Správní poplatky za vývoz vozidla do zahraničí
Při vyřizování vývozu vozidla na registru je nutné počítat s následujícími správními poplatky:
450 Kč za vývoz motorového vozidla (osobní, dodávkové, nákladní auto apod.),
250 Kč za vývoz přípojného vozidla (např. přívěs, karavan),
250 Kč za vývoz motocyklu .
Poplatek se platí při podání žádosti o trvalý vývoz vozidla.
Technická kontrola a evidenční prohlídka
Pokud plánujete vývoz, budete potřebovat evidenční kontrolu , která nesmí být starší než 1 rok . Ta ověřuje, zda vozidlo souhlasí s údaji v technickém průkazu – a je nutnou podmínkou pro zapsání změn do registru.
Co když ale auto nemá platnou technickou prohlídku? I v takovém případě lze vozidlo vyvézt do zahraničí , pokud máte právě evidenční kontrolu. Jen musíte počítat s tím, že vozidlo nesmí jet po vlastní ose – je nutné ho převézt přepravní službou nebo na podvalníku.
Pokud ale má auto STK v pořádku, je možné ho s vývozní značkou a vývozním pojištěním normálně odvézt do cílové země po silnici.
Povinné ručení při cestě do zahraničí
Povinné ručení , které jste měli sjednané v době, kdy bylo vozidlo přihlášeno v České republice, je po odhlášení z registru nutné ukončit. To znamená podat výpověď smlouvy o povinném ručení u své pojišťovny .
Pokud má vozidlo odjet do zahraničí po vlastní ose, je potřeba ze strany kupujícího sjednat nové, tzv. vývozní pojištění . Tohle pojištění kryje provoz během přechodné doby – typicky na dobu platnosti vývozní značky. Je to klíčová podmínka, aby auto mohlo legálně na silnice. Bez vývozní pojistky nesmí vůz na veřejnou komunikaci.
Jak odhlásit auto z českého registru, když už bylo přihlášeno v zahraničí (v EU)
V ideálním případě byste měli auto vždy odhlásit z českého registru ještě před tím , než ho nový majitel přihlásí v zahraničí.
Pokud jste vývoz předem neřešili a vozidlo už bylo přihlášeno v jiné zemi Evropské unie , stále existuje možnost, jak ho dodatečně odhlásit z českého registru . Evropská směrnice 1999/37/ES předpokládá, že při registraci auta v nové zemi se informace automaticky přenese i do systému v Česku a vozidlo bude po čase z registru vyřazeno.
V praxi to ale bohužel nefunguje vždy spolehlivě. Stává se, že i několik let po registraci v EU je vozidlo stále vedené jako aktivní v ČR . To pak může způsobit komplikace – například výzvy od pojišťovny kvůli neplacenému ručení.
Proto jednoznačně doporučujeme: řešte vývoz hned na začátku . Je to rychlejší, jistější a vy máte kontrolu nad tím, kdy a jak bude vozidlo z českého registru odhlášeno.
A co když auto míří mimo EU?
Jestliže vozidlo prodáváte do tzv. třetí země (mimo EU) , například na Ukrajinu nebo do Srbska, platí přísnější pravidla. V tomto případě je odhlášení z českého registru nezbytné vyřídit ještě před předáním dokladů novému majiteli ! Pokud tak neučiníte, může být pozdější odhlášení velmi složité nebo dokonce nemožné .
Vývoz vozidla z depozitu
Chcete prodat auto do zahraničí, ale momentálně je uložené v depozitu? V takovém případě je potřeba postupovat ve správném pořadí. Trvalý vývoz do zahraničí nelze provést přímo z depozitu – nejprve musíte ukončit dočasné vyřazení vozidla z evidence . Po ukončení depozitu můžete pokračovat standardním postupem – tedy požádat na registru vozidel o trvalý vývoz vozidla do zahraničí.
Vývoz auta bez platné technické kontroly
Auto můžete z České republiky vyvézt i v případě, že nemá platnou technickou prohlídku. V takovém případě je nutné mít evidenční kontrolu, která nesmí být starší než jeden rok . Vozidlo pak ale nesmí jet po vlastní ose, musí být přepraveno například na podvalníku nebo odtahovkou. Pokud byste chtěli, aby auto jelo do zahraničí samo, musíte nejprve absolvovat klasickou technickou kontrolu a teprve poté žádat o vývoz vozidla.