Dovozová STK. Kdo na ni musí?

Během dovozové STK se ověří, že auto, které jste si přivezli z ciziny, odpovídá dokladům. Když vše proběhne hladce, můžete ho úspěšně zapsat do registru. Víte, kdy se vás dovozová STK netýká?

Obsah: Dovozová STK. Kdo na ni musí? Zobrazit

    Při dovozové STK se ověřuje shoda mezi doklady a vozidlem. Když je vše v pořádku, vystaví se podklady, které předáte na úřadě obce s rozšířenou působností – díky tomuto úkonu vám auto zapíšou do registru vozidel. Cena se pohybuje v rozmezí 2000 až 3000 Kč.

    Dříve se dovozová STK musela udělat u každého auta, které se k nám přivezlo ze zahraničí. V roce 2017 ale byla vyhlášená novela zákona o STK. Výsledek? Jestli máte spadeno na vůz z ciziny, možná se jí vyhnete. Na koho se vztahuje a kdo za ni ušetří?

    Dovozová STK se nemusí dělat u aut z Evropské unie a ESVO

    Auta z Evropské unie a zemí Evropského sdružení volného obchodu (sem patří Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Island, Norsko) nemusí mít dovozovou STK. V případě, že mají platnou technickou kontrolu, nemusíte ani řešit evidenční kontrolu.

    Základem je povinné ručení, které je nutné pro registraci auta nového i ojetého. K registraci budete potřebovat také další doklady, například originální doklad o nabytí vozidla, tedy kupní smlouvu, COC list a další. Kompletní seznam toho, co si musíte vzít s sebou, najdete na našem blogu.

    Nejčastěji si Češi nechávají dovážet auta z následujících zemí EU a ESVO:

    • Německo ­– ráj kvalitních ojetin, najdete tu kousky s nadstandartní výbavou a od větších značek,
    • Rakousko – obdobná situace jako v Německu, solidní výběr a fér podmínky, větší výběr veteránů a kabrioletů,
    • Slovensko – individuální dovoz není nijak drahý, udělejte si kontrolu originality na tzv. stanicích KO,
    • Polsko – u ojetin pozor na kradená auta a podvody, Poláci v tomhle nemají dobrou reputaci,
    • Itálie – trochu složitější individuální dovoz, nevydávají převozní značky pro vývoz ze země,
    • Švýcarsko – počítejte s vyšší cenou nákladů, budete platit nejen dopravu, ale i DPH, clo, na druhou stranu je pravda, že ojetiny ze Švýcarska jsou ve vysoké kvalitě a nehrozí zde tak vysoké riziko podvodů.

    Potom, co si auto přivezete, čeká vás zařídit přihlášení a přepis auta z dovozu. Návštěvě úřadů se nevyhnete, alespoň že povinné ručení se dá sjednat z pohodlí domova. Povinné ručení nemusíte zařizovat hned, jestli vám auto přivezou na vleku. To je taková malá výhoda. Ale u registrace se bez něj neobejdete – jakmile se na úřadu neprokážete zelenou kartou, máte smůlu.

    S autem ze zahraničí musíte jít také na evidenční kontrolu. Během ní se ověří, že sedí informace v techničácích. Tahle návštěva vás naštěstí nebude stát žádné závratné částky, jen nějakých 300 až 600 Kč podle místa, kam se vydáte.

    dovozová stk

    Dovozová STK platí pro vozy mimo EU a ESVO

    Dovozovou STK je potřeba absolvovat s auty, která si přivezete mimo země Evropské unie a ESVO. Týká se to nejčastěji aut z Ameriky, ale třeba i z Asie. Právě Amerika je asi největším lákadlem pro milovníky velkých aut se silnými motory. Jestli si tedy svou vysněnou lásku přivezete ze zámoří, připravte se na návštěvu stanice technické kontroly.

    Jak už jsme zmínili, dovozová STK stojí cca 2000 až 3000 Kč (někde nabízí i za 1500 Kč). Budou vám měřit také emise. Co všechno s sebou budete potřebovat?

    • Originální technický průkaz země původu vozidla (vozidlo by mělo být v dané zemi už odhlášené),
    • COC list u nových vozů,
    • některé stanice uvítají i návod k obsluze.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *