Během letních měsíců, kdy se mnoho lidí vydává na dovolenou do zahraničí, jsou zahraniční policisté často velmi aktivní při kontrole povinné výbavy vozidel. I když by podle Vídeňské úmluvy měla stačit povinná výbava vozidla dle předpisů země registrace vozidla, může vám i tak hrozit pokuta, protože v některých případech a zemích policie tato pravidla nerespektuje.

Vídeňská úmluva o silničním provozu, podepsaná v roce 1968, je mezinárodní dohodou, která stanovuje společná pravidla pro silniční provoz v řadě zemí. Jedním z důležitých aspektů této úmluvy je povinná výbava vozidel a také sjednocené dopravní předpisy a pravidla, které mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu a ochranu řidičů, cestujících a ostatních účastníků silničního provozu.
Povinnou výbavu vozidla v České republice určuje zákon České republiky prostřednictvím vyhlášky č. 341/2002 Sb. a také 100/2003 Sb.
Vídeňská úmluva: Jednotná pravidla silničního provozu
Ještě před přijetím Vídeňské úmluvy o silničním provozu v roce 1968 byla situace v mezinárodním provozu složitá. Každá země měla svá vlastní pravidla silničního provozu, což vytvářelo zmatek a komplikace pro řidiče, kteří překračovali hranice. Různorodost pravidel znamenalo to, že řidič, který chtěl překročit hranici do jiné země, musel pečlivě porozumět místním pravidlům silničního provozu a dopravnímu značení. To mělo za následek zvýšené riziko dopravních nehod a obtíže při cestování mezi různými zeměmi.
Vstupem Vídeňské úmluvy se situace změnila. Tato úmluva vytvořila jednotná pravidla pro silniční provoz, která platí v zemích, které ji ratifikovaly. To znamenalo, že řidiči již nemuseli zjišťovat a učit se různým pravidlům v každé zemi, ale mohli spoléhat na jednotné standardy.
Vídeňská úmluva z roku 1968 stanovuje základní pravidla silničního provozu, povinnou výbavu vozidel, definice technické způsobilosti vozidla a další důležité aspekty. Tyto pravidla jsou platná v zemích, které úmluvu ratifikovaly. Díky této dohodě se v zahraničí setkáváme s podobnými pravidly silničního provozu, dopravními značkami, a stanovenými rychlostními limity jako v České republice. I přesto všechno, platí pravidlo, že vozidlo musí splňovat technické podmínky stanovené ve státě, kde je registrováno, a proto jsou mezi jednotlivými zeměmi rozdíly.
Přestože Vídeňskou úmluvu přijalo a podepsalo celkem 83 zemí, některé státy ji nepřijaly. Tyto země se řídí Ženevskou úmluvou, která má svá vlastní pravidla silničního provozu. To znamená, že i přes snahu o sjednocení pravidel existují i teď rozdíly v mezinárodním provozu.
Pravidla stanovená Vídeňskou úmluvou
Pravidla uvedená v úmluvě zahrnují mimo jiné povinnou výbavu vozidla, technickou způsobilost vozidla k provozu, definice silničního vozidla a další klíčové pojmy, kategorizaci řidičských oprávnění a podobně. Tyto pravidla jsou platná v zemích, které úmluvu ratifikovaly.
Kompletní znění Vídeňské úmluvy najdete ve sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o silničním provozu, přijaté ve Vídni dne 8. listopadu 1968, č. 83/2013 Sb. m. s.
Jak Vídeňská úmluva funguje v praxi?
Vídeňská úmluva o silničním provozu, stanovuje, že vozidla registrovaná v členských zemích musí splňovat požadavky na povinnou výbavu podle předpisů země, kde jsou registrována. To znamená, že pokud jedete například z České republiky do jiného členského státu, vaše vozidlo musí být vybaveno podle českých předpisů o povinné výbavě.
Ovšem v praxi to funguje jinak!
Avšak i přes tuto úmluvu existují některé legislativní výjimky, místní pravidla a specifické požadavky v různých zemích, které je dobré si před cestou ověřit. Například v některých zemích mohou být požadovány specifické bezpečnostní prvky, jako jsou hasící přístroje nebo náhradní žárovky, které nemusí být povinné v České republice.
Signatářské země, které podepsaly Vídeňskou úmluvu
Toto je seznam zemí, které podepsaly Vídeňskou úmluvu a také ji ratifikovaly.
Albánská republika | Izrael | San Marino |
Bahamy | Jihoafrická republika | Senegalská republika |
Bahrajnské království | Kazašská republika | Seychely |
Belgické království | Kubánská republika | Severní Makedonie |
Běloruská republika | Kuvajt | Slovenská republika |
Bosna a Hercegovina | Litevská republika | Slovinská republika |
Brazilská federativní republika | Lotyšská republika | Spolková republika Německo |
Bulharská republika | Lucemburské velkovévodství | Srbsko |
Černá Hora | Maďarská republika | Středoafrická republika |
Česká republika | Marocké království | Švédské království |
Dánské království | Moldavská republika | Švýcarská konfederace |
Demokratická republika Kongo | Monacké knížectví | Tádžikistán |
Estonská republika | Mongolsko | Tuniská republika |
Filipínská republika | Nigerská republika | Turkmenistán |
Finská republika | Norské království | Ukrajina |
Francouzská republika | Pákistánská islámská republika | Uruguayská východní republika |
Gruzie | Pobřeží slonoviny | Uzbekistán |
Guyana | Rakouská republika | Velká Británie |
Chorvatská republika | Rumunsko | Vietnam |
Íránská islámská republika | Ruská federace | Zimbabwe |
Italská republika | Řecká republika |
Rozdíly povinné výbavy vozidla: Česká republika ve srovnání s jednotlivými zeměmi
V tomto přehledu najdete nejčastěji navštěvované země z České republiky. Obsahuje kompletní seznam povinné výbavy pro jednotlivé země, odkazy na dopravní předpisy a pravidla, které je nutné v těchto zemích dodržovat.
Tento přehled povinné výbavy se vztahuje pro osobní vozidla do 3,5 tuny.
Země | Povinná výbava | Dopravní předpisy a pravidla v dané zemi |
Česká republika | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička Rezervní kolo, klíč nebo zvedák u sebe nemusíte mít, pokud vaše auto disponuje: – zajištěnou asistenční službu pro výměnu pneumatik, – pneumatikami, které umožňují nouzový dojezd a indikují defekt – prostředky pro bezmontážní opravu, díky které zvládnete dojezd po defektu. | Dopravní předpisy a pravidla v České republice |
Slovensko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička | Dopravní předpisy a pravidla na Slovensku |
Rakousko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička | Dopravní předpisy a pravidla v Rakousku |
Německo | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička V zimě je nutné mít zimní směs v ostřikovačích | Dopravní předpisy a pravidla v Německu |
Polsko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička Hasící přístroj | Dopravní předpisy a pravidla v Polsku |
Maďarsko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička | Dopravní předpisy a pravidla v Maďarsku |
Slovinsko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička Sada náhradních žárovek | Dopravní předpisy a pravidla na Slovinsku |
Chorvatsko | Výstražný trojúhelník Reflexní vesta Autolékárnička Sada náhradních žárovek Tažné lano Náhradní pneumatika | Dopravní předpisy a pravidla v Chorvatsku |
Doporučujeme před cestou ověřit povinnou výbavu nejen v zemi, kterou projíždíte, ale i ve vaší cílové destinaci.
Nejčastější otázky a odpovědi
Vídeňská úmluva z roku 1968 stanovuje základní pravidla silničního provozu, povinnou výbavu vozidel, definice technické způsobilosti vozidla a další důležité aspekty. Tyto pravidla jsou platná v zemích, které úmluvu ratifikovaly. Díky této dohodě se v zahraničí setkáváme s podobnými pravidly silničního provozu, dopravními značkami, a stanovenými rychlostními limity jako v České republice.
Vídeňská úmluva o silničním provozu, stanovuje, že vozidla registrovaná v členských zemích musí splňovat požadavky na povinnou výbavu podle předpisů země, kde jsou registrována. To znamená, že pokud jedete například z České republiky do jiného členského státu, vaše vozidlo musí být vybaveno podle českých předpisů o povinné výbavě. však i přes tuto úmluvu existují některé legislativní výjimky, místní pravidla a specifické požadavky v různých zemích, které je dobré si před cestou ověřit.
Vídeňská úmluva platí v zemích, které ji podepsaly a také ji ratifikovaly. Tuto úmluvu přijali například státy jako, Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rakousko, Německo, Chorvatsko, Slovinsko, ale také Itálie, Francie, Norsko, Dánsko nebo také Velká Británie.