Auto ztrácí výkon a tah – Odhalte příčiny ztráty výkonu

Přijde vám, že váš motor netáhne tak, jak by v ideálním případě měl? Myslíte si, že ztrácí při akceleraci svou dříve typickou sílu? Zaznamenali jste prudký pokles výkonu, kdy auto pořádně netáhne? Pokud ano, tak takový problém určitě nepřehlížejte. Může mít totiž negativní dopad na požadované jízdní vlastnosti i bezpečnost na silnici. Raději se zaměřte na hledání příčiny. Těch možných je v praxi celá řada, a právě v tomto článku se podíváme na to, proč vaše auto může ztrácet výkon.

Obsah Zobrazit

    Motor se klepe nebo vydává jiné nepříjemné zvuky? I to se bohužel stává. Žádný komponent ve vašem vozidle totiž nemá nekonečnou životnost. Po určitém čase se tedy každému dílu stane, že jednoduše odejde. Zvlášť tomu je v případě, pokud váš vůz má to nejlepší už za sebou. V některých případech je příčina tohoto problému řešitelná obtížné, jindy ale může jít o banalitu za pár korun.

    Nejčastější příčiny, proč auto nemá výkon:

    • žhavící svíčky,
    • vzduchového filtru,
    • škrtící klapky,
    • palivového filtru,
    • katalyzátoru,
    • zanesených ventilů, 
    • detonačního hoření,
    • turbomychadla.

    Problém se žhavící svíčkou

    Jedním z nejčastějších důvodů náhlé ztráty výkonu je problém se zapalováním. Napovědět může i kontrolka žhavení.

    Nejčastěji se řidiči v tomto ohledu setkávají s vadnou žhavící svíčkou. Její prostá výměna tak zaručí další hladký chod vašeho motoru a jednoduše tak vyřešíte problém v podobě zanesených elektrod svíček, kvůli kterým se potřebná jiskra mohla i úplně vytratit.

    Potíž se vzduchovým filtrem

    Negativní dopad na výkon vozu může mít ale i vzduchový filtr. Odborníci běžně doporučují, aby se ve vozidle měnil vzduchový filtr alespoň každé dva roky. Pokud je totiž vzduchový filtr starý a zanesený, nemají nasávací komory dostatečné množství vzduchu a motor automobilu právě kvůli tomu ztrácí svůj pověstný výkon.

    Škrtící klapka

    Když se už rozhodnete vyměnit váš vzduchový filtr, není od věci se zaměřit i na škrtící klapku, která ovládá elektromotorek u plynového pedálu. Každých pár měsíců je tedy vhodné na škrtící klapku nastříkat potřebný přípravek, který je k dostání v každé odborné prodejně či e-shopu. Možností je ale také její demontáž a vyčištění mimo vůz. 

    Pokud máte doma veterána, nezapomeňte i na plynové lanko. Moderní vozy tento komponent sice příliš často už nemají, dříve šlo však o úplnou klasiku. Lanko se může časem uvolnit a je proto potřeba jej po čase opět napnout. Jen tak docílíte toho, že vazba mezi plynovým pedálem a výše popsanou škrtící klapkou bude co nejtěsnější.

    Problém s palivovým filtrem

    Vrásky na čele ale může vám a vašeho vozu přidělat i filtr palivový. Ačkoliv k jeho výměně tak často nedochází, neměli by na něj řidiči příliš zapomínat. Pokud je příliš zanesený, propouští do celého systému mnohem méně paliva a váš motor kvůli tomu nepodává takový výkon. 

    Na výměnu palivového filtru by neměli zapomínat ti řidiči, kteří mají tendenci kvůli úsporám skladovat ve svých garážích i několik měsíců staré palivo v kanystrech. Ačkoliv jeho výměna je často finančně náročnější než u filtru vzduchového, v některých případech se můžete se štěstím vyjít i do dvou tisíc korun.

    Katalyzátor

    Kvůli stále rostoucím tlakům na ochranu životního prostředí se moderní auta už neobejdou bez katalyzátoru. Právě tento komponent ale může majitelům aut přidělat i vrásky na čele. Pokud jste zvyklí jezdit jen krátké trasy, nedochází ve většině případů k dostatečnému zahřátí vašeho vozu. Motor tak má tendenci se více zanášet a odnáší to právě i katalyzátor.

    Proto je potřeba v takové situaci katalyzátor důkladně vyčistit. Využít k tomu můžete speciální přípravky do paliva, ty však ale nemusí v některých případech stačit. Proto se stává, že jediným zaručeným receptem bývá v praxi jeho výměna. Ta je však často bohužel i poměrně nákladná.

    Detonační hoření

    Potíže může ale nadělat i detonační hoření. To může nastat ve chvíli, kdy se do vašeho motoru dostane palivo s velmi nízkým oktanovým číslem. Ačkoliv problém v podobě detonačního hoření vypadá na první pohled příliš náročně, má poměrně jednoduché řešení. Nekvalitní palivo totiž stačí jen vypustit nebo odčerpat a nahradit ho tím správným.

    Zanesené ventily

    Sací ventily motorů s přímým vstřikováním benzínu mají v praxi tendenci bojovat s usazeninami, a to kvůli mikroskopickým kapičkám oleje v sání i z důvodu existence EGR, který má tendenci do sání přivádět určité množství plynů. 

    Znamená to tedy, že kolem sacího ventilu má v praxi tendenci proudit vzduch znečištěný olejem a výfukovými plyny, který navíc obsahuje i problematické pevné částice. V tomto ohledu tedy může v praxi docházet ke vzniku nepříjemných nánosů karbonu na zmíněných ventilech, které v úplně krajním případě mohou zabránit i kompletnímu zavření těchto ventilů. 

    Pokud máte motor s nepřímým vstřikováním, tak se s podobnou potíží nejspíš nesetkáte. Prevence tohoto problému v případě motorů s přímým vstřikováním je podle odborníků jednoduchá. Nejezděte s takovými motory příliš často v nízkých otáčkách. Ty totiž takovým motorovým specializacím jednoduše nesvědčí.

    Problém s turbem

    V mnohých vozech se v dnešní době setkáte s turbomychadly. I ty ale mohou být příčinou nedostatečného výkonu vašeho vozu, a to skrze takzvaný nouzový režim. Aby se takový problém podařilo vyřešit, bude třeba rozebrat lopatkový mechanismus a utěsnit dosedací plochy. S touto potíží často bojují majitelé dieselových motorových specializací a z finančního pohledu nejde o úplně levnou záležitost.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *