Mnoho majitelů automobilů by si přálo, aby mohli v autě jen jezdit a občas do něj natankovat. Takhle to bohužel v reálném světě nejde. Automobily jsou velice komplikované stroje, které musí být udržovány v odpovídajícím stavu, aby majitelům spolehlivě sloužily. Pokud ale svou zaslouženou péči dostanou, tak vám to vrátí. Takovým základem v péči o automobily je dodržování servisních intervalů.
I samotné automobilky se snaží, aby byly servisní intervaly automobilu co možná nejvíce jasné. Proto jsou zapsány v manuálech k použití vozidla a najdete je často i na internetových stránkách automobilek. Délka servisních intervalů bývá udávána v kilometrech nebo v časovém úseku. Kontrola celého vozidla by měla proběhnout minimálně jednou ročně a pokud se budeme řídit kilometry, tak jednou za 10 000 až 15 000 kilometrů. Snad ani není možné dostatečně důrazně napsat, jak moc důležité je tyto intervaly dodržovat a „nepřejíždět“ je. Pokud si kupujete auto zcela nové, tak jsou intervaly mnohem kratší a první servisní prohlídka vás čeká po ujetí 1 000 až 1 500 kilometrů.
Interval výměny motorového oleje
Motorový olej je pro motor životně důležitý. Kvůli nějaké závadě může olej začít mizet a motor bez oleje dlouho nepojede. S najetými kilometry se zhoršují vlastnosti oleje a brzo to může odnést turbo. Většina moderních aut vám dá nějakým způsobem vědět, že motorový olej ubývá, ale kontrolou měrky nic nepokazíte. Olej by měl být měněn každých 10 až 15 000 kilometrů nebo jednou ročně. Výměna oleje samozřejmě probíhá společně s výměnou olejového filtru. Trošku jiné intervaly mají long-life oleje, které dle informací výrobců je možné nechat v motoru klidně 30 000 kilometrů. Problematika long-life ale vydá na celý článek. Hodit se vám určitě bude náš článek Výměna oleje v autě v domácích podmínkách – Jak na to?.
Brzdová kapalina
Ubývání brzdové kapaliny má na svědomí zhoršený účinek brzd, čehož si začínající řidiči nemusí všimnout. Brzdovou kapalinu je potřeba jednou za 3 roky kompletně vyměnit. Často se v brzdách zahřívá, může na sebe navázat vlhkost a ztrácí své důležité vlastnosti. Tohle vše má negativní vliv na její kvalitu a na funkčnost brzd.
Kdy vyměnit chladící kapalinu?
Chladící kapalina se stará o to, aby se motor nepřehříval. Z toho důvodu je potřeba pravidelně kontrolovat expanzní nádobku, jestli je jí neustále dostatek. Takovou kontrolou jednou za měsíc nic nezkazíte. Jednou za dva roky je potřeba vyměnit kompletní chladící kapalinu, jelikož stará chladící kapalina pomáhá ke korozi okruhu chlazení. V letních dnech při nedostatečném množství chladící kapaliny může snadno dojít k přehřátí automobilu. Pokud se vám automobil přehřívá i s dostatkem kapaliny, nebo se naopak zahřívá na 90 stupňů trvá podezřele dlouho, tak vyměňte termostat.
Kapalina do ostřikovačů
Pravidelně se ujistěte, zda-li máte v nádobce dostatek kapaliny do ostřikovačů. Letní kapalinu se snažte před zimou vypotřebovat, abyste předešli zamrznutí systému ostřikovačů. Zajímá vás Co s letní kapalinou v ostřikovačích?
Kdy vyměnit olej v diferenciálu
Interval výměny oleje či kontroly jeho hladiny je stanoven na jeden rok nebo 30 000 kilometrů. Někteří výrobci dokonce uvádějí půlku. Jeho výměna je vhodná v případě, že začne vydávat podezřelé zvuky. Může se projevovat boucháním, klepáním nebo vibracemi. Je to vlastně jako u čehokoliv jiného na autě. Pokud se objeví zvuk, který tam předtím nebyl, tak je něco v nepořádku. Výměna oleje v diferenciálu za nový kvalitní olej může tyto problémy vyřešit. Zajímat vás také může, jak funguje diferenciál.
Kdy vyměnit olej v převodovce
Manuální převodovka
Náplň manuální převodovky bývá označována jako doživotní. Je tomu tak z toho důvodu, že automobilky předpokládají životnost manuálních převodovek 150 až 200 000 kilometrů. Výměna zde není důležitá jako v motoru, ale vhodné je vyměnit olej v manuální převodovce jednou za 150 000 kilometrů. Často se po výměně sníží hlučnost převodovky, lépe jdou řadit rychlosti a mizí šumění. Pokud toho má ale převodovka už dost a má za sebou velkou dávku kilometrů, tak se po výměně může naopak ozývat. Starý olej na sebe totiž navázal vodu a vytvořil hustou emulzi, která vymezila vůle na ložiscích. V každém případě do převodovky lijte pouze originální náplň.
Automatická převodovka
Výměna oleje v automatické převodovce je velice důležitá. Poprvé by se měla provést po 100 000 kilometrech a následně maximálně každých 60 000 kilometrů. Pokud nevíte, kdy byl olej naposledy měněn, tak doporučujeme provést důkladný proplach převodovky. Olej v automatické převodovce ale můžete měnit už po 30 000 kilometrech. Velký vliv zde má konkrétní typ převodovky, tudíž se podívejte do servisního manuálu vašeho vozidla. Pokud za vozidlem taháte těžký vozík, karavan nebo s ním jezdíte hodně sportovně, tak se může interval snížit až na polovinu.
Vzduchový filtr
Pro správné spalování potřebuje motor kvalitní palivo a dostatek vzduchu. Špinavý vzduchový filtr znemožňuje snadný přívod vzduchu do motoru a ten následně doslova lapá po dechu. Obzvláště důležité je to u motorů s turbem, které jsou na čistotu vzduchového filtru velice náročné. Vzduchový filtr by měl být měněn každých 10 až 15 000 kilometrů nebo jednou ročně. Pokud se pohybujete v prašném prostředí, tak by jeho výměna měla přijít znatelně dříve.
Kabinový filtr
Je ochráncem vašeho dýchacího systému, tudíž ho vyměňte jednou ročně už kvůli vašemu zdraví. Má také velký vliv na funkčnost klimatizace, která se při nasávání vzduchu přes ucpaný kabinový filtr může „odpálit“. Je to minimální investice do vašeho zdraví i do zdraví vašeho plechové miláčka a můžete prodloužit život klimatizace.
Kdy vyměnit palivový filtr
U mnoha benzínových motorů je interval stanoven na 5 až 6 let nebo 120 až 160 000 kilometrů. Rozhodně ale nic nepokazíte, když tuto velice levnou součástku jednou za dva až tři roky vyměníte. Jiná situace je u naftových vozidel. Zde je vhodně vyměnit palivový filtr minimálně jednou za dva roky. V zimě totiž dochází k vylučování parafínů z nafty, které postupně zanášejí palivový filtr. Znečištěný filtr částečky parafínů ucpou mnohem dříve a vy ráno ani nenastartujete.