Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Pneumatiky » Kolik stojí přezutí pneumatik na zimní a kde se dá ušetřit?

Kolik stojí přezutí pneumatik na zimní a kde se dá ušetřit?

Podzimní období znamená pro řidiče jediné – čas přezout auto na zimní pneumatiky. Ať už patříte k těm, kteří to berou jako samozřejmost, nebo k těm, kteří to dělají jen z povinnosti, zákon mluví jasně – zimní pneumatiky jsou v určitých podmínkách povinné. Přezouvání ale nemusí být nutně drahé. Podíváme se, kolik přezutí pneumatik skutečně stojí a jak na něm můžete ušetřit.

Zobrazit

    Kdy přezout na zimní pneumatiky? Nečekejte, až napadne sníh!

    Podle zákona č. 361/2000 Sb. a § 40a o provozu na pozemních komunikací jsou zimní pneumatiky povinné v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza, případně pokud lze tyto podmínky předpokládat.

    Osobní i užitková vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech a hloubka dezénu nesmí být menší než 4 milimetry.

    Kolik stojí přezutí pneumatik a na čem se dá ušetřit

    Pokud přezouváte zimní pneumatiky, tedy měníte samotné pneumatiky na původních ráfcích, je nutné provést také vyvážení kol. To je důležité pro zajištění správných jízdních vlastností, rovnoměrného opotřebení a delší životnosti pneumatik.

    Cena za kompletní přezutí celé sady kol se běžně pohybuje přibližně od 800 do 1 500 Kč, podle velikosti ráfků, typu pneumatik a regionu.

    Mnohé pneuservisy zároveň nabízejí i uskladnění letních pneumatik. Tím ušetříte doma místo a nemusíte řešit manipulaci při každé výměně. Cena za uskladnění se pohybuje zhruba kolem 700 až 1 200 Kč za sezonu (tedy přibližně 200 Kč měsíčně).

    Pokud měníte pouze celé disky s nasazenými pneumatikami, s případným vyvážením, zaplatíte méně, obvykle mezi 400 a 800 Kč za sadu kol.

    Výměna kol svépomocí: Ušetříte, ale buďte opatrní

    Pokud máte dvě sady kol – letní a zimní – můžete si je snadno přezout i doma a svépomocí. V takovém případě ale věnujte pozornost stavu pneumatik. Zkontrolujte hloubku vzorku, ideálně pomocí měrky. Pokud ji nemáte, poslouží i kontrolní rysky (indikátory opotřebení) přímo na pneumatice – dezén by k nim neměl být sjetý.

    Pneumatiky si také pečlivě prohlédněte. Hledejte praskliny, puchýře, boule nebo jiná poškození. Takové vady znamenají, že je čas na výměnu. Odborníci doporučují nechat pneumatiky po pěti letech zkontrolovat a nejpozději po deseti letech od výroby je vyměnit, i když mají ještě dostatečný vzorek. U zimních pneumatik bývá tato hranice často kratší, protože směs rychleji stárne vlivem teplotních změn a posypové soli.

    Jakou značku pneumatik vybrat? Pomohou každoroční testy

    Při výběru značky zimních pneumatik se neřiďte jen cenou nebo vzhledem dezénu. Každý rok vznikají nezávislé testy pneumatik, které porovnávají brzdnou dráhu, přilnavost, hlučnost i stabilitu na mokré či zasněžené vozovce.

    Testy pravidelně zveřejňují nejen české organizace, jako je Autoklub ČR nebo dTest, ale i renomované zahraniční magazíny a automobilové kluby – například ADAC (Německo), AutoBild, AutoExpress (Velká Británie) nebo ÖAMTC (Rakousko). Díky nim si snadno uděláte přehled, které pneumatiky obstály v náročných podmínkách a které se naopak příliš neosvědčily.

    Z testů dlouhodobě vycházejí velmi dobře značky jako Continental, Goodyear, Michelin nebo Bridgestone, ale často překvapí i cenově dostupnější modely Semperit, Kleber nebo Barum, které nabízejí dobrý poměr mezi cenou a výkonem.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *