Příčin vzniku dopravních nehod je spousta, ale jednou z nejčastějších je právě nedodržovárení dostatečné bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Přitom na tom nic složitého není. Jedná se o staré dobré „pravidlo dvou vteřin“, které jak radí Autoklub ČR, můžeme využít téměř ve všech situacích.
Obsah článku: Bezpečná vzdálenost mezi vozidly Zobrazit
Bezpečnost za volantem a bezpečnost na silnicích je prioritou číslo 1! Defenzivní jízda neboli bezpečná jízda vám zajistí bezpečí na silnicích a díky tomu se můžete vyhnout většině nejčastějších dopravních nehod a jejich příčin jako jsou nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě, nedostatečná vzdálenost mezi vozidly a podobně.
Proč potřebujeme bezpečný rozestup?
Je to jeden z nejjednodušších a nejsnadnějších principů, díky kterým je možné snížit riziko nehody na silnici. V případě nebezpečné situace se bude každý zlomek sekundy hodit, a můžete tím zachránit životy. Lidský mozek potřebuje k zaregistrování nebezpečné situace v průměru 0,75 sekundy a stejně dlouhý časový úsek si vyžádá i zpracování situace. Brzdy vyvinou potřebnou intenzitu po 0,1 sekundy. Bavíme se ale především o osobních vozech. U autobusů a kamionů to může trvat až 6x déle.
Reakční vs. brzdná dráha
V souvislosti s bezpečnou vzdáleností je nutné si vysvětlit dva pojmy, a to reakční a brzdná dráha. Dráhu, kterou vozidlo potřebuje k zastavení je právě reakční a brzdná dráha. Reakční doba neboli dráha se počítá od okamžiku, kdy řidič zpozoruje, vyhodnotí situaci a začne brzdit. Naopak brzdná dráha je ta konkrétní chvíle, kdy auto začíná skutečně brzdit a zpomalovat. Je to tedy dráha, kterou auto ujede během samotného brzdění. Brzdnou dráhu ovlivňuje rychlost, ale také další parametry.
Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.