Na dobíjení zdarma v budoucnu moc nespoléhejte
Možnost bezplatného nabíjení elektromobilů je dnes čím dál vzácnější. Ještě donedávna nabízely některé supermarkety či nákupní centra bezplatné nabíjení pro zákazníky, často ale s časovým limitem. Dnes však tyto možnosti téměř vymizely.
Zbývají některé firmy a hotely , které nabízejí nabíjení zdarma jako benefit pro své zaměstnance nebo hosty. Většina veřejných stanic, jako jsou ty od Innogy nebo PRE, je již zpoplatněna.
V menších městech se občas najdou místa, kde se ještě dá nabíjet zdarma, ale jde spíše o výjimky. Proto je vždy dobré předem ověřit dostupnost bezplatného nabíjení prostřednictvím mobilních aplikací nebo webových stránek poskytovatelů nabíjecích služeb.
Kde najít nabíjení zdarma nebo levněji?
Možnosti bezplatného nabíjení elektromobilů se sice snižují, ale stále existují. Nyní se bezplatné nabíjení nejčastěji nabízí v hotelech nebo firmách jako benefit pro hosty a zaměstnance. Supermarkety a nákupní centra tuto službu již neposkytují. K nalezení bezplatných nebo levných nabíjecích stanic můžete využít webové stránky jako Nabíjím zadarmo , které nabízí přehled míst s nabíjením zdarma nebo naopak výhodným nabíjením po celé České republice.
TIP: Víte, jak nabíjet elektromobil?
Nabíjení zdarma nabízí fotovoltaické panely
Nabíjení elektromobilu doma zdarma pomocí fotovoltaické elektrárny (FVE) je možné, pokud využijete solární panely pro výrobu elektřiny. Tento způsob nabíjení nabízí značnou nezávislost na dodavatelích elektřiny, ale vyžaduje počáteční investici a pečlivé plánování. Zde je popis toho, jak celý systém funguje, a co je třeba zvážit
Jak FVE funguje pro nabíjení elektromobilu?
Solární panely a střídač :
Solární panely umístěné na střeše domu přeměňují sluneční energii na stejnosměrný proud (DC). Tento proud je následně střídačem přeměněn na střídavý proud (AC), který je použitelný pro domácí spotřebiče a nabíjecí stanice elektromobilů.
Přebytečná energie, kterou domácnost aktuálně nevyužije, může být buď uložena do bateriového úložiště, nebo přímo použita k nabíjení elektromobilu.
Nabíjení elektromobilu :
Elektromobil se obvykle připojuje k domácí nabíjecí stanici (wallbox), která řídí nabíjecí proces a může být naprogramována tak, aby využívala především energii vyrobenou fotovoltaickými panely.
V závislosti na velikosti a výkonu FVE může být nabíjení plně pokryto solární energií během slunečných dní, což znamená, že za elektřinu neplatíte.
Bateriové úložiště :
Instalace bateriového úložiště umožňuje ukládat přebytečnou energii z fotovoltaiky, která pak může být použita v době, kdy slunce nesvítí (např. večer nebo v noci).
To znamená, že můžete nabíjet elektromobil i mimo dobu, kdy je sluneční svit nejsilnější, a maximalizovat tak využití vlastní vyrobené energie.
Co je třeba zvážit?
Počáteční investice :
Instalace fotovoltaického systému je finančně náročná, zejména pokud zahrnuje bateriové úložiště a wallbox. Nicméně, v České republice lze využít dotační programy, jako je Nová zelená úsporám , které mohou pokrýt část nákladů.
Návratnost investice se odvíjí od ceny elektřiny, spotřeby domácnosti, kapacity baterií a dalších faktorů. Obvykle se pohybuje mezi 8–15 lety.
Velikost systému a potřeba energie :
Velikost solární elektrárny je třeba přizpůsobit spotřebě domácnosti a potřebám elektromobilu. Pro dobíjení elektromobilu je vhodné mít výkonnější systém, který pokryje i spotřebu vozidla.
Při plánování je třeba zvážit, kolik kilometrů denně jezdíte a kolik energie na nabití potřebujete. To vám umožní odhadnout, kolik energie musí solární panely vyrobit.
Efektivita a umístění panelů :
Výkon solárních panelů závisí na orientaci a sklonu střechy, stejně jako na geografické poloze domu. V České republice je ideální orientace panelů směrem na jih a sklon kolem 30–35 stupňů.
Slunečné dny v létě zajistí největší produkci, zatímco v zimních měsících může být výroba energie nižší, což může vyžadovat dobíjení z běžné sítě.
Integrace s chytrým řízením :
Mnoho moderních fotovoltaických systémů nabízí možnost chytrého řízení, které automaticky zapíná nabíjení elektromobilu ve chvíli, kdy je k dispozici dostatek vyrobené solární energie.
Tím lze minimalizovat závislost na drahé energii z distribuční sítě a maximalizovat využití vlastní vyrobené elektřiny.
Údržba a životnost systému :
Fotovoltaické panely vyžadují minimální údržbu, ale je třeba počítat s občasnými kontrolami a čistěním panelů pro udržení maximální účinnosti.
Životnost panelů je obvykle kolem 25 let, což umožňuje dlouhodobé využívání systému. Baterie však mohou mít kratší životnost a mohou vyžadovat výměnu po 10–15 letech.
Nabíjení elektromobilů zdarma? Nový program vstupuje v platnost v zahraničí
Chcete jezdit s elektromobilem a neplatit za dobíjení ? Vypadá to lákavě, ale realita není tak růžová, jak se zdá. Nový program zavádí britská společnost Octopus Energy, která umožní majitelům elektromobilů nabíjet svá vozidla zdarma, pokud během dne vyprodukují přebytečnou energii a vrátí ji zpět do sítě. Tento proces vyžaduje technologii Vehicle-to-Grid (V2G) a splnění několika základních podmínek, jako je použití specifické nabíječky a inteligentního elektroměru.
I když to vypadá jako skvělé řešení, program má své určité limity. Uživatelé musí mít kompatibilní vozidla a dodržovat určité standardy, aby mohli získat výhody. Mezi kompatibilní vozy patří například Nissan Leaf nebo Mitsubishi Outlander PHEV. V Česku však podobné možnosti neexistují, ani v dohledné době, ačkoli někteří lidé si mohou dobíjet elektromobily ze solárních panelů.
Dříve bylo možné nabíjet elektromobily zdarma na parkovištích u supermarketů, ale tuto praxi nahradily rostoucí ceny energie a ekonomické reálie. Dnes už není možné dlouhodobě a masově nabíjet elektromobily zdarma. Myslet si, že energie může být zadarmo, je v tomto případě neudržitelné.
Vzhledem k aktuální situaci v oblasti elektromobility v České republice je jasné, že plně zdarma nabíjení elektromobilů je zatím utopií. Prozření v oblasti energetické udržitelnosti a rozvoje technologií V2G bude klíčové pro budoucnost elektromobility v Evropě.