Vozy mají brzdy založené na hydraulickém principu. K tomu aby hydraulika fungovala potřebuje určité medium, které bude možné stlačit a užít jako převodník sil. Tento úkol má na svědomí hydraulická kapalina, nebo-li v našem případě kapalina brzdová.
Co je to brzdová kapalina?
Jak již zaznělo výše brzdová kapalina je druh hydraulické kapaliny, sloužící vozům, ale i jiným strojům k brždění a ve spojkových systémech. Jejím účelem je přenos síly.
Z čeho se vyrábí brzdová kapalina?
Většina brzdových kapalin je dnes založena na „glykolu“ (to jsou chemické sloučeniny s vyšším bodem varu). Dále jsou možné brzdové kapaliny na bázi minerálních olejů, a nebo silikonových olejů.
Nejběžnější jsou právě ty „glykolové“, kapaliny na bázi silikonových olejů se používají spíše u vojenské techniky a minerální u spojených hydraulických systémů.
Brzdová kapalina je druh hydraulické kapaliny sloužící k přenosu síly v brzdové soustavě. Jsou na bázi glykolu, silikonových a minerálních olejů.
Druhy brzdové kapaliny
Ne každá brzdová kapalina je stejná a rozdělujeme je podle tzv. DOT. Tato hodnota nám udává vlastnosti kapaliny a to především rozdílný bod varu.
DOT 3 – Suchý bod varu 205°C a mokrý bod varu 145°C – používá se u starších vozidel.
DOT 4 – Suchý bod varu 230°C a mokrý bod varu 155°C – použitá u většiny vozů.
DOT 5 – Suchý bod varu 260°C a mokrý bod varu 180°C – použitá pouze zřídka, spíše u starších vozů.
DOT 5.1 – Suchý bod varu 260°C a mokrý bod varu 180°C – použita pro sportovní stroje.
Liší se i barvou
Brzdové kapaliny můžeme rozdělit i dle její barvy. Barvy brzdové kapaliny jsou: čirá, červená a fialová.
Lze ji smíchat?
Ano lze, ale musíme vzít na vědomí, že se změní její vlastnosti. Navíc se dají míchat pouze ty kapaliny, které jsou založeny na stejné bázi. V praxi to většinou znamená, že lze míchat DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Pozor tyto kapaliny nejsou smíchatelné s DOT 5. Mějme také na paměti, jejich rozdílné ochranné a mazací vlastnosti. Některé systémy ABS nesnesou kapalinu DOT 5 , kvůli svým pístovým ventilům. DOT 5 zase neváže tolik kapaliny z okolí, a tak napomáhá v systémech proti korozi. Ostatní druhy kapalin mají zase pomocné prvky, jako ochranu proti korozi. Má rada zní „používejte vždy kapalinu udanou výrobcem a neexperimentujte“.
Kam dolít brzdovou kapalinu a jak poznat její množství
Brzdovou kapalinu naléváme do nádobky pro brzdovou kapalinu, která většinou bývá umístěna nad hlavním brzdovým válcem, ve většině případů za motorem směrem ke kabině. Její víčko bývá označeno kolečkem, které po stranách lemují půlměsíčky. Také tam bývá nápis „break“, což značí brzdy. Na nádobce, také nalezneme rysky min a max. Ideální je „zlatý střed“, neboli kapalina někde přesně mezi těmito ryskami. Množství brzdové kapaliny pro náš vůz lze najít v dílenské příručce. Navíc bychom měli čas od času její množství překontrolovat.
Kontrolka brzdové kapaliny
Brzdová kapalina je hlídaná kontrolkou vykřičníku v kruhu . Pokud se nám kontrolka za jízdy rozsvítí, okamžitě zastavte a zkontrolujte množství kapaliny.
Dolévání
Dolévání je naprosto triviální, kdy stačí odšroubovat víčko a zkrátka danou kapalinu nalít. Někdy nám jej může mírně znepříjemnit přístup, kdy v takových případech doporučím trychtýř.
Brzdovou kapalinu není složité dolít. Měli bychom ji však čas od času překontrolovat a dávat pozor i na její výstražnou kontrolku.
Stárnutí brzdové kapaliny
Brzdová kapalina, tak jako většina jiných kapalin není nekonečná. Díky tomu, že se na ni váže vzdušná vlhkost a nebo zkrátka stářím degraduje je nutné ji měnit. Tyto výměny by měly probíhat každých 30 000 až 50 000 Km. Já osobně měním tuto kapalinu každé 3 roky.
Tester brzdové kapaliny
Abychom si ověřili, jak na tom naše kapalina je, můžeme ji tzv. změřit. Tento proces je velmi jednoduchý. Stačí mít tester brzdové kapaliny. Jeho cena je od pár desítek korun až po několik set. Principielně všechny fungují podobně. Zkrátka do tohoto testeru nabereme a nebo jej ponoříme hroty do brzdové kapaliny a dle led diod, či dle stupnice nám ukáže kondici naší brzdové kapaliny.
Poruchy spojené s brzdovou kapalinou
Padání brzdového pedálu
To většinou nastane, při netěsnosti v brzdovém systému a následném úbytku brzdové kapaliny. Tento jev má za následek zavzdušnění systému a nedostatečnou účinnost brzdového systému, až po žádný účinek.
Zdegradová kapalina
Pokud kapalina degraduje natolik, že její obsah vody se značně zvýší, rapidně se sníží váš brzdný účinek. Opět může nastávat mírné padání pedálů a neúčinné brzdění, neboť kapalina stlačit nelze, vzduch však ano, a to má za následek zavzdušnění systému.
Ucpané brzdové vedení
Dalším problémem, který bude mít za následek špatné brždění je ucpaní jeho vedení, které má za následek, že kapalina nedoputuje, kam má.
Tvrdý brzdový pedál
Degradovaná kapalina nám může pedál i pěkně ztuhnout . To má za následek dosti snížený brzdný účinek. K tomuto jevu dochází v důsledku nahromadění vzduchu v brzdové soustavě. Jedná se o opačný případ jako u padání brzdového pedálu.
Co dělat, když zjistím úbytek brzdové kapaliny v nádobce?
Zde bych byl velmi opatrný, protože při masivnějším úbytku to téměř vždy znamená její únik ven. Toto je závada, s kterou byste rozhodně dál pokračovat neměly. Systém brzd se vám zavzdušní a jeho účinnost bude mizerná. Pokud už se tak stane a vy nemáte jinou možnost, lze se z malé části spolehnout na ruční brzdu, kdy je však její účinek proti pístům v třmenech minimální. Proto doporučuji vůz okamžitě odstavit a nehazardovat se svým životem!
Poruchy spojené s brzdovou kapalinou jsou vcelku vážné. Neměli bychom je brát na lehkou váhu, neboť se jedná o hazardování se životem. Mezi hlavní poruchy patří únik a degradace kapaliny.
Výměna kapaliny a odvzdušnění brzdové soustavy
Výměna brzdové kapaliny není nijak složitá, ale skrývá záludnosti a to především v odvzdušňovacích ventilech. Brzdovou kapalinu lze v zásadě měnit dvěma způsoby, respektivě třemi. Kompletní postup, jak na odvzdušnění a výměnu brzdové kapaliny se podívejte na tento článek .