Domů » Pro řidiče » Autoškola » Bezpečná jízda » Reakční doba řidiče – Kolik je průměrná doba na reakci?

Reakční doba řidiče – Kolik je průměrná doba na reakci?

0

Reakční doba řidiče je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících bezpečnost na silnicích. Tato doba představuje časový interval mezi okamžikem, kdy řidič zaregistruje nebezpečí a okamžikem, kdy začne fyzicky reagovat. V našem článku se dozvíte další podrobné informace o reakční době a také, co může tuto dobu ovlivňovat.

Reakční doba řidiče – Kolik je průměrná doba na reakci?

Co je to reakční doba a jak funguje?

Reakční doba nebo také reakční rychlost je součet času potřebného k vizuálnímu zpracování informace a času potřebného k provedení fyzické reakce

  • Vizuální zpracování začíná okamžikem, kdy řidič zaznamená nějaký vizuální podnět, například zjištěním překážky nebo nebezpečí na silnici. 
  • Fyzická reakce zahrnuje čas, který potřebuje řidič na stisknutí brzdového pedálu nebo otáčení volantu.

V praxi to znamená, že je třeba uvědomit si překážku na silnici, přesunout nohu z plynového pedálu na brzdový a následně ho sešlápnout, nebo zatočit volantem!

Průměrná reakční doba se pohybuje od 0,4 do 1,5 sekundy. Do doby odezvy řidičů se zahrnuje optická, psychická a svalová reakce. Tato celková doba závisí na úhlu zaměření pohledu. 

Studie naznačují, že průměrná reakční doba se může lišit v závislosti na různých faktorech, jako je například pozornost řidiče, jeho věk, pohlaví, zrak, fyzická kondice, únava, nemoc, rozpoložení, zkušenosti řidiče a další faktory. Záleží i na tom, v jakém úhlu se překážka či nebezpečí objeví. Rozhoduje jak denní doba, tak i počasí. V noci je tedy reakční doba podstatně delší. 

Řidiči ve věku do 30 let obvykle vykazují nejrychlejší reakční časy, zatímco ti starší 60 let a více mají tendenci mít pomalejší reakce. Tedy s postupujícím věkem dochází k obecnému snižování reakční doby.

Různé kvalitativní testy a výzkumy naznačují, že řidič jedoucí v autě s příliš hlasitou hudbou má minimálně o 0,16 vteřin delší reakční dobu. V testu se také prokázalo, že při rychlosti až 100 km/h, takový řidič s hlasitou hudbou zastaví o 4 metry dál než v normální stavu.

Jedna sekunda, tedy 25 metrů, představuje pouze váš čas na reakci. A teprve poté vozidlo začne brzdit! Průměrná brzdná dráha při rychlosti 90 km/h činí až 45 metrů na suché silnici a 63 metrů za deště. Při ledovce a náledí se vzdálenost prodlužuje až na více než 200 metrů.

Brzdná dráha vozidla je přímo ovlivněna reakční dobou řidiče, neboť čím rychleji a efektivněji řidič reaguje na nebezpečí, tím včasně začne brzdit, což může zkrátit celkovou brzdnou dráhu.

V souvislosti s reakční dobou řidiče je důležitá a často i spojovaná bezpečná vzdálenost mezi vozidly. Defenzivní jízda neboli bezpečná jízda vám zajistí bezpečí na silnicích a díky tomu se můžete vyhnout většině nejčastějších dopravních nehod a jejich příčin jako jsou nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě, nedostatečná vzdálenost mezi vozidly a podobně. 

U řidičů s pravidelným tréninkem může být tato doba nižší, zatímco u řidičů, kteří jsou nějakým podnětem rozptylování může být vyšší. Telefonování, psaní zpráv, poslech hudby a další faktory mohou přispívat k rozptýlení pozornosti a prodloužení tak reakční doby.

Odborníci uvádí, že bezpečná vzdálenosti mezi vozidly musí být minimálně 2 vteřiny! Například řídit na sněhu a náledí nebo mokré silnici je nutné počítat s bezpečný rozestup a udržovat ještě větší než při standardních podmínkách. Obecně se radí, čím větší vzdálenost, tím lépe!

Studie ukazují, že konzumace jídla ve vozidle může zvýšit riziko závažné dopravní nehody, podobně jako telefonování. Problém používání mobilních telefonů za volantem roste a představuje značné nebezpečí na našich silnicích. Tato praxe výrazně prodlužuje reakční dobu řidiče téměř až o polovinu, Představuje tak vážnou hrozbu pro život ostatních účastníků silničního provozu. Je důležité si uvědomit, že žádný hovor nebo zpráva není tak důležitá, aby ohrozila lidské životy.

Pokud má řidič spánku málo, negativně to dopadá na celkovou reakční dobu, úsudek i schopnost se soustředit.

Jak se reakční doba počítá?

Reakční dobu lze matematicky vyjádřit vzorcem: 

  • Reakční doba = čas vizuálního zpracování překážky nebo informace na silnici + čas fyzické reakce. 

Pro určení průměrné reakční doby je nezbytné analyzovat velké množství dat z různých situací na silnici.

Jaká je reakční doba řidiče

Rozdíly mezi reakční dobou: Při použití pedálu a volantu

Reakční doba může být ovlivněna tím, zda je potřeba použít brzdový pedál nebo otáčet volantem

  • Průměrná doba reakce na pedál je 1,2 sekundy 
  • Průměrná doba reakce na volant je 0,9 sekundy.

Obecně platí, že reakce na nebezpečí před vozidlem, jako je překážka na silnici, může být rychlejší, když řidič otočí volantem, než když stiskne brzdový pedál.

Jaké faktory mohou ovlivňovat reakční dobu?

Reakční dobu ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ně patří:

1. Fyzický stav řidiče: Věk, pohlaví, zrak, fyzická kondice, únava, nemoci, stres, psychické rozpoložení, zkušenosti řidiče. 

2. Podmínky na silnici: Déšť, sníh, led, námraza, ledovka mohou snížit přilnavost a zvýšit reakční dobu.

3. Typ vozidla: Těžká vozidla mohou mít delší reakční dobu kvůli jejich hmotnosti.

4. Technický stav vozidla: Stav brzd, pneumatik a další součásti vozidla mohou ovlivnit schopnost rychle reagovat.

Reakční doba: BESIP video

Jak si otestovat a změřit svoji reakční dobu?

Společnost JustPark se aktivně specializuje na vývoj aplikací usnadňujících hledání parkovacích míst ve městech. Rozhodla se vytvořit jednoduchou hru. Oslovila 2000 jednotlivců starších 18 let a pozvala je k účasti k této hře. Následně přiřadila každému v různé věkové skupině odpovídající reakční dobu na základě získaných výsledků.

Jak se nechat otestovat? Klikněte na odkaz justpark.com. Poté klikněte na zelené tlačítko START. Sledujte silnici a jakmile před sebou uvidíte symbol STOP (červené tlačítko s rukou), okamžitě klikněte na tlačítko myši nebo na libovolnou klávesu na vašem počítači. Ihned se dozvíte, jak rychle jste reagovali. Reakční doba se měří v milisekundách. 

Tuto hru je nutné brát s nadsázkou, protože reakční doba se pravděpodobně může lišit v závislosti na různých faktorech jako je například to, že sedíte za počítačem a nejste v automobilu.

Just park testovací hra reakční doba
Justpark – testovací hra reakční doba řidiče

Nejčastější otázky a odpovědi

Co je to reakční doba řidiče?

Reakční doba řidiče představuje celkový časový interval mezi okamžikem, kdy řidič zaregistruje nebezpečí, a okamžikem, kdy začne fyzicky reagovat. V praxi to znamená, že je třeba uvědomit si překážku na silnici, přesunout nohu z plynového pedálu na brzdový a následně ho sešlápnout, nebo zatočit volantem!

Jaká je průměrná reakční doba?

Průměrná reakční doba se pohybuje od 0,4 do 1,5 sekundy. Do doby odezvy řidičů se zahrnuje optická, psychická a svalová reakce. Tato celková doba závisí na úhlu zaměření pohledu. 

Která věková skupina má reakční dobu rychlejší?

Řidiči ve věku do 30 let obvykle vykazují nejrychlejší reakční časy, zatímco ti starší 60 let a více mají tendenci mít pomalejší reakce. Tedy s postupujícím věkem dochází k obecnému snižování reakční doby.

Jaké faktory mohou ovlivňovat reakční dobu?

Reakční dobu ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ně patří: pozornost řidiče, jeho věk, pohlaví, zrak, fyzická kondice, únava, nemoc, rozpoložení, zkušenosti řidiče a další faktory. Záleží i na tom, v jakém úhlu se překážka či nebezpečí objeví. Rozhoduje jak denní doba, tak i počasí.

Jaký je rozdíl mezi reakční dobou při použití volantu a při použití pedálu?

Reakční doba může být ovlivněna tím, zda je potřeba použít brzdový pedál nebo otáčet volantem. Uvádí se, že průměrná doba reakce na pedál je 1,2 sekundy a průměrná doba na volant 0,9 sekundy.

Zdroj: besip, nebezpecnesilnice.cz, justpark.com.

Previous article Pokuty za dopravní nehody. Co vám hrozí?
Next article Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články