný rozměr, musí být vždy homologovaný a doložený typovým listem – ten potvrzuje, že kola splňují technické požadavky a jsou pro váš vůz bezpečná.
Jakmile zvolíte alternativní rozměr, je nutné změnu oficiálně zapsat do technického průkazu. Postup je jednoduchý: s namontovanými koly, typovým listem a velkým TP navštívíte stanici technické kontroly, která úpravu potvrdí. Teprve poté může dopravní inspektorát zapsat nový rozměr do dokladů vozidla.
Pokud na auto namontujete kola, která nejsou schválená nebo neodpovídají zapsaným údajům, počítejte s jistotou, že na STK neprojdete. A v případě nehody může pojišťovna odmítnout plnění, protože vozidlo nebylo provozováno v technicky způsobilém stavu. V této oblasti bývá kontrola velmi přísná.
2. Podvozek: Snížení i zvýšení má svá přísná pravidla
Úpravy podvozku patří k dalším nejčastějším vylepšením, protože mají výrazný dopad na vzhled i jízdní projev auta. Nejčastěji se řidiči rozhodují pro snížení, ale stejně jako u zvýšení platí, že každý zásah mění chování vozu, jeho komfort i opotřebení jednotlivých dílů.
Nízké auto může na kvalitní silnici působit sportovně, ale v běžném provozu rychle narazí na limity! Nerovnosti, retardéry, přejezdy nebo vjezdy do podzemních garáží představují riziko kontaktu nárazníku se zemí a mohou tak reálně omezit použití auta.
Aby byla úprava legální a bezpečná, je nutné vždy použít pouze schválené a homologované sady podvozku, které je možné zakoupit. Montáž by měla provést odborná dílna, která zároveň správně nastaví geometrii kol a zkontroluje, že změna neovlivňuje stabilitu a ovladatelnost vozidla. Jen tak lze předejít problémům při jízdě, na STK i při případné silniční kontrole.
3. Nárazníky, spoilery a další karosářské úpravy
Jakákoliv změna viditelných částí karoserie podléhá jasným pravidlům. Všechny nárazníky, prahy, spoilery, blatníky či křídla musí být homologované – tedy schválené pro provoz na pozemních komunikacích. Policie se na tyto úpravy při kontrolách často zaměřuje, a proto musí mít řidič u sebe také příslušný certifikát o homologaci, který je povinen na vyžádání předložit.
Montáž těchto dílů by měla vždy probíhat v odborném servisu. Neodborně nalepené nebo špatně uchycené spoilery mohou zhoršit aerodynamiku, zvýšit hmotnost, ale také představují riziko v provozu. Ve vyšší rychlosti se mohou uvolnit, odletět z vozidla a způsobit nehodu.
4. Osvětlení: Neony, blikající světla a barevné úpravy neprojdou
Různé světelné efekty, podsvícené podvozky nebo barevné LED pásky mohou na první pohled vypadat atraktivně, ale v běžném provozu jsou téměř vždy problém. Policie i STK se na úpravy osvětlení zaměřují velmi přísně, protože mají přímý vliv na bezpečnost.
Neonové trubice pod autem, blikající dekorativní světla, stroboskopy nebo změna barvy světel jsou v Česku v provozu zakázané! Modrá a červená světla jsou vyhrazena pouze vozidlům s právem přednosti, oranžová zase vozidlům se zvláštní funkcí nebo nadměrnými rozměry. Podvozek nesmí svítit nikomu – bez výjimky.
Legální jsou pouze takové doplňky, které mají homologaci, například přídavné dálkové světelné rampy nebo mlhovky u offroadů. I zde však platí, že nesmí být překročena maximální povolená svítivost a musí být zapojeny podle pravidel silničního provozu.
Interiérové ambientní osvětlení je běžná a povolená úprava, pokud splňuje dvě podmínky, a to, svítí pouze dovnitř vozidla a není viditelné zvenku, dále také neoslňuje řidiče ani neodvádí jeho pozornost.
Úpravy světel, které nejsou schválené, mohou výrazně snížit bezpečnost. Barevné kryty či fólie snižují účinnost světel až o třetinu a zároveň zhoršují chlazení žárovek, což vede k jejich praskání nebo poškození světlometů. Také tzv. „mračítka“, která zakrývají část světel, jsou problém – omezují svítivost a zakrývají homologační značky. V běžném provozu tak nejsou přípustná.
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.