Použité pneu, vyplatí se? A jak vybrat?

0
102
použité pneu

Použité pneumatiky vypadají jako dobrá forma úspory. A také můžou být. Pokud víte, jak se nenechat napálit. Koupě použitých pneu s sebou nese i celkem velká rizika. Pojďme se podívat na to, jestli se vůbec vyplatí.

Vyplatí se použité pneumatiky?

Letošní rok přinesl utahování opasků ve všech směrech. Nevyhnulo se to ani auto-moto průmyslu. Když už svého miláčka v garáží máte, investice rozhodně nekončí. A tak člověk musí pořizovat jednou to, jindy zase ono. Určitě hledáte všemožné cesty, jak ušetřit, nešlo by to zrovna na pneumatikách?

Určitě šlo. Odpovědí jsou použité pneu, které seženete na internetu i v bazarech. Jenže jako se vším, co je levnější, i zde se musíte připravit na určitý kompromis. Třeba to, že nemáte 100% jistotu, v jakém stavu pneumatiky vlastně jsou a jak dlouho vám ještě vydrží. Protože takové lajdácké skladování jim dokáže hodně ublížit a zkrátit životnost.

Ve finále se může stát, že vlastně ani moc neušetříte a jen si přiděláte starosti. Ujedete na nich méně kilometrů, a navíc to může být i nebezpečné.

Přitom právě bezpečnost by měla být nejdůležitějším ohledem. Již zmíněné špatné skladování, ale i běžné opotřebení, způsobuje, že pneumatika nemá úplně stejné jízdní vlastnosti, jako když byla nová. Zhoršuje se přilnavost a brzdné vlastnosti vozidla, prodlužuje brzdná dráha.

vyplatí se použité pneu

Dají se kombinovat nové a staré pneu?

Dávejte si pozor na kombinaci nových a použitých pneumatik. Auto může podle testů autoklubu ÖAMTC na mokré silnici snadněji dostat smyk v případě, že má na přední nápravě nové a na zadní nápravě použité pneu.

Jestli není zbytí, udělejte to naopak – na přední kola dejte opotřebované a na zadní nové. Hrozba smyku samozřejmě nezmizí. Ale nedotáčivý smyk je pro většinu řidičů schůdnější situací než přetáčivý. Přečtěte si, jak zvládat smyk.

Jak vybrat použité pneumatiky a na co si dát pozor

V první řadě vybírejte podle toho, co máte zapsáno v technickém průkazu, DOT kód vám napoví, odkud pneu pochází a také jaké je její orientační datum výroby. Více se dozvíte v článku Jak poznat datum výroby pneumatiky. Jestli narazíte na kousky, které jsou starší 10 let, raději je ani nekupujte. 10 let je většinou za hranicí doby použitelnosti.

Pneumatiky by měly mít stejné rozměry a musí jít o stejný typ.

Chtějte stejnou značku, ale i kvalitu. Ať jsou všechna 4 kola perfektně sehraná, jinak z toho koukají problémy. Když si kupujete opotřebované pneu od někoho, koho znáte, nebo jestli máte alespoň šanci vidět auto, na kterém předtím byli, všímejte si, v jakém je vůz stavu. Většinou platí, že jestli je auto zanedbané a v mizerném stavu, pneumatiky na tom budou stejně.

Nevyplatí se pneu kupovat naslepo. Hledejte známky po špatně provedených opravách, boule nebo pukliny na běhounu. Když už je takto zničená, dejte od ní ruce pryč. Pozor i na nepravidelné opotřebení.

A hlavně si ohlídejte hloubku dezénu. Jednak je to kvůli vašemu bezpečí, za druhé se sjetým vzorkem ze zákona na silnici nesmíte.

  • Letní pneumatiky nesmí mít hloubku pod 1,6 mm,
  • zimní pod 4 mm.

Není od věci zkontrolovat i tlak v pneumatice. Se vším vám pomohou vhodné nástroje.

Kde kupovat?

Např. v bazarech. Z minulé kapitoly vám asi došlo, že úplně nejlepší je, když si je můžete prohlédnout na vlastní oči. Seženete je samozřejmě i online přes inzeráty na autobazar.cz, sauto.cz nebo tipcars.com. Nabídky jsou k vidění i na Marketplace. Podívejte se třeba na Test zimních pneumatik a vyberte si favorita.

Nejčastější dotazy

Vyplatí se použité pneu?

Nekupujte pneumatiky naslepo. Nejlepší je přizvat nestranného odborníka, který by vám poradil. Pokud koupíte opravdu dobře, úspora bude značná. Ale má to svá rizika.

Jak vybrat použité pneu?

Vybírejte podle údajů v TP a sledujte DOT kód. Hlídejte si kvalitu, rozměry a stav.

Na co si dát při kupování použitých pneu největší pozor?

Na stáří, hloubku dezénu a celkový stav. Pokud byly mizerně skladované, jejich životnost nebude valná.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno