S pojmem dvouhmotý setrvačník jste se ještě nesetkali? Tuto součástku najdete mezi motorem a převodovkou. A mnoho z vás určitě ví, že nejhorší opravy jsou právě ty, které se odehrávají hluboko v autě. S dvouhmotým setrvačníkem se setkáme v dnešní době u většiny aut s označením TDI. Tedy tubodiesely. Na jeho stav se zaměřte hlavně v případě, že kupujete ojetý vůz. Jeho stav se totiž odvíjí od způsobu používání vozu předchozím majitelem.
Proč se s ním trápíme
Nejspíš vás zajímá, proč ho vzhledem k poruchovosti najdete ve většině vozů. Ještě v nedávné době byl používán jen zřídka. Jeho masivní rozšíření si vyžádal trend malých objemů a velkých točivých momentů. Snažíme se snížit spotřebu použitím malých motorů, ale chybějící kW doháníme točivým momentem. Přenos točivého momentu z motoru na převodovku klade na převodovku vysoké nároky. A právě dvouhmotý setrvačník má za úkol pohltit vibrace od motoru a ochránit tak převodovku při přenosu síly během řazení a rozjíždění. Ta by bez něj měla jen minimální životnost. Ovšem tyto setrvačníky se neobjevují jen u turbodieselů. Narazíte na ně i u přeplňovaných benzínových motorů.
Chci ojetý turbodiesel, ale bojím se poruchy dvouhmotého setrvačníku
Stav této komponenty můžete přibližně odhadnout již při zkoušení auta. Tímto způsobem nezjistíte přesný stav, ale získáte díky němu alespoň představu. Při zkoušce auta na tuto kontrolu musíte myslet dopředu. Inspekci započněte ihned po nastartování studeného motoru. Studený motor je velice důležitý, jelikož po zahřátí se vlivem tepla kov roztáhne a malé vůle zmizí. Soustřeďte se na klapot vycházející ze spodní části motoru při volnoběhu.
Poslouchání motoru vám však vše o stavu nevypoví. Přesný stav dvouhmotého setrvačníku zjistí jen váš mechanik. Ten setrvačník vytáhne a důkladně ho zkontroluje. Může vám tak říct, zda bude potřeba výměna nebo je v pořádku a můžete s klidem jezdit kilometr za kilometrem.
Klapot možná není něco, co by vás od koupě odradilo. Zvukové projevy se dají překonat. Možné poškození motoru už vás ale odradit může. Vlivem uvedeného klapotu vznikají vibrace, které způsobují právě již nepřesně dosedající součástky. Tyto vibrace mohou způsobit uvolnění šroubů v oblasti hřídele. A ty se vám během zlomku sekundy dostanou do motoru. Následná oprava motoru je mnohonásobně nákladnější.
Jak mu prodloužit život
Podle popsané funkce je jasné, že jeho životnost prodloužíte minimalizováním vibrací mezi motorem a převodovkou. Pro řidiče to znamená jemně pracovat se spojkou při řazení a rozjíždění. Smrtí pro setrvačník může být i neustálá jízda v nízkých otáčkách, kdy motor převodovku doslova trápí. Musíte se tak vzepřít palubnímu počítači, který je nastaven na bezproblémové projití emisním testem. Ani při nejjemnějším používání se nestane dvouhmotý setrvačník nesmrtelný, jelikož se jedná o spotřební součástku.
Je čas na výměnu, co dál?
Řekněme, že zrovna řešíte výměnu. Možná vám přijde jako dobrý nápad výrazně levnější kit s obyčejným setrvačníkem. Ten ale neutlumí vibrace a budete jen kousek od investice do nové převodovky. Společně s dvouhmotým setrvačníkem je doporučeno vyměnit i kompletní spojkovou sadu. Mechanik ji musí v každém případě rozebrat a předejdete tím dalším výdajům v budoucnu. Její cena je výrazně nižší než u setrvačníku. Ten se pohybuje v rozmezí 8 000 až 20 000 Kč. Na to myslete již při výběru vozu, jelikož ceny se liší u různých modelů a značek. Obecně disponují nejlepší výdrží vozy BMW a nejnižší se přidružuje modelům koncernu Volkswagen. Výběrem značky se příliš neřiďte, jelikož v každém případě se životnost odvíjí od způsobu zacházení s vozem.