Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění brzd krok za krokem

Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění brzd krok za krokem

0

Bezpečnost na silnici je klíčová, a i proto musí být brzdový systém vozidla v dokonalém stavu. Bez správného fungování brzd může být jízda velmi nebezpečná, a proto je třeba, aby každý řidič o tento komponent dostatečně dbal. Problémy může nadělat třeba i brzdová kapalina, jejíž teplota při používání brzd překonává hranici 100 stupňů Celsia a voda v ní se tak postupně mění v páru. Proto je podle odborníků potřeba brzdovou kapalinu pravidelně měnit a celou soustavu odvzdušňovat. Jak ale na odvzdušnění brzd svépomocí?

Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění brzd krok za krokem

Vzduch v brzdovém systému může být podle odborníků způsoben různými faktory. Mezi ty nejčastější se řadí nesprávná instalace, oprava brzd nebo výměna brzdové kapaliny. Přítomnost vzduchu v systému ale vede k redukci tlaku a k neschopnosti brzdového systému zajistit potřebnou sílu k zastavení vozidla.

I proto je důležité nejrůznější trubky a hadičky pravidelně kontrolovat, aby se včas zjistily možné vzduchové úniky. V tomto článku se proto podíváme na to, jaký je správný postup při odvzdušňování brzd. Nápovědou pro vás, že něco s brzdami nemusí být zcela v pořádku, je třeba rozsvícená kontrolka brzd.

Co znamená odvzdušnění brzd?

Jedná se o vytlačení vzduchu z brzdové soustavy. Brzdy se odvzdušní následovně. Před odvzdušněním musíme naplnit nádobku brzdové kapaliny na max. Hlavní je navíc začít odvzdušňovat od nejvzdálenějšího bodu (kola) směrem k nádobě. To záleží na vedení brzdového potrubí. Ve většině dílenských příruček tuto informaci nalezneme. Například u vozu Opel Vectra C jsem začal LZ kolo, PZ kolo, PP kolo a LP kolo. Pozor někdy je třeba odvzdušnit i spojku v případech, kdy je celý systém propojen.

Způsoby odvzdušnění brzdové soustavy

Výměna brzdové kapaliny není nijak složitá, ale skrývá záludnosti a to především v odvzdušňovacích ventilech viz. v tomto článku níže. Brzdovou kapalinu lze v zásadě měnit dvěma způsoby, respektive třemi.

  • Odsajeme podtlakovou stříkačkou, nebo jiným zařízením brzdovou kapalinu z nádoby a následně nalijeme novou, kdy zbytek staré kapaliny vytlačíme ze soustavy při odvzdušnění.
  • Povolíme si víčko nádobky brzdové kapaliny, povolíme si odvzdušňovák na nejdelším bodě (nejdále od nádobky), či brzdovou hadici a necháme obsah kapaliny vytéct, kdy pumpováním pedálu můžeme pomoci kapalinu vytlačit ven. Případný zbytek kapaliny opětovně vytlačíme při doplňování kapaliny spojené s odvzdušněním.
  • Při utržené brzdové hadičce nám v zásadě kapalina vyteče sama.

Odvzdušnění brzd krok za krokem

Popíšeme si nyní dle mne nejsnadnější způsob č. 1.

