Bezpečnost na silnici je klíčová, a i proto musí být brzdový systém vozidla v dokonalém stavu. Bez správného fungování brzd může být jízda velmi nebezpečná, a proto je třeba, aby každý řidič o tento komponent dostatečně dbal. Problémy může nadělat třeba i brzdová kapalina, jejíž teplota při používání brzd překonává hranici 100 stupňů Celsia a voda v ní se tak postupně mění v páru. Proto je podle odborníků potřeba brzdovou kapalinu pravidelně měnit a celou soustavu odvzdušňovat. Jak ale na odvzdušnění brzd svépomocí?
Vzduch v brzdovém systému může být podle odborníků způsoben různými faktory. Mezi ty nejčastější se řadí nesprávná instalace, oprava brzd nebo výměna brzdové kapaliny. Přítomnost vzduchu v systému ale vede k redukci tlaku a k neschopnosti brzdového systému zajistit potřebnou sílu k zastavení vozidla.
I proto je důležité nejrůznější trubky a hadičky pravidelně kontrolovat, aby se včas zjistily možné vzduchové úniky. V tomto článku se proto podíváme na to, jaký je správný postup při odvzdušňování brzd. Nápovědou pro vás, že něco s brzdami nemusí být zcela v pořádku, je třeba rozsvícená kontrolka brzd.
Co znamená odvzdušnění brzd?
Jedná se o vytlačení vzduchu z brzdové soustavy. Brzdy se odvzdušní následovně. Před odvzdušněním musíme naplnit nádobku brzdové kapaliny na max. Hlavní je navíc začít odvzdušňovat od nejvzdálenějšího bodu (kola) směrem k nádobě. To záleží na vedení brzdového potrubí. Ve většině dílenských příruček tuto informaci nalezneme. Například u vozu Opel Vectra C jsem začal LZ kolo, PZ kolo, PP kolo a LP kolo. Pozor někdy je třeba odvzdušnit i spojku v případech, kdy je celý systém propojen.
Způsoby odvzdušnění brzdové soustavy
Výměna brzdové kapaliny není nijak složitá, ale skrývá záludnosti a to především v odvzdušňovacích ventilech viz. v tomto článku níže. Brzdovou kapalinu lze v zásadě měnit dvěma způsoby, respektive třemi.
- Odsajeme podtlakovou stříkačkou, nebo jiným zařízením brzdovou kapalinu z nádoby a následně nalijeme novou, kdy zbytek staré kapaliny vytlačíme ze soustavy při odvzdušnění.
- Povolíme si víčko nádobky brzdové kapaliny, povolíme si odvzdušňovák na nejdelším bodě (nejdále od nádobky), či brzdovou hadici a necháme obsah kapaliny vytéct, kdy pumpováním pedálu můžeme pomoci kapalinu vytlačit ven. Případný zbytek kapaliny opětovně vytlačíme při doplňování kapaliny spojené s odvzdušněním.
- Při utržené brzdové hadičce nám v zásadě kapalina vyteče sama.
Odvzdušnění brzd krok za krokem
Popíšeme si nyní dle mne nejsnadnější způsob č. 1.
- Za pomoci podtlakové stříkačky (může být i injekční) vysajeme z nádobky brzdovou kapalinu.
- Po odsátí veškeré kapaliny si nyní do nádobky dolijeme novou kapalinu, zde klidně můžeme až po její okraj.
- Zvedneme si auto a sundáme si kolo vozu, které je na nejdelší větvi brzdového vedení. Čili kolo, které má brzdové vedené nejvíce vzdáleno od nádobky brzdové kapaliny. Tuto informaci naleznete v dílenských příručkách, kde se dozvíte i jaké množství kapaliny na daném kole odpustit (to však není úplně nutné neboť budeme odvzdušňovat do úplného odstranění vzduchu).
- Nyní se dostaneme k brzdovému třmenu, nebo brzdovému válečku, kde nalezneme odvzdušňovací ventil. Ten může být skrytý pod gumovou čepičkou, tu si sundáme.
- Odvzdušňovák si očistíme ocelovým kartáčem, prostříkáme WD-40 a ideálně předem nakoupíme nové. Je to otázka několika desítek korun. Zkusíme si odvzdušňovák povolit a utáhnout. Pokud nám odvzdušňovák nepovolí postupujeme dle textu v tomto článku níže. Na povolení odvzdušňováku je ideální nástavec gola s oříškem. Pro odvzdušnění pak použijeme prstýnkový klíč.
- Na povolený a opětovně utažený odvzdušňovák si nasadíme prstýnkový klíč a na jeho tělo navlékneme hadičku přípravku Genborx 9700000001461.
- Žádáme druhou osobu o pomoc a tzv. “našlapání brzdového pedálu”. To proběhne tak, že osoba nám našlape pedál brzdy dokud nebude tuhý a dále jej nebude možné stlačit. Vyžaduje to několik sešlápnutí. Při posledním sešlápnutí, kdy bude pedál dostatečně tuhý jej osoba neuvolní, ale bude jej stále držet. V tom okamžiku, kdy nám pomocník drží pedál si na nejdelší větvi povolíme odvzdušňovák a začne vytékat kapalina a nebo unikat vzduch. Pedál bude padat až spadne na podlahu. V tom okamžiku nám dává osoba vědět, že je dole a my utahujeme zpět odvdušňovák.
- Tento krok výše se dále opakuje, dokud nepoteče pouze čirá kapalina bez bublin.
- V průběhu této činnosti, je dobré po každém odpuštění kapaliny z odvdušňováku, než nám osoba našlape pedál, kontrolovat hladinu kapaliny v nádobce, kdy nesmí klesnou pod min nebo na dno nádoby, aby se do soustavy nedostal vzduch. Pokud hladina klesne, stále doléváme do plné nádobky, nebo po max.
- Pokud budeme na daném kole spokojeni, tak kolo nasazujeme zpět a posouváme se o pozici blíže (druhé nejdále vzdálené kolo od nádobky), kdy tento úkon opakujeme. Dokud neodvdzušníme všechny třmeny, nebo brzdové válečky, případně spojku.
- Na konci si případně upravíme hladinu brzdové kapaliny v nádobce na požadované množství.
Tipy při odvzdušňování brzdové soustavy
K odvzdušnění je ideálním pomocníkem malá odvzdušňovací sada např. Genborx 9700000001461 za cca 130 Kč, kdy díky její čiré hadiččce umístěné na odvzdušňováku brzdy můžeme sledovat čirost i odcházející bublinky z brzdné soustavy.
Pokud jsme však sami a nemáme možnost využití dalšího člověka, tak můžeme využít například takovou podtlakovou pumpu YATO YT-0673 za cca 450 Kč. Existují také jiné odvzdušňovací prvky i na připojení kompresoru. Základem každého odvzdušnění je však dostat všechen vzduch ze soustavy a také nezapomenout zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v její nádobce, abychom neodvzdušňovaly tak, že si následně celý systém opět zavzdušníme.