Jak jezdit na sněhu a náledí? 5 důležitých rad

Nejspíš znáte ten pocit, kdy v zimě během jízdy na chvilku ztratíte kontrolu nad vozidlem. Pokud nezkušený řidič začne zmatkovat, tak i malé sklouznutí na náledí či sněhu může skončit nehodou. I proto mezi lidmi koluje mnoho rad, kterými by se zaručeně každý měl v zimě řídit. Je to docela rozšířené téma, jelikož nebezpečí na namrzlé silnici je reálné a i malá změna stylu jízdy může odvrátit nebezpečí vážné nehody.

Obsah: Jak jezdit na náledí a sněhu? Zobrazit

    Nevěřte slepě jízdním asistentům

    Dnes jsou auta naplněna různými systémy až po střechu. Pomáhají nám rozjet se, bezpečně brzdit a drží nás i na cestě, abychom nedostali smyk. Stává se tak, že mnoho řidičů slepě věří těmto systémům a na nebezpečná místa si pozor nedávají. Stejné je to u přecenění řidičských zkušeností, což bývá velice často problém. Nikdo není tak dobrý řidič, aby ho na cestě nemohlo nic překvapit. Důležité je též pochopit, jak funguje jediný prvek, který nás na cestě drží. Zimní pneumatiky (i letní) mohou dokonale fungovat pouze za předpokladu, že se otáčejí. Pokud tedy zadupnete brzdy, tak je i ta nejdražší pneumatiky k ničemu.

    Při užívání zimních pneumatik je rovněž klíčové mít k dispozici i sněhové řetězy, které jsou povinné v oblastech označených příslušnou dopravní značkou.

    Plynulost jízdy je klíčová

    Plynulá jízda vám dokáže ušetřit starosti i v létě, ale v zimě to platí dvojnásob. Pokud nebudete na závodní trati, tak úplně zapomeňte na náhlé trhání volantem, prudké brzdění a akceleraci jako Dominic Toretto v Rychle a Zběsile. Plynulost a klidná jízda je klíčová a řidič musí předvídat možné utrhnutí v každé zatáčce. Nejlepší je, když budete takzvaně brzdit motorem. Většina aut už je dnes také vybavena systémem ABS, který zajišťuje přerušované brzdění. V ideálním případě nebudete brzdit vůbec, ale to se v běžném provozu dělá jen velice těžko.

    Může vás zajímat: Jak zima ničí vaše auto?

    Jak zamezit smyku a ztráty kontroly nad vozidlem

    Pokud se vám auto v zatáčce utrhne, tak hlavně nezmatkujte. Reálné nebezpečí si můžeme rozdělit podle hnané nápravy vozidla. Ve vozidle s pohonem předních kol většinou dojde k nedotáčivému smyku, při kterém nepřidávejte ani nebrzděte, ale vůz korigujte volantem. V případě vozidla s pohonem zadních kol je nejčastější přetáčivý smyk, kdy se dostanete v podstatě do driftu. Práce s plynem a brzdou je podobná, ale volantem jemně točte kontra, aby se auto srovnalo.

    Námraza je reálná i při teplotách nad nulou

    Promrzlá silnice si drží chlad a dopadající srážky mohou zmrznout. Díky tomu námraza vzniká i při teplotách nad nulou, kdy by ji většina řidičů pravděpodobně nečekala. Můžeme se vyjmenovat i několik nebezpečných míst, na které při takových podmínkách dávat pozor. Jsou jimi mosty nad řekami, lesní cesty a úseky cest zastíněné třeba budovami. Zmínit musíme i „černý led“, což je průhledná vrstvička ledu na silnici, která se jeví pouze jako mokrá či dokonce suchá cesta.

    Nezapomeňte na dostatečný rozestup

    Zde to stačí popsat docela stručně. Brzdná dráha na suchu při rychlosti 90 km/h je dlouhá 70 metrů a na namrzlé vozovce je téměř čtyřikrát delší. Budete tedy potřebovat skoro čtvrt kilometru, abyste v případě potřeby odvrátili nebezpečí včasným zabrzděním. Myslete tedy na dodržování bezpečné vzdálenosti, až se rozhodnete jet pár centimetrů za pomaleji jedoucím vozidlem.

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *