Domů » Vozidlo » Tónování skel – Víte, jak moc mohou být skla zatmavená?

Tónování skel – Víte, jak moc mohou být skla zatmavená?

0

Tónování skel, někdy také nazývané zatmavení skel, je populární úprava automobilů, která nejen zlepšuje vzhled vozidla, ale také nabízí několik praktických výhod. V tomto článku se podíváme, na to, co tónování skel je, jaké jsou výhody, a co zákon dovoluje a co nikoliv.

Tónování skel – Víte, jak moc mohou být skla zatmavená?

Co je tónování skel a jaké jsou výhody?

Tónování skel spočívá v aplikaci speciální průhledné fólie na okna automobilu. Hlavním účelem je omezit pronikání slunečního záření a tepla do interiéru vozu. Toto zatmavení skel může být prováděno na všech oknech vozu, včetně bočních oken a zadního okna. V některých zemích včetně České republiky existují přísné regulace, které omezují míru zatmavení na předních, bočních, zadních a především na čelních sklech.

Zatmavená skla přinášejí několik výhod, které výrazně zvyšují komfort a bezpečnost při řízení vozidla. 

  • Ochrana před sluncem a UV zářením: Tónování skel chrání před slunečními paprsky a UV zářením, což má pozitivní vliv na komfort v autě. Tím se chrání nejen posádka, ale také samotný interiér vozidla. Může se tím tak předejít nechtěnému vyblednutí čalounění a plastových částí interiéru.
  • Zajištění soukromí: Zatmavení skel poskytuje řidiči a také ostatním cestujícím větší soukromí. Méně zvědavých pohledů zvenčí a mnohem komfortnější jízdu v případě, že se v automobilu nachází cenné nebo osobní věci.
  • Bezpečnost při nehodě: Tónovací fólie představují další takovou vrstvu ochrany v případě nehody. Pokud dojde k rozbití skla, střepy většinou zůstávají přilepené na fólii, což minimalizuje riziko zranění cestujících.
  • Omezení rizika krádeže: I když zloději mohou s větším úsilím využít těžkých předmětů k rozbíjení autoskla, tónování skel jim to značně ztěžuje. To může odlákat potenciální zločince a chránit cenný majetek uvnitř vozu.
  • Estetický vzhled: Zatmavení skel může zlepšit vzhled vozidla a dát mu modernější a elegantnější vzhled.

Jaké jsou metody tónování skel?

Zatmavování skel na vozidle se provádí většinou několika způsoby:

  • pokovení autoskel,
  • nalepení fólií,
  • tónování autoskel výrobcem,
  • elektrochromatická zatmavení.

Způsob pokovení autoskel je náročnější a dražší metoda, která je však velmi oblíbená. Při této metodě je nutné sundat všechna skla z vozidla a následně je tzv. pokovením zatmavit. 

Metoda zatmavení skel pomocí nalepení fólie je vhodná pouze pro nalepení kvalitních fólií. Tato metoda je velmi oblíbená a nejčastěji využívaná, protože je časově méně náročná a také levnější. Samotné zatmavení většinou trvá 2 až 4 hodiny dle rozsahu a také je minimálně o 2 000 až 4 000 levnější než například metoda pokovení.

Tónování výrobcem je zatmavení skel, které probíhá již ve výrobě, což je nevratná úprava.  

Tzv. elektrochromatické zatmavení je nová technologie, která umožňuje řidiči regulovat úroveň zatmavení skel elektronicky.

Autoskla je možné snadno zatmavit. Tónování lze pomocí tmavých folií na skla vozidla. Tyto fólie se liší podle míry zatmavení a také podle výše ochrany před slunečním zářením

Při volbě tónovací fólie je nutné nekompromisně dbát na kvalitu a homologaci produktu. Kvalitní fólie nejenom poskytují lepší ochranu, ale také vydrží déle. Důležité je také zajistit profesionální instalaci, aby byla fólie správně připevněná ke sklu a dotažená až k jeho okrajům.

Jak vybrat správnou fólii k zatmavení?

Při výběru je nutné zvážit několik faktorů jako je odstín zatmavení, což záleží na vašich preferencích a také na zákonech dané země. Nezapomeňte na kvalitu fólie. Doporučujeme investici do kvalitní fólie, která bude odolná proti vyblednutí a odchlípnutí. Dbejte také na správný výběr profesionální firmy, která provede perfektní instalaci

Dávejte přednost autofoliím od renomovaných výrobců fólií. Volbou fólií od uznávaného výrobce získáte záruku dlouhodobé životnosti, stálosti barev a vysokou kvalitu

Vysvětlení pojmů k tónování skel

  • Propustnost viditelného světla udává, kolik denního světla je schopna autofólie propustit do interiéru vozidla. Vyšší procento znamená více světla, což může zlepšit viditelnost, zejména v noci.
  • Snížení sluneční energie udává procentuální snížení průniku tepla do interiéru vozidla. Nižší procento znamená, že fólie lépe blokuje sluneční teplo.
  • Propustnost UV záření může poškodit jak kůži, tak další interiér vozidla. Vyšší % hodnota značí lepší ochranu proti zabránění propustnosti UV záření.
  • Odrazivost světla je vyjádřena také v % a ukazuje, kolik světla se od fólie může odrazit. To znamená, kolik % množství světla nepronikne do interiéru. 
  • Síla počtu mikronů je parametr, který značí sílu neboli tloušťku fólie. Tato folie je měřena v mikronech. Čím vyšší je tato hodnota, tím silnější a odolnější fólie je. Silnější fólie může být méně náchylná k poškození.
  • Životnost autofólie udává minimální očekávanou životnost autofólie bez mechanického poškození. Většina kvalitních autofólií má dlouhou životnost, ale je důležité si ověřit, jak dlouho můžete očekávat, že fólie bude plně funkční.
Výhody zatmavení skel

Jaká je cena tónování skel?

Cena instalace zatmavovací fólie je většinou závislá na typu karoserie a také požadovaném typu fólie. Pokud zvolíte instalaci zatmavení skel bez rozebírání a nutnosti vyjmutí skel, instalace je v tomto případě o dost jednodušší, rychlejší a také levnější.

Cena instalace fólií metodou nalepení se obvykle pohybuje průměrně od 2 500 do 6 000 Kč. Instalace trvá přibližně 2 až 4 hodiny v závislosti na rozsahu zatmavení skel. 

Zatmavování skel – co zákon (ne)dovoluje a jaké jsou pokuty?

Pravidla pro zatmavování skel je zcela definována ve vyhlášce Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel č. 341/2002 Sb. 

Podle platné normy v České republice musí být: 

  • propustnost světla čelního skla minimálně 75 %, tzn, že na čelním skle nejsou povoleny žádné zatmavovací fólie, pruhy a podobně,
  • propustnost světla předních bočních skel minimálně 70 %,
  • propustnost světla zadních skel a zadních bočních skel minimálně 5 %.

Skla za řidičem nejsou téměř limitována propustností světla, avšak fólie na zadním skle nesmí zakrývat třetí brzdové světlo.

Pozor na odchylky! To znamená, co je pod touto hranicí, je podle zákona bráno jako závada, která ohrožuje bezpečnost na silnicích. 

Policie umí kontrolovat propustnost oken speciálními měřáky. Za porušení zákona o zatmavování skla hrozí řidiči pokuta do 5 000 Kč, ve správním řízení za propustnost nižší než 20 % může být pokuta od 5 000 do 10 000 Kč nebo zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.

Pravidla pro zatmavení předních skel

Na čelním skle nejsou povolené žádné tedy ani čiré fólie. U čelního skla musí být propustnost minimálně 75 %

Směrnice dále stanovuje, že přední boční skla nesmí mít propustnost světla nižší než 70 %

Tato omezení jsou zavedena s ohledem na zachování dostatečné viditelnosti z vozidla, a tím zajištění bezpečnosti na pozemních komunikacích. Toto pravidlo je zakotveno v § 36 odst. 3 b) vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb., které se týká schvalování technické způsobilosti vozidel pro provoz na pozemních komunikacích. 

Pokud máte na svém vozidle instalovány fólie, které mají propustnost světla nižší než 70 %, taková úprava je považována za vadu a bude sankcionována.

Pravidla pro zatmavení zadního skla

Zatmavení zadních bočních skel může být ztmaveno podle přání zákazníka, což znamená až do úrovně 100 % zatmavení, což zajišťuje jejich úplnou neprůhlednost. Doporučuje se avšak propustnost světla zadních skel a zadních bočních skel minimálně 5 %.

Výjimku tvoří, zadní třetí brzdové světlo, které nesmí být zakryté. 

Zatmavování skel: STK

Technická kontrola se velmi často zaměřuje na tónovaná skla. Pokud vás čeká návštěva na STK je vhodné prověřit, zda zatmavovací fólie na vašem vozidle neporušují žádná platná nařízení České republiky. 

Podle současných předpisů platí několik pravidel týkajících se okenních autofólií, která jsou při STK důkladně kontrolována. Abyste se vyvarovali problémům, zkontrolujte, zda vaše vozidlo splňuje následující podmínky:

  • Na čelním skle nesmí být žádné autofólie ani stínící pruhy (sluneční clony).
  • Propustnost světla na bočních předních oknech s fóliemi nesmí být menší než 70 %.
  • Každé upravené sklo musí mít schvalovací štítek s příslušnými údaji.
  • Použité fólie musí být homologovány a schváleny Ministerstvem dopravy ČR.
  • Fólie na zadním skle nesmí zakrývat třetí brzdové světlo.
  • Specializovaná firma také musí vydat majiteli vozidla osvědčení o provedení úpravě zasklení a také provést archivaci dokumentů o provedených úpravách.
  • Tyto zatmavovací fólie musí instalovat pouze specializovaná firma, která má osvědčení.
  • Pokud máte na oknech vozidla autofólie, nezapomeňte na STK přinést také osvědčení o provedené úpravě zasklení, neboť bez něj nebude kontrola provedena.
Tónová skel na vozidle

Tónovaná skla v zahraničí – na co si dát pozor?

Na základě zkušeností se můžete obvykle spoléhat na jednoduché pravidlo: pokud jsou sluneční autofólie na vašem vozidle v souladu s platnými nařízeními v České republice, teoreticky nemusíte mít obavy z problémů ani při cestování do okolních zemí Evropské unie.

Dejte si však pozor na výjimky, jako jsou tyto:

  • Na Slovensku jsou zakázané všechny okenní fólie s průhledností nižší než 80 %.
  • V Německu a Rakousku nesmíte mít na předních bočních oknech žádné zatmavovací fólie. Počítejte s pokutou od 90 EUR.
  • Ve Francii jsou z bezpečnostních důvodů zakázány tmavá skla ve vozidle jako opatření proti teroristickým útokům. Jinak hrozí pokuty okolo 135 EUR.

V praxi ovšem platí to, že pokud vás například v Německu nebo Rakousku zastaví, můžete za zatmavená skla i tak, dostat vysokou pokutu. Záleží to především na policejní hlídce, na kterou zkrátka narazíte.

Před každou cestou do zahraničí je proto vhodné prověřit, zda vaše autofólie splňují pravidla platná v České republice. Pokud budete cestovat přes Německo, Rakousko, Francii nebo Slovensko, je doporučeno také dodržovat uvedené podmínky, které jsou zmíněny výše. Tím se zajistí, že budete moci cestovat bez problémů a v souladu s místními předpisy.

Propustnost fólií: Atest versus skutečnost při kontrole zatmavených skel

Atest, by měl potvrzovat propustnost fólie, a také zaručovat jistotu míry propustnosti. Avšak toto pro řidiče může představovat nepříjemné překvapení, když při policejní kontrole zjistí, že i přes existenci atestu má fólie nedostatečnou propustnost. Problém spočívá v tom, že majitelé vozidel s fóliemi si často neuvědomují, že již od výroby bývá propustnost skel omezena neboli z výroby je běžně snížená. Logicky, po aplikaci zatmavovací fólie se tato propustnost ještě více snižuje

Je tedy důležité přemýšlet dopředu a před dodatečným zatmavením si prověřit, jaká je propustnost vašich vozidlových skel již před aplikací fólie. Tím můžete předejít případným problémům při kontrole a zajistit, aby vaše vozidlo bylo v souladu s předpisy týkajícími se zatmavení skel.

Nejčastější otázky a odpovědi

Jaké jsou výhody zatmavených skel?

Zatmavená skla přinášejí několik výhod, které výrazně zvyšují komfort a bezpečnost při řízení vozidla. Chrání před sluncem a UV zářením, zajistí soukromí, chrání cennosti ve vozidle a také jsou tónovací fólie jakousi další vrstvou v případě nehody.

Jaká je cena zatmavených skel?

Cena instalace zatmavovací fólie je většinou závislá na typu karoserie a také požadovaném typu fólie. Pokud zvolíte metodu nalepení fólie, počítejte s průměrnou cenou okolo 2 500 až 6 000 Kč.

Jaké jsou platné normy při tónování skel?

Propustnost světla čelního skla musí být minimálně 75 %, tzn, že na čelním skle nejsou povoleny žádné zatmavovací fólie, pruhy a podobně. Propustnost světla předních bočních skel musí být minimálně 70 % a propustnost světla zadních skel a zadních bočních skel musí být minimálně 5 %.

Jaké hrozí pokuty při nedodržení platných norem v České republice?

Za porušení zákona o zatmavování skla hrozí řidiči pokuta do 5 000 Kč, ve správním řízení za propustnost nižší než 20 % může být pokuta od 5 000 do 10 000 Kč nebo zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Pozor také na kontrolu STK, tam se totiž bere nízká propustnost světla jako závada, kterou je nutné, co nejdříve odstranit.

Zdroj: zakonyprolidi.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

vznětový motor

Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

0
Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtáků“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat...