Domů » Cestování » Zákaz dieselů EURO 5 v Itálii: Co čeká řidiče od října 2025

Zákaz dieselů EURO 5 v Itálii: Co čeká řidiče od října 2025

Severní Itálie, velmi oblíbená destinace českých turistů, zavádí výrazná ekologická pravidla pro starší naftová auta. Od 1. října 2025 začne platit zákaz vjezdu do vybraných měst pro vozidla s emisní normou Euro 5 a nižší, tedy starší modely. Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší, která sever Itálie dlouhodobě trápí, hlavně během zimy. Opatření se týká čtyř významných regionů – Lombardie, Piemontu, Emilia-Romagny a Benátska – a dotkne se jak místních obyvatel, tak turistů ze zahraničí.

Zobrazit

    Proč tento výrazný zákaz přichází?

    Údolí řeky Pád na severu Itálie patří k oblastem s nejhorším ovzduším v celé Evropě. Leží mezi Alpami a Apeninami, takže se tu škodliviny drží podstatně déle – obzvlášť v zimě, kdy často dochází k inverzím. K tomu se přidává hustý provoz a vysoká koncentrace průmyslu. Právě proto na Itálii dlouhodobě tlačí i Evropská unie, aby situaci zlepšila. Zákaz vjezdu starších dieselových aut je jedním z opatření, které má pomoci snížit množství škodlivin ve vzduchu.

    Koho se omezení dotkne?

    Zákaz se vztahuje na dieselová auta splňující emisní normu EURO 5 a nižší (starší vozidla), tedy vozidla registrovaná přibližně do srpna 2015. V praxi jde o auta, která jsou sice starší než deset let, ale mnozí je stále považují za relativně moderní a spolehlivá.

    Omezení se dotkne například těchto modelů:

    • Škoda Octavia III (starší modelové roky)
    • Volkswagen Golf VII, Touran, Sharan
    • Seat Alhambra
    • Ford Mondeo, S-Max
    • a mnoha dalších oblíbených rodinných nebo větších osobních vozů

    Regionální přehled zákazu: Pravidla se liší podle oblasti

    Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisní normou Euro 5 a starší zavádějí čtyři regiony na severu Itálie – Piemont, Lombardie, Emilia-Romagna a Benátsko. Všechny sledují stejný cíl, a to zlepšit kvalitu ovzduší v oblastech, které se dlouhodobě potýkají se znečištěním.

    Omezení se budou týkat měst s více než 30 000 obyvateli, tedy nejen průmyslových center, ale i oblíbených turistických cílů, jako jsou Milán, Verona, Benátky, Bologna nebo Parma.

    Každý region však přistoupil k regulaci individuálně a stanovil si vlastní pravidla – liší se doba platnosti, konkrétní časová okna i přísnost režimu. Níže najdete přehled, jaká pravidla budou v jednotlivých oblastech od 1. října 2025 platit.

    Přehled omezení podle regionů platných od 1. října 2025

    RegionTyp zákazuPlatnost Konkrétní dny a čas
    PiemontSezónní (zimní období)od 1. října 2025 do 15. dubna 2026, poté každoročně od 15. září do 15. dubnaPondělí až pátek od 8:30 do 18:30
    Lombardie Celoroční od 1. října 2025 bez omezeníPondělí až pátekod 7:30 do 19:30
    Emilia-RomagnaCeloroční od 1. října 2025 bez omezeníPondělí až pátekod 8:30 do 18:30
    Benátsko Celoroční od 1. října 2025 bez omezeníKaždý den – Pondělí až neděle24 hodin denně
    • Letní sezóna bez omezení – Piemont je k řidičům nejmírnější – zákaz platí pouze v zimním období a jen ve všední dny. Vynechána je letní turistická sezóna.
    • Benátsko má nejpřísnější režim – zákaz je trvalý, bez výjimek pro víkendy či letní období. Města jako Verona, Vicenza nebo Benátky tak budou pro starší diesely zcela uzavřená.
    RegionMěsta nad 30 000 obyvatel s omezením vjezdu
    PiemontTurín, Novara, Alessandria, Asti, Cuneo, Biella, Vercelli
    Lombardie Milán, Bergamo, Brescia, Monza, Como, Varese, Pavia, Cremona, Lodi, Sesto San Giovanni, Busto Arsizio
    Emilia-RomagnaBoloňa, Modena, Parma, Reggio Emilia, Piacenza, Ferrara, Rimini, Ravenna, Forlì, Cesena
    Benátsko Verona, Padova, Vicenza, Treviso, Mestre (součást Benátek), Rovigo

    Všechna uvedená města už nyní využívají zóny ZTL (Zona a Traffico Limitato), jejichž pravidla však budou od října 2025 výrazně zpřísněna a rozšířena. Nově se omezení nebude týkat jen historických center, ale celých městských oblastí.

    Jak vysoké jsou pokuty?

    Za porušení zákazu hrozí pokuta od 168 EUR (přibližně 4200 Kč). V případě opakovaného přestupku může řidič dostat zákaz řízení na 15 až 30 dní.

    Přestože Itálie nemá jednotný systém ekologických známek jako například Německo, zákaz platí bez rozdílu pro domácí i zahraniční vozidla. A pozor – pokuty lze vymáhat i přes hranice, takže se jim nelze jednoduše vyhnout ani po návratu domů.

    Existují výjimky?

    Výjimky existují, ale jsou poměrně omezené. Zákazy se zpravidla nevztahují na historická vozidla zapsaná v oficiálních registrech – tedy například veterány nebo youngtimery s příslušným označením. Výjimku mohou získat také některá užitková vozidla, automobily přepravující osoby se zdravotním postižením nebo složky integrovaného záchranného systému.

    Je však důležité mít na paměti, že konkrétní podmínky se liší podle města. Před cestou se proto vždy vyplatí ověřit aktuální pravidla v cílové destinaci.

    Jak poznáte, že vjíždíte do zakázané zóny?

    Ačkoliv od října 2025 začne v Itálii platit zákaz vjezdu pro dieselová vozidla s emisní normou Euro 5 a starší, nečekejte jednotné značení jako například v Německu. Itálie nemá celostátní ekologickou známku ani jednotný systém označení těchto zákazů.

    Místo toho narazíte na značky „ZTL“ (Zona a Traffico Limitato) – tedy zóna s omezeným provozem. Tyto zóny jsou běžné už dnes a nacházejí se zejména v centrech větších měst. Značka bývá doplněna doplňkovou tabulkou, která upřesňuje, kdy zákaz platí (časové omezení), a jaká vozidla mají výjimku.

    Co to znamená pro české řidiče?

    Pokud máte dieselové auto vyrobené před rokem 2015, je velmi pravděpodobné, že od října 2025 nebudete mít do těchto měst povolen vjezd. Při plánování dovolené autem do severní Itálie tak bude nutné dobře zvážit trasu a případně se některým oblastem vyhnout.

    Alternativou může být využití veřejné dopravy, zapůjčení ekologičtějšího vozidla nebo volba jiné destinace mimo zóny s omezením.

    Budoucnost: Co nás čeká dál?

    Italské regiony svým přístupem navazují na trend, který už delší dobu sledujeme v jiných evropských zemích, jako je Německo, Švýcarsko, Rakousko, Francie nebo Nizozemsko. Dá se očekávat, že po roce 2026 nebo v příštích letech přijdou na řadu i další omezení.

    Zároveň se bude rozšiřovat síť tzv. „zelených zón“ (Zona a Traffico Limitato), kam budou mít přístup pouze vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi – typicky elektromobily nebo plug-in hybridy.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *