Máme tady jaro, a to pro některé znamená, že se po dlouhých zimních měsících vydají na cestu autem. Tento článek není jen pro „letní řidiče„, ale měli by si ho přečíst i pravidelní řidiči. Zima je na auta náročná a pouhou výměnou pneumatik za letní jí říci sbohem nestačí. Velké množství řidičů doveze automobil do autorizovaného servisu, kde na něm provedou kompletní jarní prohlídku. Pokud ale zvládáte základní záležitosti spojené s údržbou automobilu, tak si tuhle prohlídku můžete provést sami.
Kapaliny
Pro tohle budete potřebovat otevřít kapotu. Tam zkontrolujte hladinu motorového oleje, chladící kapaliny a kapaliny brzdové. Pokud je některá z hladin příliš nízko, nebo vám na palubní desce svítí kontrolka, tak ji vhodnou kapalinou dolijte.
Autobaterie
Zimy jsou náročné hlavně na autobaterie. Ty je vhodné na jaře přeměřit a v případě potřeby vyměnit za novou. Pro měření budete potřebovat zátěžový měřič, nebo navštívit servis, kde potřebné vybavení zaručeně mají.
Světlomety
S výměnou žárovek je to u moderních automobilů docela složité. Vždy je to možné, ale za jakou cenu. Vypálenou žárovku si tedy vyměňte sami, nebo to můžete nechat na profesionály. Na diagnostice vám dokonce mohou zjistit, jestli světlomety svítí tam, kam mají.
Stěrače a ostřikovače
Jako každá jiná guma, tak ani stírací gumové plochy stěračů nemají rády kolísání teplot. Pokud již vykazují známky nadměrného opotřebení, tak je na čase vybrat nové stěrače. Vodu do ostřikovačů dolijte do určené nádobky.
Klimatizace
Odborníci doporučují, že nejlepší čas ke kontrole těsnosti a funkčnosti klimatizace je právě na jaře, a to každý rok. Klimatizaci je třeba zkontrolovat, vyčistit a popřípadě doplnit. Pokud byste klimatizaci pravidelně nekontrolovali, může být zdroje nebezpečných alergenů. Dávejte si pozor také na zanesený kabinový filtr a špinavou klimatizaci, která může zapříčinit bolesti hlavy, únavu nebo oteklé a citlivé oči.
Platnost technické kontroly
Zapomenutí na vypršení technické kontroly vás při policejní kontrole rozhodně nezachrání. Stejně tak nespoléhejte ani na mechaniky v servisu, že vám to připomenou. Technická kontrola se vždy provádí v intervalech dvou let. Výjimkou jsou nová auta, která mohou jezdit 4 roky bez TK.
Autolékárnička
Rozšířený mýt o vypršení záruční doby autolékárničky po otevření samozřejmě není pravdivý. U drtivé většiny je záruční doba stanovena na 4 roky. Zaměřte se také na kontrolu jednotlivých prvků v lékárničce a jejich případné doplnění. V případě nedodržení zákonů vás může Policie České republiky odměnit pokutou 2 000 Kč.
Letní pneumatiky
Problematice přezouvání pneumatik jsme věnovali celý článek. Shrneme si to tedy jen stručně. Pečlivě zkontrolujte stav všech pneumatik i rezervy a přeměřte dezén. Nejmenší hloubka letních pneumatik je stanovena na 1,6 mm. Hloubku dezénu přeměřte na několika místech. Pokud se bude na vnitřní a vnější straně lišit, tak je vhodné udělat geometrii kol. Zimní pneumatiky uschovejte a můžete také zkontrolovat hloubku dezénu, ať jste kdyžtak připraveni na koupi nových zimních pneumatik.
Podvozek a brzdy
Tohle se doma bude kontrolovat jen velice špatně, tudíž to v ideálním případě přenechte na servis. Agresivní sůl a všude poletující štěrk se mohli na stavu vozidla podepsat a při narušení podvozku by se mohla objevit nepříjemná koroze.