  1. Za pomoci podtlakové stříkačky (může být i injekční) vysajeme z nádobky brzdovou kapalinu.
  2. Po odsátí veškeré kapaliny si nyní do nádobky dolijeme novou kapalinu, zde klidně můžeme až po její okraj.
  3. Zvedneme si auto a sundáme si kolo vozu, které je na nejdelší větvi brzdového vedení. Čili kolo, které má brzdové vedené nejvíce vzdáleno od nádobky brzdové kapaliny. Tuto informaci naleznete v dílenských příručkách, kde se dozvíte i jaké množství kapaliny na daném kole odpustit (to však není úplně nutné neboť budeme odvzdušňovat do úplného odstranění vzduchu).
  4. Nyní se dostaneme k brzdovému třmenu, nebo brzdovému válečku, kde nalezneme odvzdušňovací ventil. Ten může být skrytý pod gumovou čepičkou, tu si sundáme.
  5. Odvzdušňovák si očistíme ocelovým kartáčem, prostříkáme WD-40 a ideálně předem nakoupíme nové. Je to otázka několika desítek korun. Zkusíme si odvzdušňovák povolit a utáhnout. Pokud nám odvzdušňovák nepovolí postupujeme dle textu v tomto článku níže. Na povolení odvzdušňováku je ideální nástavec gola s oříškem. Pro odvzdušnění pak použijeme prstýnkový klíč. 
  6. Na povolený a opětovně utažený odvzdušňovák si nasadíme prstýnkový klíč a na jeho tělo navlékneme hadičku přípravku Genborx 9700000001461.
  7. Žádáme druhou osobu o pomoc a tzv. “našlapání brzdového pedálu”. To proběhne tak, že osoba nám našlape pedál brzdy dokud nebude tuhý a dále jej nebude možné stlačit. Vyžaduje to několik sešlápnutí. Při posledním sešlápnutí, kdy bude pedál dostatečně tuhý jej osoba neuvolní, ale bude jej stále držet. V tom okamžiku, kdy nám pomocník drží pedál si na nejdelší větvi povolíme odvzdušňovák a začne vytékat kapalina a nebo unikat vzduch. Pedál bude padat až spadne na podlahu. V tom okamžiku nám dává osoba vědět, že je dole a my utahujeme zpět odvdušňovák.
  8. Tento krok výše se dále opakuje, dokud nepoteče pouze čirá kapalina bez bublin.
  9. V průběhu této činnosti, je dobré po každém odpuštění kapaliny z odvdušňováku, než nám osoba našlape pedál, kontrolovat hladinu kapaliny v nádobce, kdy nesmí klesnou pod min nebo na dno nádoby, aby se do soustavy nedostal vzduch. Pokud hladina klesne, stále doléváme do plné nádobky, nebo po max.
  10. Pokud budeme na daném kole spokojeni, tak kolo nasazujeme zpět a posouváme se o pozici blíže (druhé nejdále vzdálené kolo od nádobky), kdy tento úkon opakujeme. Dokud neodvdzušníme všechny třmeny, nebo brzdové válečky, případně spojku.
  11. Na konci si případně upravíme hladinu brzdové kapaliny v nádobce na požadované množství.

Tipy při odvzdušňování brzdové soustavy

K odvzdušnění je ideálním pomocníkem malá odvzdušňovací sada např. Genborx 9700000001461 za cca 130 Kč, kdy díky její čiré hadiččce umístěné na odvzdušňováku brzdy můžeme sledovat čirost i odcházející bublinky z brzdné soustavy.

Pokud jsme však sami a nemáme možnost využití dalšího člověka, tak můžeme využít například takovou podtlakovou pumpu YATO YT-0673  za cca 450 Kč. Existují také jiné odvzdušňovací prvky i na připojení kompresoru. Základem každého odvzdušnění je však dostat všechen vzduch ze soustavy a také nezapomenout zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v její nádobce, abychom neodvzdušňovaly tak, že si následně celý systém opět zavzdušníme.

Nezapomeňte také vaše brzdové destičky i kotouče pravidelně měnit.

Komplikace s odvzdušněním brzd?

I odvzdušnění má své komplikace a to jsou odvzdušňováky na brzdových třmenech, nebo na brzdových válečcích, nebo-li „prasátkách“.

Co dělat, když máme zatuhlé odvzdušňováky na brzdách?

Toto je asi nejčastější komplikace a existuje několik pomůcek, abychom je dokázali povolit. Pamatujte však, že pokud je odvzdušňovák zatuhlý tzv. „na smrt“ z 99 % jej ulomíme. Já osobně to dělám tak, že než se pustím do jejich povolení tak den předem napustím malé hadříky brzdovou kapalinou. Ta je skvělá v uvolňování. Odvzdušňováky na brzdových třemench pořádně očistím ocelovým kartáčem, hlavně v oblasti jejich závitu a prostříkám WD-40.

Následně je malinko zakápnu brzdovou kapalinou a namotám na ně napuštěný hadřík a nechám tak do druhého dne. Hodně často si tak dá odvzdušňovák domluvit. Někdo je například nahřívá, jiný mrazí, já používám tuto techniku. A na jejich povolení nepoužívám klíč, ale gola nástavec a ráčnu, abych nestrhal hrany, případně alespoň prstýnkový klíč. V krajní mezi lze použít sikovky (to pokud už jste jej malinko strhly), ale je to už malinko barbarské.

Pokud se nám odvzdušňovák zalomí máme pouze dvě možnosti. Odvrtání, což vyžaduje určitou zručnost, dost času a mě osobně příliš nebaví a nebo koupě nového třmenu. Dále doporučuji při výměně odvzdušňováky vyměnit také. Jsou to korunové položky a nemá cenu používat ty staré.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články